لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

تلاش های میانجیگران به هدف برقراری آتش بس در غزه؛ قطر خوشبینی محتاطانه نشان داد


نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر ویران شدهٔ غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر ویران شدهٔ غزه

درحالیکه تلاش های چندین کشور به شمول مصر و قطر برای میانجیگری جهت دست یافتن به یک آتش بس موقت درنوار غزه از چندین هفته به این سو ادامه دارد دوحه نسبت حصول چنین یک توافق خوشبینی محتاطانه از خود ابراز داشت.

این تلاش ها درحالی ادامه دارد که بعد از چندین ماه جنگ ودرگیری برخی از مناطق نوار غزه با خطر گرسنگی روبرو است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر امروز گفت هرچند نمایندگان طرفین هنوز به آتش بس موافقه نکرده اند ولی قطر محتاطانه خوشبین است.

مجید الانصاری دراظهارات خود به خبرنگاران در دوحه اما هشدار داد که عملیات اردوی اسرائیل در شهر جنوبی رفح فاجعه بار خواهد بود وچنان ویرانی وسیعی را ببارخواهد آورد که به گفته وی مانند آن قبلا درنزاع شرق میانه دیده نشده است.

ازسوی دیگر رئیس اداره استخبارات موساد اسرائیل که برای گفتگو درقطر بود دوباره به کشور خود برگشت. سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که دیوید بارنیا امروز از دوحه رفت ولی تیم های تخنیکی هنوز هم به گفتگوهای خود ادامه میدهند.

دیوید بارنیا بعد از این که نمایندگان طرفین نتوانستند به یک آتش بس در ماه رمضان دست یابند برای گفتگو با صدراعظم قطر ومقامات مصر دیروز به دوحه رسید.

مردم نیازمند در غزه برای دریافت کمک های بشری صف کشیده اند
مردم نیازمند در غزه برای دریافت کمک های بشری صف کشیده اند

وزارت خارجه قطر گفت که بعد از مباحثات نمایندگان طرفین درگیر، تیم های تخنیکی اکنون جزئیات یک توافق احتمالی آتش بس را بررسی می کنند.

ارزیابی اخیر ملل متحد وضعیت بشری درنوار غزه را دشوار خوانده گفت که اگر کمک های بشری به مناطق شمالی نوار رسانده نشود ۳ صد هزار نفر به گرسنگی دچار خواهند شد.

درمجموع ۲.۴ میلیون نفر باشندگان غزه درجنگ و محاصره قرار دارند.

درعین حال ، دفتر حقوق بشر ملل متحد درژنیو می گوید که محدودیت های اسرائیل برانتقال کمک های بشری به نوار غزه جنایت جنگی تلقی شده می تواند.

والکر تورک ، کمشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر گفت:

" محدودیت های پیهم اسرائیل بر انتقال کمک های بشری به نوار غزه وشیوه اسرائیل درجنگ امکان دارد به مثابۀ استفاده از گرسنگی به عنوان یک روش جنگ تلقی شود که جنایت جنگی است."

XS
SM
MD
LG