لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

کمیته سویدن: متوقف شدن فعالیت های این کمیته ضایعه بزرگ برای افغانستان خواهد بود


عرضه خدمات صحی از سوی کمیته سویدن برای افغانستان. یک داکتر این کمیته در حال معاینه یک کودک مصاب به سوء تغذیه
عرضه خدمات صحی از سوی کمیته سویدن برای افغانستان. یک داکتر این کمیته در حال معاینه یک کودک مصاب به سوء تغذیه

کمیته سویدن برای افغانستان که فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده، می‌گوید که از وضعیت کنونی ناراحت است، زیرا این وضعیت میلیون‌ها نفر را که در چهار دهۀ گذشته از خدمات این کمیته بهره‌مند شده اند، متاثر می‌سازد.

خالد فهیم، مشاور سکرتر جنرال کمیتۀ سویدن برای افغانستان به رادیو آزادی گفت، بر اساس دستور حکومت طالبان، آنها در حال حاضر مصروف واگذاری فعالیت‌های شان در بخش صحت و معارف به نهادهای دیگر هستند.

فهیم همچنان از آیندۀ نزدیک به ۷۰۰۰ کارمند افغان این کمیته در ۱۶ ولایت افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود، بیشتر آن‌ها تنها نان‌آور خانوادۀ خود هستند و اگر بیکار شوند، خانواده‌ های شان متضرر خواهند شد:
"این یک ضایعۀ بزرگ برای افغانستان خواهد بود. ما به تشویش این هستیم که بسیاری از مردم به خدمات دسترسی نداشته باشند. امیدوار هستیم که راه حل معقولی برای این مشکل پیدا کنیم. تا بتوانیم خدمات خود را در کنار احترام کامل به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی افغان‌ها دو باره از سر یگیریم."

مشاور سکرتر جنرال کمیتۀ سویدن برای افغانستان این را هم گفت که با وزارت اقتصاد حکومت طالبان در تماس هستند و امیدوار هستند که برای حل این مشکل به نتیجه برسند.

بر اساس اطلاعات کمیتۀ سویدن برای افغانستان، حکومت طالبان به دلیل توهین به قرآنکریم در سویدن، دستور توقف فعالیت آن‌ها را صادر کرده است.

شماری از دختران در حال آموزش در یک آموزشگاه کمیته سویدن برای افغانستان
شماری از دختران در حال آموزش در یک آموزشگاه کمیته سویدن برای افغانستان

حکومت طالبان در حالی این تصمیم را گرفته است که به گفته خالد فهیم، یک افغان نابینا که از مکتب تعلیمات خاص این کمیته فارغ شده و پوهنتون نیز خوانده و اسناد ماستری خود را نیز گرفته است، با خط بریل "خط ویژۀ نابینایان" قرآن کریم را نوشته و برای سایر نابینایان آموزش می‌دهد.

کمیتۀ سویدن روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که حادثۀ سوزاندن قرآنکریم را به شدت محکوم می‌کند و آن را حملۀ آشکار به دین اسلام می‌داند.

در اعلامیه همچنین آمده است که میلیون‌ها نیازمند به دلیل توقف فعالیت‌های این کمیته از کمک‌رسانی محروم خواهند شد.

در همین حال یک آموزگار کمیتۀ سویدن برای افغانستان که به نابینایان تدریس می‌کرد و نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"برای این ۷۰۰۰ نفر از این طریق نفقه حلال به دست می‌آمد. اکنون که آنها بیکار شده اند، فشار بر خانواده‌های شان بیشتر شده است. تمام خانواده با آنها عذاب می‌کشند. در حالیکه روزه هم است، فقر نیز در حال افزایش است، کار هم وجود ندارد، پس اینها چه خواهند کرد؟"

بر اساس معلومات کمیتۀ سویدن برای افغانستان، این کمیته تنها در سال ۲۰۲۳، ۲.۵ میلیون نفر به کلینیک‌های صحی آنها مراجعه کرده اند، ۴۳ هزار کودک مصاب به سوءتغذیۀ شدید درمان شده اند، برای نزدیک به ۱۸ هزار افراد دارای معلولیت اعضای بدن مصنوعی ساخته است، به بیش از ۲۰ هزار نفر خدمات فیزیوتراپی ارائه کرده است، برای ۶ هزار افراد معلول زمینۀ آموزش را فراهم کرده و همچنین به ۱۲۳ هزار دانش‌آموز در قریه‌های دور افتادۀ افغانستان امکانات آموزشی را فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG