لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

برخی دختران ولایت ننگرهار: طالبان اجازه ندادند در برنامه آموزش خبرنگاری شرکت کنیم


موقعیت ولایت ننگرهار در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت ننگرهار در نقشه عمومی افغانستان

منابع در ننگرهار می‌گویند، ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این ولایت دختران را از اشتراک در یک برنامهٔ ۳ ماهۀ آموزش خبرنگاری منع کردند.

دخترانی که از اشتراک در این برنامه منع شدند، می‌گویند، این برنامه از سوی رادیو تلویزیون همیشه‌‌بهار راه‌اندازی شده بود.

دو تن از این دختران که به علت مشکلات امنیتی از گرفتن نام‌شان خودداری کردند، به رادیو آزادی گفتند:
"در کورس ژورنالیزم رادیو تلویزیون همیشه‌بهار داخله کرده بودم، اما از طرف حکومت برای ما اجازه داده نشد که این کورس را تعقیب کنیم، ما می‌خواهیم برای ما اجازه داده شود، این کورس ژورنالیزم را به پایان برسانم و یک خبرنگار شوم و از طریق مسلک خود به مردم خدمت کنم."
"مکاتب، پوهنتون‌ها و دفاتر هم به روی ما بند شد، اما من که می‌خواستم یک خبرنگار شوم، طالبان به آن هم اجازه نداند."

یک‌ منبع در رادیو تلویزیون همیشه بهار که از گرفتن نام و نشر صدایش خودداری کرد، می‌گوید، این بار تنها ۱۵ پسر در برنامهٔ آموزش خبرنگاری آنان شرکت کرده بودند‌، زیرا دختران اجازۀ شرکت را نداشتند.

به گفتهٔ این منبع، این برنامهٔ آموزشی در ماه آگست سال گذشته با حضور ۱۵ پسر و ۱۳ دختر آغاز شده بود که به دلیل ممانعت مسئولان ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، متوقف شده بود.

منبع می‌گوید که حالا مسئولان طالبان اجازۀ برگزاری این برنامۀ آموزشی را دادند، اما بدون حضور دختران.

محمد زاهد وفا، رئیس امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ننگرهار این ادعاها را رد کرد، اما صدیق‌الله قریشی بدلون، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار می‌گوید که در کُل برنامه‌های کوتاه مدت آموزش خبرنگاری در این ولایت برای زنان و مردان ممنوع شده است:
"در اصل این کورس‌های که برای ژورنالیزم برای سه یا دو ماه برگزار می‌شود برای همه دختران و پسران منع است، زیرا این کار به دیگر خبرنگاران که چهار سال درس خواندند صدمه می‌رساند و این کسانی که سه ماه آموزش دیدند، خود را خبرنگار می‌نامند."

مسئولان برگزاری این برنامۀ آموزش خبرنگاری می‌گویند که دور سی‌ام این برنامه حدود دو هفته پیش پایان یافت و تا به حال صدها دختر و پسر از این برنامه فارغ شده اند.

حکومت طالبان در حالی دختران را از اشتراک در برنامهٔ آموزشی خبرنگاری در ننگرهار منع کرد که خبرنگاران افغان در تبعید در اروپا و آمریکای شمالی روز چهارشنبه در یک اعلامیه مشترک گفتند که طالبان در سال ۱۴۰۲ محیط رسانه‌ها را مردانه کرده و صدای زنان به عنوان کارمند و‌ مخاطب رسانه به اساس فرمان طالبان در سطح کشوری و محلی وجود ندارد.

بر اساس این اعلامیه از میان بیش از دو هزار کارمند رسانه‌ای زن در حال حاضر چند تن آنان زیر فشارهای حداکثری فعالیت می‌کنند.

در کنار دیگر محدودیت‌هایی که حکومت طالبان بر کار زنان در رسانه‌ها وضع کرده، در سال گذشتۀ خورشیدی مسئولان طالبان در هلمند نشر صدای زنان را در رسانه‌های محلی این ولایت منع کردند.

همچنان اخیراً مسئولان محلی حکومت طالبان در خوست، تماس تلفونی زنان و دختران در برنامه‌های رسانه‌های این ولایت را ممنوع کردند.

XS
SM
MD
LG