لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

تلاش اسلام آباد برای تقویت روابط؛ هیئت تجارتی پاکستان درکابل با طالبان گفتگو میکند


یکی از مسیر های تجارتی بین افغانستان و پاکستان درمنطقه چمن و قندهار
یکی از مسیر های تجارتی بین افغانستان و پاکستان درمنطقه چمن و قندهار

هیئت وزارت تجارت پاکستان که روز دوشنبه وارد کابل شد قرار است امروز(سه شنبه ) گفتگو های خود را با همتایان افغان خود آغاز کند.

این هیئت وزارت تجارت پاکستان درحالی وارد کابل شده است که هفته گذشته پاکستان دریک اقدام نادر آنچه را که مخفگیاه های تحریک طالبان پاکستانی در داخل افغانستان خواند هدف حملات هوایی قرار داد ونیروهای حکومت طالبان درپاسخ مواضع نیروهای پاکستانی در امتداد خط دیورند را هدف قرار دادند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت تجارت وصنعت حکومت طالبان گزارش میدهد که این هیئت به دعوت نورالدین عزیزی وزیر صنعت وتجارت از کابل بازدید می کند.

جزئیات بیشتر در دست نیست.پیش ازاین ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته بود که این بازدید به هدف ارتقای روابط تجارتی میان دوکشور صورت می گیرد.

خانجان الکوزی
خانجان الکوزی

دراین میان ، خانجان الکوزی یک مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان وپاکستان درصحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد این سفر مقامات پاکستانی منتج به حل مشکلات تجارتی وترانزیت میان دوکشور شود:

" این هیئت پاکستانی بعد از مدت طولانی برای اولین بار آمد. این کار خوب است. ما امیدواریم که مشکلات تجارتی وترانزیتی میان افغانستان و پاکستان حل شود. هئیت امروز رسید وسراز فردا به گفتگو آغاز خواهد کرد . روی مشکلات وپرابلم های گفتگو خواهد شد که در تجارت وترانزیت میان دوکشور موجود است. ما این سفر را به فال نیک می گیریم. هنگام حکومت موقت درپاکستان رفت وآمد نمی شد اینکه اکنون حکومت ودولت قانونی وانتخابی آمده امیدواریم که مشکلات ما حل شود."

روابط تجارتی وترانزیت میان دوکشور هرازگاهی دچار مشکلات می شود.

درحالیکه طبق مقررات قبلی رانندگان افغان لاری های تجارتی تا پشاور ورانندگان پاکستانی تا جلال آباد بدون پاسپورت وویزه رفت وآمد می کردند. اما پاکستان به رانندگان افغان تا پایان ماه مارچ مهلت داد که بعد ازاین باید ویزه پاکستان وپاسپورت داشته باشند.

علاوه ازاین ، تاجران افغان شکایت می کنند که جانب پاکستانی بخصوص درموسم صادرات میوه افغانستان با افزایش تعرفه مشکلات ترانزیتی ایجاد می کند. درماه دلو گذشته حدود ۳۰۰ کانتینر تاجران افغان حاوی کالاهای تجارتی که پاکستان آنها را درلیست سیاه قرار داد دربندرکراچی گیرمانده بود.

با افزایش وتکرار چنین مشکلات افغانستان مجبور شد که به بندر چابهار ایران چون یک راه بدیل تجارتی و دهلیز های هوایی روآورد.

داکتر طارق فرهادی کارشناس مسائل سیاسی وکارمند سابق صندوق بین المللی پول این سفر هیئت پاکستانی به کابل را مثبت ارزیابی می کند اما به این باور است که بهبود روابط تجارتی درکل به بهبود روابط میان دوکشور وابستگی دارد:

" بلی هیئت تجارتی پاکستان آمدنش به کابل مثبت است بخاطریکه درهرحال مشکلات بسیار وجود دارد برخی کانتینر های تجار افغانی در کراچی بند مانده وهمه این مسائل باید مورد بحث قرار گیرد. وهمه این مسائل بلی از جانب پاکستان گروگان وضعیت سیاسی است اما درعین حال درسطح تکنوکرات مسائل باید معلوم باشد که وضع سیاسی اگر خوب شود باز بزودی بهبود بیاید."

داکتر طارق فرهادی کارشناس امور اقتصادی و سیاسی
داکتر طارق فرهادی کارشناس امور اقتصادی و سیاسی

آقای فرهادی خاطرنشان می سازد که پاکستان هم به افغانستان به مثابه یک شریک تجارتی نیازد دارد چون صادرات این کشوربه افغانستان از چهار ملیارد دالر به کمتر از یک ملیارد کاهش یافته است وافغانستان هم به تجارت با پاکستان نیازد دارد .

روابط میان پاکستان وحکومت طالبان درافغانستان درسال های اخیر بعد از آن تیره شد که اسلام آباد اتهام وارد کرد که طالبان پاکستانی با استفاده از خاک افغانستان درپاکستان حملات انجام میدهند اما این اتهام از سوی طالبان افغان همواره رد شده است.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان هفته گذشته هشدار داد که اگر طالبان افغانستان جلوفعالیت تحریک طالبان پاکستان را که به گفته وی از خاک افغانستان فعالیت می کند نگیرد ، پاکستان دهلیز تجارتی افغانستان با هند از مسیر پاکستان را مسدود خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG