لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

بارندگی های شدید در هرات تلفات جانی و خسارت مالی به جا گذاشته است


آرشیف - یک خانه‌ای که در اثر سیلاب در ولایت هرات تخریب شده است.
آرشیف - یک خانه‌ای که در اثر سیلاب در ولایت هرات تخریب شده است.

در نتیجۀ بارندگی‌های شدید اخیر در هرات، گزارش‌هایی از جاری شدن سیلاب و خسارت جانی و مالی آن در ولسوالی‌های اوبه، چشت شریف، ادرسکن، رباط سنگی، گلران، پشتون‌زرغون و انجیل این ولایت گزارش شده است.

باشندگان این ولسوالی‌ها به رادیو آزادی می‌گویند، سیل خانه‌های آنها را ویران کرده و در صورت عدم کمک ممکن است مشکلات‌شان بیشتر شود.

عتیق‌الله، یکی از باشندگان ولسوالی رباط سنگی به رادیو آزادی گفت:
"سیل زیادی آمده است، خانه‌ها و خیمه‌های مردم را خراب کرده است، تمام وسایل خانه‌ها را خراب کرده است، حتی مواد غذایی، برنج و آرد هم زیر آب شد، وضعیت بسیار بدی است."

او می‌گوید، آنان در این فصل سرد با مشکل سرپناه مواجه هستند و دسترسی‌شان به مواد اولیه هم بسیار محدود است.

محمدعارف، باشندۀ ولسوالی زنده‌جان هرات در بارۀ سیلاب و باران‌های سه‌شنبه شب می‌گوید:
"سیل زیاد آمد، شب گذشته هوا بسیار سرد بود. دیشب باد و باران و برف با هم یکجا بود، بسیار سرد بود، تا صبح از سقف خانه آب می‌چکید."

بصیر احمد، باشندۀ ولسوالی انجیل هرات می‌گوید که سیلاب در منطقه‌شان سرازیر شده و برخی خانه‌ها را تخریب کرده است:
"دیشب در منطقۀ ما بارندگی زیاد بود، از دیروز صبح تا ده شب باران بود و سیلاب هم آمد. حدود دو و یا سه خانه کاملاً ویران شده است و قابل نشستن نیست."

در بارۀ خسارات و تلفات سیلاب‌ها و بارندگی‌های اخیر در هرات از نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان و احمدالله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات پرسیدیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

سیلاب در هرات - عکس از آرشیف
سیلاب در هرات - عکس از آرشیف

این در حالی است که شماری از رسانه‌ها به نقل از مقام‌های محلی طالبان در هرات گزارش داده اند که در پی بارندگی‌های دوشنبه در این ولایت برخی خانه‌ها فرو ریختند که در نتیجه ۱۰ تن به شمول یک زن باردار جان باخته و ۴ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، صبح امروز بر اثر ریزش دو خانه در منطقه صوفی‌آباد شهر هرات، شش عضو یک خانواده جان خود را از دست دادند.

اخیراً ولایت‌های دیگر نیز گواه بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب بودند که خسارات مالی و تلفات جانی را در پی داشته است.

ملاجانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در کلیپ تصویری که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است:
"از اول تا بیست و دوم ماه حوت بر اثر بارش برف و باران و سردی هوا ۶۰ نفر شهید و ۲۳ نفر مجروح شدند، همچنین ۱۶۴۵ خانه در روستاها به گونه کامل و جزئی تخریب شده است که ۱۷۷ هزار و ۹۱۱ مواشی نیز تلف شده است."

او گفته که با کمک سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی به بیش از ۲۲ هزار خانواده در تمام مناطق آسیب دیده غذا و پول نقد توزیع شده است.

این در حالی‌است که ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان امروز (چهارشنبه) از بارش برف، باران، وزش باد نسبتاً تند و جاری شدن سیلاب در ۱۵ ولایت کشور خبر داده است.

برخی آسیب دیدگان رویدادهای طبیعی اخیر در نقاط مختلف کشور در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده اند که اگر به موقع به آنها کمک نشود، ممکن است سرما و دیگر مشکلات جان آنها و اطفال‌شان را بگیرد.

XS
SM
MD
LG