لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

جوزپ بورل: نمونه‌هایی آپارتاید جنسیتی در افغانستان وجود دارد


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در افغانستان و به حاشیه راندن زنان از همه بخش‌های زندگی غیرقابل تحمل است و باید بر طالبان فشار وارد شود.

او دیروز در جریان سخنرانی‌اش در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که آپارتاید جنسیتی در افغانستان جریان دارد:
"به نظر می‌رسد که افغانستان فراموش شده است، اما وضعیت بشری، سیاسی، اقتصادی و حقوق بشری نگران کننده است. نمونه‌هایی از آپارتاید جنسیتی در افغانستان وجود دارد. این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست."

رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا وضعیت نامطلوب افغانستان به دلیل نقض حقوق بشر را در جهان بی‌سابقه توصیف کرد و افزود، این کشور نباید فراموش شود.

بورل در سخنرانی خود در شورای امنیت، با وجود اینکه از گسترش روابط سازمان ملل متحد با طالبان حمایت می‌کرد، بر فشار وارد کردن بر طالبان و اجرای قطعنامۀ ۲۷۲۱ شورای امنیت ملل متحد نیز تاکید کرد.

حکومت طالبان تا هنوز به اظهارات رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا پاسخی نداده است، اما مقامات مختلف طالبان همواره مدعی شده اند که حقوق همه افغان‌ها در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

از سوی دیگر در شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد، نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در این سازمان گفت، پس از به قدرت رسیدن طالبان، وضعیت حقوق بشر در این کشور بدتر شده است و دختران و زنان از حقوق خود محروم شده و با خشونت روبه‌رو هستند.

او افزود:
"افغانستان تنها کشوری در جهان است که زنان و دختران از حق تحصیل و کار محروم هستند."

نجلا ایوبی، یکی از فعالان حقوق زن
نجلا ایوبی، یکی از فعالان حقوق زن

نجلا ایوبی، یکی از فعالان حقوق زن در سخنرانی خود در این نشست که تحت عنوان "جنایت علیه بشریت از زاویۀ جنسیت در افغانستان" برگزار شده بود، از جامعه جهانی خواست که آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

او وضعیت دختران و زنان در افغانستان را اضطراری خواند.

در همین حال نمایندگان زنان افغانستان که در شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد شرکت کرده بودند، پس از این نشست در یک نشست خبری از اقدامات طالبان انتقاد کردند و تعامل جهان با آنها را اشتباه خواندند.

فوزیه کوفی عضو سابق پارلمان افغانستان
فوزیه کوفی عضو سابق پارلمان افغانستان

فوزیه کوفی، یکی از آنان گفت که هیچ فشاری از سوی جهان بر طالبان وجود ندارد:
"هر هفته ۴۰ میلیون دالر به طالبان پرداخت می‌شود. در این مدت بیش از هزار دیدار با دیپلمات‌های سراسر جهان داشته اند. آنها با بسیاری از کشورهای منطقه روابط عادی دارند. کشورهای منطقه دیپلمات‌ های شان را فرستاده اند و دیپلمات‌های آنها را پذیرفته اند."

اما در این نشست خبری فاطمه گیلانی گفت که راهی جز تعامل با طالبان نیست.

همچنان شماری دیگر از دختران و فعالان حقوق زنان افغانستان که در این کنفرانس مطبوعاتی اشتراک داشتند، از جامعۀ جهانی و شورای امنیت خواستند که در پیوند به افغانستان متحد شوند.

در شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد که به روز دوشنبه برگزار شده بود، تمام طرف‌ها از محفوظ نبودن حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان افغان ابراز نگرانی کردند.

XS
SM
MD
LG