لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

افغان‌ها دومین گروه بزرگ درخواست کننده پناهندگی در اتحادیه اروپا


شماری از پناهجویان در یونان - عکس از آرشیف
شماری از پناهجویان در یونان - عکس از آرشیف

آژانس اتحادیۀ اروپا برای پناهند‌گی (EUAA) می‌گوید، افغانان دومین گروه بزرگ درخواست کنند‌گان پناهند‌گی در کشورهای اروپایی اند.

این آژانس در تحلیلی که روز سه‌شنبه ۲۶ ماه مارچ نشر کرده، گفته است، ۹۴ هزار درخواست پناهندگی در ماه جنوری ۲۰۲۴ در اتحادیه‌ی اروپا ثبت شده که نسبت به جنوری سال گذشته ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از این میان ۸ هزار و ۶۰۰ درخواست پناهندگی از افغانان بوده است.

جرمنی در این ماه با دریافت ۲۸ هزار درخواست پناهند‌گی مهم‌ترین مقصد پناهجویان بوده است که ۳۰ درصد از مجموع درخواستی‌ها به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در این مدت زمان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس تحلیل آژانس اتحادیۀ اروپا برای پناهندگی، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز بعد از جرمنی مهم‌ترین مقاصد پناهجویان در اتحادیۀ اروپا اند.

در تحلیل این آژانس همچنان آمده که درخواست پناهند‌گی از سوی سوری‌ها با توجه به ماه اکتبر ۲۰۲۳ که ۱۵ درصد از همه درخواستی‌ها را تشکیل می‌داد کاهش یافته است، اما مردم سنگال اکنون به ملیت اصلی درخواست کنندۀ حمایت بین‌المللی در اتحادیۀ اروپا تبدیل شده‌اند.

این در حالی است که شماری از پناهجویان افغان از چگونگی ارائۀ پناهند‌گی از سوی کشورهای اروپایی انتقاد دارند.

حلیمه، یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت:
"مدت دو و نیم سال می‌شود که ما درخواست پناهندگی دادیم، بخاطر مشکلات شدید امنیتی که داشتم مجبور شدم کشور را ترک کنم، به کشورهای اتحادیۀ اروپا هم که درخواست دادم متاسفانه هیچ رسید‌گی نشده و هیچ گونه پیامی که برای ما امیدوار کننده باشد من اصلاً دریافت نکردم."

ذکرالله، نیز بیشتر از یک سال می‌شود به کشور جرمنی درخواست پناهندگی داده است، اما به گفتۀ او، تا هنوز در انتظار پاسخی است که دریافت نکرده است:
"تقریباً بیش از یک سال و چند ماه می‌شود برای ما از طرف وزارت خارجۀ آلمان هیچ کدام ایمیلی، کدام تأییدی برای ما چیزی نیامده است."

این در حالی است که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، صدها تن بشمول خبرنگاران، فعالان مدنی، فرهنگیان، معترضان، کارمندان نظامی پیشین جمهوریت و مخالفان سیاست‌های حکومت طالبان به دلیل آنچه تهدیدات امنیتی عنوان می‌کنند، مجبور به ترک کشور و پناهند‌گی در کشورهای غربی و آسیایی شدند.

تاکنون شمار زیادی از این افراد در کشورهای همسایۀ افغانستان که ادعا می‌کنند از شرایط خوبی نیز برخوردار نیستند، در انتظار پاسخی از کشورهایی اند که درخواست پناهند‌گی داده‌اند.

XS
SM
MD
LG