لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۷

روز جهانی بیماری توبرکلوز، ملل متحد: این بیماری سالانه هزاران قربانی در افغانستان می‌گیرد


کودک مصاب به بیماری توبرکلوز در یکی از شفاخانه های ولایت هرات - عکس از آرشیف
کودک مصاب به بیماری توبرکلوز در یکی از شفاخانه های ولایت هرات - عکس از آرشیف

همزمان با روز جهانی توبرکلوز (سل)، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که در جریان سال ۲۰۲۳ میلادی نزدیک به پنجاه هزار واقعه توبرکلوز را در سراسر افغانستان ثبت کرده است.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۵.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفتۀ او، بیشتر بیماران توبرکلوز را در سال گذشته زنان تشکیل می‌دادند:
"در جریان سال ۲۰۲۳ ما در تمام کشور در حدود ۴۹۵۳۳ واقعات توبرکلوز را داشتیم که در سیستم ثبت شده است و ما از طریق ۸۷۳ مرکز صحی خدمات صحی را به این بیماران ارائه می‌کنیم."

اما او نگفت که چه تعداد بیماران به اثر مبتلا شدن به توبرکلوز در سال ۲۰۲۳ درافغانستان جان باخته اند.

اما ادارۀ توسعه‌ای ملل متحد (یو ان دی پی) در افغانستان در توییتی به مناسب روز جهانی توبرکلوز گفته است که سالانه هزاران تن در افغانستان در نتیجۀ ابتلا به این بیماری جان می‌دهند.

این اداره در ادامه نوشته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۵۰ هزار واقعه توبرکلوز در این کشور ثبت شده است.

شماری از مبتلایان به توبرکلوز و بستگان‌شان به رادیو آزادی گفتند، از زمانی که به این بیماری مبتلا شده اند، با مشکلات جدی صحی روبه‌رو شده اند.

فوزیه، بانوی افغان که تازه به پاکستان مهاجر شده است، به رادیو آزادی گفت که از یک سال به این سو به بیماری توبرکلوز مبتلا شده است:
"سرفه می‌کنم، نفسم قید می‌شود، بلغم از سینه جدا می‌شود، باز تمام جانم درد می‌کند، همین استخوان‌هایم هیچ دم ندارد."

محمد اسماعیل، باشندۀ ولایت نورستان می‌گوید که پسر کاکایش به بیماری توبرکلوز مبتلا است و این بیماری او را خیلی ضعیف کرده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"بچه کاکایم بیماری توبرکلوز دارد که از شش ماه به این طرف دوا می‌خورد، وقتی دیدمش سرفه هم می‌کرد، بسیار ضعیف و ناتوان شده بود."

سفارت امریکا در کابل نیز در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که بیماری توبرکلوز سالانه هزاران افغان به ویژه آنانی را که در خانه‌های پر ازدحام و با سیستم تهویۀ ضعیف زندگی می‌کنند، مبتلا می‌کند.

داکتر صفت الله نیازی، متخصص بخش توبرکلوز می‌گوید:
"توبرکلوز یا سل بیماری مزمن باکتریایی ساری است که علائم آن سرفه همراه با بلغم، ضعیفی بدن، بی‌اشتهایی و باختن وزن بوده و از شخص مریض به شخص سالم از طریق سرفه و عطسه در فضای آزاد منتقل می‌شود."

۲۴ مارچ برابر به روز جهانی توبرکلوز است.

سازمان جهانی صحت به مناسبت این روز در وب سایت خود نوشته است که هر سال روز جهانی سل (توبرکلوز) را گرامی می‌دارند تا آگاهی عمومی را در مورد پیامدهای مخرب سل در بخش سلامت، اجتماعی و اقتصادی افزایش دهند و تلاش‌ها را برای پایان دادن به این بیماری واگیر جهانی افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG