لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

آغاز سال جدید تعلیمی، دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز نشد


یک دختری که از ادامه آموزش پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان محروم شده، بخاطر سرنوشت نامعلومش اشک می ریزد. - عکس از آرشیف
یک دختری که از ادامه آموزش پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان محروم شده، بخاطر سرنوشت نامعلومش اشک می ریزد. - عکس از آرشیف

وزارت معارف حکومت طالبان در اولین روز سال نو طی مراسم ویژه با نواختن زنگ مکتب، آغاز سال تعلیمی جدید را اعلام کرد.

وزارت معارف حکومت طالبان از خبرنگاران زن خواسته بود، در این مراسم که در لیسۀ عالی امانی برگزار شد، شرکت نکنند و همچنان کارمندان و معلمان زن وزارت معارف نیز شرکت نکرده بودند.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرای حکومت طالبان در این مراسم بر ارزش آموزش از جمله معارف مدرن تاکید کرد و گفت:
"ملتی که بی‌علم باشد همیشه محتاج دیگران خواهد بود، در صورتی که به دیگران محتاج باشد، هیچگاه مستقل شده نمی‌تواند، از این خاطر ضرورت داریم که به علوم معاصر، تکنالوژی معاصر نیز دسترسی کامل داشته باشیم."

این در حالی است که حکومت طالبان دروازه مکتب‌های بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران بسته اند.

وی همچنین گفت که در سال تعلیمی گذشته حدود ۱.۲ میلیون دانش‌آموز جذب مکاتب شده اند.

در این مراسم هیچ اشاره‌ای به باز شدن مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم نشد.

سال تعلیمی جدید در حالی آغاز می‌شود که ۹۱۴ روز از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم می‌گذرد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در همین حال ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا در واکنش به این ممنوعیت که برای سومین سال ادامه دارد، گفت که این اقدام دلخراش و ناراحت کننده است.

پاتل روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی در یک نشست خبری گفت که رفتار عادلانه با زنان یکی از بالاترین اولویت‌های آنان برای مشارکت‌شان در امور سیاسی مربوط به افغانستان است.

او افزود که این باید برای حکومت طالبان مهم باشد و آنان فکر می‌کنند که این در بحث تمایل طالبان برای به رسمیت‌ شناختن از سوی جهان، حیاتی است.

در همین حال شماری از دختران محروم از آموزش از آغاز سال تعلیمی جدید بدون دختران ابراز نگرانی کرده اند.

نیایش که قبل از بسته شدن دروازه‌های مکاتب دانش آموز صنف هشتم بود، به رادیو آزادی گفت:
"بسیار خفه هستم و احساس ناامیدی می‌کنم، چون که من هم آرزو داشتم مثل برادرم به مکتب بروم من روز اول سال تعلیمی را دوست داشتم و همیشه با شوق آماده می‌شدم."

در همین حال بهار، دانش آموز صنف ششم، می‌گوید که اگرچه از آغاز سال تحصیلی جدید بسیار خوشحال است، اما می‌خواهد امسال درهای مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم نیز باز شود تا دختران دیگر نیز بتوانند درس بخوانند:
"امروز بسیار خوشحال هستم چون که امروز مکتب ما شروع شده بود و همانگونه که خوشحال هستم، غمگین نیز می‌باشم چون که من صنف ششم هستم و نمی‌توانم صنف هفتم را بخوانم. من امیدوارم که مکاتب همه باز شوند تا ما هم بتوانیم تا صنف دوازدهم درس بخوانیم."

حکومت طالبان در حالی روز اول حمل را آغاز سال تعلیمی جدید اعلام کرده که در نظام جمهوری مخلوع افغانستان روز اول ماه حمل به جشن نوروز و روز دوم به جشن دهقان اختصاص یافته بود و هر دو روز رخصتی عمومی بود و زنگ مکتب هم در روز سوم در یک مراسم ویژه و با حضور مقامات عالی رتبه از جمله رئیس جمهور نواخته می‌شد.

XS
SM
MD
LG