لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

واکنش ها به رویداد خونین در کندهار؛ نماینده خاص امریکا این حمله را « وحشیانه» توصیف کرد


 توماس ویست نماینده خاص امریکا برای افغانستان
توماس ویست نماینده خاص امریکا برای افغانستان

نماینده خاص امریکا برای افغانستان، حملات روز پنجشنبه در کندهار و کابل را محکوم کرده‌است.

توماس ویست در شبکه ایکس (تویتر سابق) نوشته که ایالات متحده امریکا حملات به گفته او وحشیانه تروریستی در کندهار و کابل را که باعث کشته شدن مردم بی‌گناه در ماه مبارک رمضان شد، محکوم می‌کند.

کرن دکر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان هم در صفحه ایکس (تویتر سابق) خود این حملات را محکوم کرده و نوشته که آن‌ها تمام اعمال تروریستی را چه در دشت برچی کابل و چه در مقابل نوی کابل‌بانک در کندهار محکوم کرده و وحشیانه می‌نامند.

به‌گفته منابع محلی، در حمله ساعت ۸:۳۰ صبح دوم حمل در کندهار ۲۱ نفر کشته و ۵۱ تن دیگر زخمی شدند.

در همین روز شهروندان کابل از وقوع یک انفجار نسبتاً قوی در ناحیه چهارم این شهر خبر دادند، اما حکومت طالبان در مورد این رویداد و تلفات احتمالی آن چیزی نگفته است.

یکی از قربانیان رویداد خونین ولایت کندهار
یکی از قربانیان رویداد خونین ولایت کندهار

گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله در مقابل ساختمان نوی کابل‌بانک در ناحیه اول ولایت کندهار را بر عهده گرفته است.

اعماق خبرگزاری مرتبط به گروه داعش، ناوقت شام پنجشنبه با نشر اعلامیه گفته که "این حمله به ملیشه‌های طالبان صورت گرفته که برای دریافت عاید خود در مقابل بانک جمع شده بودند".

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز این حمله را محکوم کرده و در صفحه ایکس (تویتر سابق) خود نوشته که عربستان سعودی بار دیگر این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند و در کنار افغان‌ها در برابر هر گونه خشونت، افراط‌گرایی و تروریزم می‌ایستد.

همزمان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی ملی مصالحه جمهوری مخلوع نیز حمله روز پنجشنبه در ولایت کندهار را محکوم کرده و آن را جنایت و اقدامی خلاف تمام قوانین و اصول خوانده اند.

با آن‌که حکومت طالبان بارها مدعی شده که گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده، اما با آن هم این گروه مسئولیت حمله اخیر کندهار را که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، به عهده گرفت.

اختر محمد راسخ، کارشناس امنیتی در این باره به رادیو آزادی چنین گفت: "حمله دیروز داعش نشان داد که آن‌ها در افغانستان نفوذ دارند و می‌توانند در ناامن ساختن افغانستان از بمب و حملات چریکی علیه طالبان استفاده کنند و این بیانگر آن است که طالبان در جلوگیری از حملات چریکی و بمب‌گذاری، در حد که لازم است موفق نیستند."

گفتنی‌ست که گروه داعش پیش از این نیز مسئولیت تعدادی از حملات در کابل و برخی ولایات دیگر را بر عهده گرفته است.

شماری از کشورها و معاون شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به افزایش فعالیت‌های داعش و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان و خطراتی‌که برای منطقه و جهان ایجاد می‌کند، هشدار داده اند.

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس اداره مبارزه با تروریزم این سازمان در کنفرانس تهدید تروریزم علیه صلح و امنیت بین‌المللی در ماه دلو گفت که خطر تقویت مجدد گروه داعش در افغانستان همچنان بالا است.

XS
SM
MD
LG