لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

شش قاضی پاکستان: اداره‌های استخبارات در امور قضایی مداخله می‌کنند


ساختمان ستره محکمه (دادگاه عالی) پاکستان
ساختمان ستره محکمه (دادگاه عالی) پاکستان

به درخواست فایز عیسی رئیس ستره محکمه پاکستان، تصمیم از سوی محکمه مرکزی و محکمه‌های ایالتی گرفته شده که کمیسیون ویژه برای بررسی ادعا‌های قاضی‌ها تشکیل شود.

در نشستی که دیروز (۲۷ مارچ) برگزار شد، شش قاضی ستره محکمه پاکستان ادعا کردند که اداره‌های استخبارات آنکشور در امور قضایی و کار‌های آنها مداخله می‌کنند.

پیش از این نشست، رئیس ستره محکمه پاکستان با عثمان اعوان لوی سارنوال پاکستان در مورد این اتهام‌ها گفتگو کرد.

اعوان، این شکایت قاضی‌ها را مهم دانست و خواهان تحقیق در این مورد شد.

اختر کیانی، طارق محمود جهانگیری، بابر ستار، سردار اعجاز اسحاق، ارباب محمد طاهر و تمیم رفعت امتیاز شش قاضی ستره محکمه پاکستان شکایت کرده اند که اداره‌های استخبارات این کشور، به صورت پیهم در کار‌های آنها دست اندازی می‌کنند و به مداخله ادامه داده اند.

این قاضی‌ها در یک نامه مشترک گفته اند که برای آزادی امور قضایی، واکنش آنها ضروری بود و اکنون باید آشکار شود که قاضی‌ها در سایر محکمه‌های پاکستان با چنین مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

اتحادیه تمامی وکیلان پاکستان تحت نام (پاکستان بار کونسل) این نامۀ وکیلان و قاضی‌های ستره محکمه را نشر کرده و هشدار داده است که اگر به این نگرانی قاضی‌ها پاسخ مناسب داده نشود، آنها به اعتراض در تمام پاکستان اقدام خواهند کرد.

بر بنیاد ماده دو صد و چهارم قانون اساسی پاکستان، اگر ثابت شود که کسی در امور کاری قاضی‌ها مداخله می‌کند، او بر اساس سطح مداخله‌اش مجازات و از کارش برکنار می‌شود.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ نهاد بین‌المللی عدالت، در میان ۱۳۰ کشور که امور قضایی ضعیف دارند، پاکستان جایگاه ۱۳۰‌ام را گرفته بود.

XS
SM
MD
LG