لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

شهباز شریف: تروریسم فرا مرزی به هیچ صورت برای ما قابل قبول نیست


شهباز شریف صدراعظم پاکستان
شهباز شریف صدراعظم پاکستان

در حالی که تنش میان افغانستان تحت حاکمیت طالبان و پاکستان افزایش یافته، صدراعظم این کشور هشدار داده که تروریسم فرامرزی برای پاکستان قابل پذیرش نیست.

شهباز شریف به دنبال حمله شنبه همین هفته در منطقه میر علی وزیرستان شمالی، دیروز (۲۰ مارچ) در نشست کابینه پاکستان از موضع کشورش سخن گفت. در حمله انتحاری شنبه، هفت سرباز اردوی پاکستان کشته شدند.

شریف بدون آنکه نامی از افغانستان بگیرد، از این هشدار خبر داد:
"اگر از خاک یک کشور همسایه برای اهداف تروریستی کار گرفته می‌شود، قابل تحمل نیست. این موضوع آشکار است که ما به هیچ صورت، تروریسم از آنسوی مرز را تحمل نخواهیم کرد."

صدراعظم پاکستان در حالی در این مورد سخن گفته که به ادعای اسلام آباد، بر اساس اطلاعات استخباراتی، حمله شنبه گذشته در میرعلی، در خاک افغانستان طرح ریزی شده بود. اما مقام‌های پاکستانی در این مورد اسناد و شواهد ارائه نکرده اند.

به دنبال آن، جت‌های پاکستانی بامداد دوشنبه، دو خانه را در ولایت‌های پکتیکا و خوست هدف حمله قرار دادند که به گفته مقام‌های طالبان، در نتیجه آن هشت تن به شمول پنج زن و سه کودک جان باخته اند.

سپس وزارت دفاع طالبان از هدف قرار دادن چندین مرکز نیروهای پاکستان در آنسوی مرز، از ولایت پکتیا خبر داد.

همزمان با اظهارات صدراعظم پاکستان، دیروز حمله گروهی بر ساختمان‌های دولتی در بندر گوادر ایالت بلوچستان صورت گرفت. مسئولیت حمله را اردوی آزادی بخش بلوچ‌ها پذیرفت.

سرفراز بوگتی وزیر اعلی ایالت بلوچستان می‌گوید که تمامی هشت مهاجم که به بندر گوادر حمله کردند، کشته شده اند.

اما او در مورد تلفات احتمالی نیروهای پاکستانی در این حمله جزئیات بیشتر نداد.

بندر گوادر در نزدیکی تنگی هرمز و بحیره عرب، از راه‌های خیلی مهم و حیاتی انتقال نفت دانسته می‌شود.

از هنگامی که طالبان در افغانستان دو باره به قدرت رسیدند، مقام‌های پاکستان مسئول حملات در این کشور را آن جنگجویانی می دانند که به ادعای‌شان در خاک افغانستان پناه برده اند اما مقام‌های حکومت طالبان، بار‌ها این ادعای پاکستانی‌ها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG