لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

روز ملی دهقان، شماری از دهقانان افغان خواستار حل مشکلات شان از حکومت طالبان شدند


یک کشاورز در هرات حاصلات کچالو را از زمین هایش جمع آوری کرده است.
یک کشاورز در هرات حاصلات کچالو را از زمین هایش جمع آوری کرده است.

همزمان با فرا رسیدن دوم حمل روز ملی دهقان در افغانستان، شماری از دهقانان این کشور شکایت دارند که سال گذشته در بخش زراعت با مشکلات زیاد روبه‌رو بوده‌اند.

آنان از حکومت طالبان تقاضا دارند که در سال جاری از آنان حمایت کامل کند.

سید اکبر یکی از دهقانان در ولایت ننگرهار می‌گوید که سال گذشته در بخش زراعت با مشکلات زیاد روبه‌رو شده و به شمول او شماری زیاد کشاورزان متضرر شدند: "سال قبل مردم در بخش زراعت بسیار ضرر‌دیدند، کود کیمیاوی بسیار قیمت بود، حاصلات بسیار قیمت تمام شد، اما در وقت فروشات قیمت‌ها پائین آمد که بسیار ضرر به بخش زراعت ما رسید."

عبدالعظیم یکی دیگر از دهقانان در ولایت نیمروز می‌گوید، خشک‌سالی‌های پیهم سال گذشته برایش آسیب زیاد رسانده و بارندگی‌های اخیر هم سودی برای زراعت‌شان نداشته است: "مشکلات ما بسیار زیاد بود و فعلاً هم آب کاملاً خشک شده‌است، خواست ما این است که حکومت در بخش زراعت آب را برای ما تقسیم بندی کند، از هلمند دو الی سه ماه آب را رها کند که آب در جریان باشد از برج دلو الی ثور باشد."

اتاق تولیدات زراعتی و مالداری افغانستان هم تایید می‌کند که سال گذشته بیشتر دهقانان افغان به دلیل خشک‌سالی‌های پیهم در بخش زراعت آسیب‌پذیر شده‌اند.

یک دهقان در ولایت کندز - عکس از آرشیف
یک دهقان در ولایت کندز - عکس از آرشیف

اما وسیم صافی رئیس عامل این اتاق به رادیو آزادی گفت که بارندگی‌های اخیر امیدواری‌ها را برای سال پیشرو بیشتر کرده و آنان نیز برنامه‌های برای حمایت از دهقانان را روی دست دارند: "سال قبل نظر به خشک‌سالی کشاورزان متضرر شده‌اند، امسال شاهد بارندگی‌های زیاد بودیم، ما تلاش داریم با دوایر مرتبط و کشورهای‌که در قسمت زراعت فعالیت می‌کنند در قسمت کشت‌های قراردادی کار کنیم که قبل از بیرون شدن حاصل پول خود را به دست بیاورند، سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم که در بخش زراعت سرمایه‌گذاری کنند."

دوم حمل، دومین روز سال نو در افغانستان مصادف به روز ملی دهقان است که همه‌ساله از این روز با برپایی برنامه‌های مختلف به شمول اجرای نمایشات توسط دهقانان، ایجاد نمایشگاه‌های محصولات زراعتی و برنامه‌های مختلف دیگر تجلیل می‌شود.

اما امسال ظاهراً دیده می‌شود که خبری از تجلیل این روز نیست و برخی از کسانی‌که در سال‌های گذشته در نمایشگاه‌های زراعتی محصولات‌شان را به نمایش می‌گذاشتند امسال از سوی حکومت دعوت نشده‌اند.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر مصباح‌الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت و مالداری حکومت طالبان را در پیوند به روز دهقان و چگونگی تجلیل از این روز را بگیرد، اما به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

متخصصین بخش زراعت توجه به زراعت و دهقانان را یک مسئله مهم دانسته و تأکید می‌کنند که حکومت باید برای حل مشکلات دهقانان و رشد زراعت برنامه‌های جامع را عملی سازد.

صفی‌الله جوهر رئیس پوهنزی زراعت پوهنتون کابل در این زمینه به رادیو آزادی گفت: "دهقان در بخش سوق دادن کشور بسوی رفاه رشد اقتصاد و امنیت غذایی نقش عمده دارد، حکومت به خاطر بهتر شدن حالت دهقانان پالیسی پشتی‌بانی از دهقانان داشته باشد که محصول و بازاریابی‌شان را حمایت کند، بالای دهقانان سرمایه‌گذاری شود که حکومت بداند که در کدام فصل و به کدام امکانات نیاز دارند، باید به اختیار‌ شان داده شود."

یک کارمند اداره غذا و زراعت ملل متحد برای یک دهقان در ولایت کنر در بخش کشت آموزش می دهد - آرشیف
یک کارمند اداره غذا و زراعت ملل متحد برای یک دهقان در ولایت کنر در بخش کشت آموزش می دهد - آرشیف

مسئولان اتاق تولیدات زراعتی افغانستان می‌گویند که به اساس سروی‌های انجام شده از سوی سازمان جهانی غذا و‌ زراعت سازمان ملل متحد (اف‌ ای او) و اداره ملی احصائیه مرکزی حکومت طالبان، در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد نفوس افغانستان پیشه دهقانی و مالداری دارند.

این در حالی‌ است که اخیراً الکسی برنز رئیس بخش بسیج منابع اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد (اف‌ ای او) گفته است که نگران امنیت غذایی ۳۶ درصد نفوس افغانستان است.

اما او در صفحه ایکس یا توییتر سابق خود گفته است که این اداره در سال گذشته با کمک شرکایش به بیش از ده میلیون دهقان کمک کرده است.

از سوی دیگر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که حدود ۳۰ میلیون تن در افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG