لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

جهان

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسپانیا به خاطر یک بوسه ممکن زندانی شود

 لوئیس روبیالس رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسپانیا در حال بوسیدن یک بازیکن تیم ملی زنان این کشور پس از قهرمانی این تیم در جام جهانی فوتبال زنان.
لوئیس روبیالس رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسپانیا در حال بوسیدن یک بازیکن تیم ملی زنان این کشور پس از قهرمانی این تیم در جام جهانی فوتبال زنان.

محکمه عالی اسپانیا می‌خواهد تا رئیس پیشین فدراسیون فوتبال این کشور را به دو و نیم سال زندان محکوم کند.

بر اساس سند محکمه که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، لوئیس روبیالس ۴۶ ساله، در ۲۰ اگست سال گذشته هنگامی که جام جهانی فوتبال بانوان در استرالیا برگزار شد، جینی هیرموسو بازیکن فوتبال زنان را بوسیده است.

روبیالس پس از آن که تیم فوتبال بانوان اسپانیا قهرمان جام جهانی فوتبال زنان شد و ورزشکاران مشغول تجلیل بودند، هیرموسو را بوسید.

مارتا دورنتیز سارنوال اسپانیایی گفته که روبیالس به اتهام تجاوز جنسی به یک سال و منکر شدن از این عمل به ۱۸ ماه زندان محکوم می‌شود.

لوئیس روبیالس پس از این رسوایی، سال گذشته از کارش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا برکنار شد اما او ادعا می‌کند که هیچ کاری خلاف قانون نکرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

رؤسای جمهور روسیه و چین سند مشترک "تقویت استراتژیک" امضا کردند

رؤسای جمهور چین و روسیه
رؤسای جمهور چین و روسیه

سفر ولادیمیر پوتین به چین در حالی صورت گرفته که پس از تهاجم غیر موجه مسکو بر اوکراین در فبروروی سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه از نظر اقتصادی بیشتر به چین وابسته شده است.

رئیس جمهور پوتین امروز (۱۶ می) با شی چین پینگ رئیس‌جمهور چین ملاقات کرد.

پوتین پس از امضای سند تحکیم هر چه بیشتر مشارکت‌های ستراتیژيک با چین، در سخنرانی مشترک در چند مورد از روابط خوب اقتصادی با چین یاد آوری کرد:

"سال گذشته گردش مالی تجاری روسیه و چین یک چهارم افزایش یافت و طبق آمار چین به یک ریکارد جدید ۲۴۰ میلیارد دالری رسید. برآورد ما کمی متفاوت است، اما این رقم کاملاً صحیح است."

بر اساس گزارش خبر گزاری اسوشیتدپرس، پوتین، همچنین از تلاش‌های شی‌جین پینگ رهبر چین برای حل منازعه در اوکراین ابراز سپاس‌گزاری کرده است.

رهبران این دو کشور در این دیدار نمادین روی شراکت"بدون محدودیت" تأکید کرده‌اند و گفتند که این روابط عمیق‌تر شده، زیرا روسیه و چین هر دو با تشدید تنش‌ها با غرب مواجه هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران روسیه و چین در یک اعلامیه‌ مشترک ۷۰۰۰ کلمه‌ای در مورد "تعمیق مشارکت همه جانبه و همکاری ستراتیژیک در حال ورود به عصر جدید" مواضع مشترک‌شان را در مورد همه مسائل مهم از اقتصاد و فضا گرفته تا مسائل دفاعی اوکراین و تایوان ارائه کردند.

شی‌جن‌پینگ رئیس‌جمهور چین در این مورد گفت:

"ما مشترکاً به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک، بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه را در مورد تعمیق مشارکت ستراتیژیک همه جانبه چین و روسیه در دوره جدید امضا و صادر کردیم."

رهبران روسیه و چین، همچنین از ایالات متحدۀ امریکا به خاطر مجموعه‌ای از اقداماتی که به گفتۀ پوتین و شی جین پینگ، تهدیدی برای روسیه و چین است، انتقاد کردند.

رؤساي جمهور چین و روسیه به گونه مشترک از عمل‌کرد امریکا در قبال این دو کشور انتقاد کردند.
رؤساي جمهور چین و روسیه به گونه مشترک از عمل‌کرد امریکا در قبال این دو کشور انتقاد کردند.

ولادیمیر پوتین، که حکم دستگیری او توسط محکمه بین‌المللی جزائی صادر شده، از آغاز تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، به ندرت به خارج از روسیه سفر کرده و این نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجدد او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری است.

ولادیمیر پوتین با همتای چینی خود دیدار کرد

دیدار روسای جمهور چین و روسیه
دیدار روسای جمهور چین و روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز برای یک سفر رسمی دو روزه وارد شهر پیکنگ، پایتخت چین شد و با همتای چینی‌اش ملاقات کرد.

سفر پوتین به چین در حالی صورت گرفته که روسیه پس از تهاجم غیر موجه بر اوکراین از نظر اقتصادی بیشتر به چین وابسته شده است.

براساس خبرگزاری رویترز، پوتین و شی جین پینگ، توافق کرده اند که "مشارکت ستراتیژیک" این دو کشور را تعمیق بخشند. آن‌ها، همچنین از ایالات متحدۀ امریکا به خاطر مجموعه‌ای از اقداماتی که به گفتۀ پوتین و شی جین پینگ، تهدیدی برای روسیه و چین است، انتقاد کردند.

در آستانه این سفر، پوتین به رسانه های چینی گفته بود که مسکو برای گفتگو در مورد درگیری در اوکراین آماده است، اما به گفته او، هرگونه مذاکرات باید منافع همه کشورهای درگیر، از جمله منافع روسیه را در نظر بگیرد.

روسیه از تصرف مناطق جدیدی در اوکراین خبر داد

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین

روسیه اعلام کرده که سه منطقه دیگر را در شرق اوکراین تصرف کرده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز (۱۵ می) گفت نیروهای این کشور در شمال و جنوب اوکراین پیش‌روی کرده و سه منطقه رهایشی از جمله روستای روباتیا را به تصرف خود درآورده‌اند.

روباتیا روستایی است که در سال ۲۰۲۳ توسط نیروهای اوکراینی باز پس گرفته شده بود.

اردوی اوکراین در هفته‌های اخیر با فشارهای زیادی روبه‌رو بوده است. از یک‌سو از حمله تمام عیار روسیه در خارکیف دفاع می‌کند و از جانب دیگر با کمبود مهمات نیز مواجه شده است.

امریکا به گونه فوری دو میلیارد دالر کمک نظامی به اوکراین می‌دهد

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، می گوید که امریکا به سرعت ۲ میلیارد دالر کمک نظامی در اختیار نیروهای اوکراینی قرار خواهد داد، زیرا آنها در تلاش جلوگیری از پیشروی نیروهای روسی در منطقه شمال شرقی خارکیف، هستند.

بلینکن امروز(۱۵ اکتبر) در یک کنفرانس خبری مشترک با دمیترو کولبا همتای اوکراینی‌اش در کیف گفت که این بودجه بخشی از بسته کمک های نظامی ۶۱ میلیارد دالری امریکا به اوکراین است که به منظور تدارک تسلیحات در نظر گرفته شده است.

این بستۀ کمک با اوکراین پس از ماه ها تأخیر به دلیل اختلافات سیاسی در کانگرس امریکا، چند هفته پیش تصویب شد.

این اعلام بلینکن پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز گذشته از او خواست تا تحویل سیستم های دفاع هوایی پاتریوت را که به شدت به ویژه در خارکیف و اطراف آن نیاز است، تسریع کند.

صدر اعظم سلواکیا هدف حمله مسلحانه قرار گرفت

محافظان صدر اعظم، آقای فیکو را به سرعت از صحنه رخداد خارج ساختند.
محافظان صدر اعظم، آقای فیکو را به سرعت از صحنه رخداد خارج ساختند.

براساس گزارش رسانه‌های سلواکیا رابرت فیکو، صدراعظم آن کشور امروز (۱۵ می) در حالی که پس از یک جلسه حکومت در خارج از شهر براتیسلاوا پایتخت سلواکیا در بین جمعیت راه می‌رفت، هدف گلوله قرار گرفت.

رابرت فیکو را به شفاخانه منتقل کردند و تا هنوز در مورد شدت جراحت او جزئیات ارائه نشده است.

خبرنگارانی که در محل حضور داشتند گفته‌اند که قبل از شروع غوغا در اطراف صدراعظم، صدای چندین گلوله شنیده شد و مقامات امنیتی به سرعت فردی را سوار موتر کرده و از آن‌جا دور شدند.

گمان می رود این فرد، مظنون به تیراندازی باشد، اما پولیس محلی آن را تایید نکرده است.

درگیری‌ها در غزه به گونه کم‌پیشینه‌ای شدت یافته است

تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند.
تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند.

براساس گزارش‌ها، درگیری‌های شدید میان نیروهای اسرائیلی و جنگ‌جویان گروه تندرو حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی شب گذشته در مناطق شمالی و جنوبی غزه رخ داده که شدیدترین درگیری در ماه‌های اخیر خوانده شده است.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند که پایگاه تندروها در شمال‌شرق غزه خوانده می‌شود.

گفته شده که نیروهای اسرائیلی در این منطقه با مقاومت شدید رو به رو شدند.

گروه جهاد اسلامی که یکی از متحدان نزدیک حماس است اعلام کرد که جنگجویانش در جریان درگیری‌های شدید در شرق جبالیه، شماری از نظامیان اسرائیلی را کشته و زخمی کردند.

جبالیه یکی از هشت کمپ بزرگ غزه است که پس از جنگ ۱۹۴۸ میان اعراب و اسرائیل، ایجاد شد.

والی کریمیا می‌گوید که حمله بزرگ راکتی اوکراین به پرسیواستاپول خنثی شده است

ا.کراین هرازگاهی به سمت سمت مناطقی از کریمیا راکت‌پرانی می‌کند.
ا.کراین هرازگاهی به سمت سمت مناطقی از کریمیا راکت‌پرانی می‌کند.

میخایل رازوژایف والی شبه جزیره کریمیا می گوید که حمله بزرگ راکتی اوکراین به پرسیواستاپول خنثی شده است.

او گفت که چندین راکت اوکراینی را توانسته اند در نزدیگی پایگاه هوایی بیلبیک سرنگون کنند.

از خسارات گزارش شده است، همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای دافع هوای این کشور، ده راکت دوربُرد را بر فراز شبه جزیره کریمیا سرنگون کرده اند.

این ادعا های روسیه هنوز به گونه مستقل تأیید نشده است.

مسکو در هفته‌های اخیر بدون ارائه مدرک، کیف را متهم کرده که استفاده از راکت‌های سیستم تکتیکی را آغاز کرده که از سوی امریکا به اوکراین فراهم شده‌اند.

وزیر خارجه هند: "برای درک مزایای بندر چابهار کار خواهیم کرد."

RUSSIA-INDIA/
RUSSIA-INDIA/

ایس‌جی شنکر وزیر خارجه هند می گوید که کشورش برای درک مزایای بندر استراتیژیک چابهار کار خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن ابراز شده که ایالات متحده امریکا گفت که شرکت‌های هندی دخیل در پروژه بندر چابهار ایران، در معرض خطر تحریم های احتمالی قرار خواهند گرفت.

انتظار می‌رود که ایران و هند در هفته جاری توافقنامه‌ای را برای گسترش و تجهیز این بندر امضا کنند که به دهلی نو اجازه می‌دهد تا ده سال از این تأسیسات استفاده کند.

براساس خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه هند ناوقت روزگذشته در نشستی در شهر کلکته گفت که موضوع مربوط به استفاده از بندر چابهار ایران می‌تواند از طریق گفت‌وگو و متقاعدسازی حل شود تا به گفته او همه درک کنند که این واقعا به نفع همه است.

موقف قبلی امریکا در مورد بندر چابهار مثبت بود و آن‌را یک پروژه مهم خوانده بود اما ودانت پاتیل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه گفت که هر شخص یا شرکتی که با ایران تجارت کند در معرض خطر تحریم@های احتمالی قرار خواهد گرفت.

تصویب لایحهٔ "عوامل خارجی" در گرجستان و واکنش‌های گستردهٔ داخلی و بین‌المللی

معترضان ترس دارند که قوانین کشورشان مانند روسیه شود و رئیس‌جمهور را سال‌ها در قدرت نگه دارد
معترضان ترس دارند که قوانین کشورشان مانند روسیه شود و رئیس‌جمهور را سال‌ها در قدرت نگه دارد

پارلمان گرجستان لایحهٔ بحث‌برانگیز "عوامل خارجی" را با اکثریت قاطع تصویب کرد. روسیه نیز قانون مشابهی دارد و باعث شده که بسیاری از رسانه‌ها و یا سازمان‌های غیردولتی با بودجهٔ خارجی تعطیل شوند و در برخی موارد، افرادی هم به دلیل سرپیچی از قانون زندانی شده‌اند.

تصویب این قانون در گرجستان، واکنش‌های گستردهٔ ملی و بین‌المللی را برانگیخته؛ هزاران نفر، که اکثراً جوانان بودند، در شهر تبلیسی پایتخت گرجستان در برابر ساختمان پارلمان تظاهرات کردند.

ایالات متحدهٔ امریکا، اتحادیهٔ اروپا و ناظران حقوق بشر این لایحه را محکوم کرده‌اند؛ زیرا معتقدند که روسیه قانون مشابهی دارد که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور، اجازه می‌دهد تا مخالفان و نهادهای مستقل را سرکوب و صدای آنها را خاموش کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به چین می‌رود

پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.
پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.

فردا (۱۶ می)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به چین سفر خواهد کرد. براساس اعلام وب‌سایت کرملین، پوتین در روزهای ۱۶ تا ۱۷ می، با شی جین پینگ، رئیس جمهور، و لی کیانگ، صدراعظم چین، گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر، نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجدد او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری است.

پوتین، که مواجه با حکم دستگیری بین‌المللی توسط محکمه بین‌المللی جزایی است، از زمان آغاز تهاجم غیرموجه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG