لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه از امروز جمعه آغاز شده است


انتخابات در روسیه
انتخابات در روسیه

درحالی که محدودیت‌های شدید بر رسانه‌ها و مخالفان سیاسی روسیه وضع شده است، مخالفان جدی سیاسی در برابر ولادمیر پوتین در این انتخابات از حق نامزد شدن محروم شده‌اند.

این انتخابات ریاست جمهوری در روسیه که سه روز ادامه خواهد داشت، صبح روز جمعه آغاز شد.

پس از تهاجم تمام عیار مسکو بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ این نخستین بار است که انتخابات بزرگ در روسیه برگزار می‌شود، انتخاباتی که آزاد و عادلانه نخواهد بود.

پوتین ۷۱ ساله که از ۲۵ سال به این سو رئیس جمهور و یا صدراعظم روسیه است، در برابر سه سیاستمداری نامزد است که مردم شناختی زیادی از آن‌ها ندارند.

این سه نامزدان از جمله لونید سلوسکی، رهبر حزب لبرال دیموکراتیک، ولادیسلاو داونکوف، معاون ولسی جرگه و نامزد حزب خلق جدید و نیوکلای خاریتونوف، عضو ولسی جرگه و نامزد حزب کمونست هستند که پالیسی سیاسی شان بیشتر با پالبسی پوتین مشابهت دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که نامزد کرسی ریاست جمهوری نیز است
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که نامزد کرسی ریاست جمهوری نیز است

نامزدی بورسین نادیژدین سیاستمدار ۶۰ سالهٔ مخاف جنگ ماه گذشته از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه رد شد، زیرا به گفتهٔ کمیسیون او در درخواست برای ثبت نام به عنوان نامزد امضاهای نامعتبر را جمع‌آوری کرده بود.

هرچند نادیژدین خواهان استناف شد، اما ستره محکمهٔ روسیه به حمایت از تصمیم کمیسیون مرکزی انتخابات حکم را صادر کرد.

قرار است نتایج این انتخابات دوشنبهٔ آیندهٔ یعنی ۱۸ام مارچ اعلام شود.

این اقدامات سرکوب کنندهٔ بی‌رحمانهٔ حکومت روسیه که رسانه‌های مستقل و گروه‌های حقوق بشری را فلج کرده است، پیش از تهاجم روسیه در فبروری ۲۰۲۲ بر اوکراین آغاز شده بود، اما این قدامات سرکوب کننده پس از تهاجم بیشتر شده است.

یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه، الکسی ناوالنی، مخالف عمدهٔ پوتین و رئیس اپوزیسیون در یک زندان دور افتادهٔ قطب شمالی روسیه تحت شرایط مشکوک جان باخت.

او به خاطر اتهام‌ها که گفته می‌شود بیشتر انگیزهٔ سیاسی داشت زندانی بود.

XS
SM
MD
LG