لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

خبرنگاران افغان در تبعید: یوناما زمینه رهایی خبرنگاران از بازداشت طالبان را فراهم کند


زندان پلچرخی کابل
زندان پلچرخی کابل

خبرنگاران افغانستان در تبعید، در اروپا و امریکای شمالی، از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌خواهد‌ تا از هر طریق ممکن زمینه آزادی رامین امیری و عبیدالله احمدی، دو خبرنگار محلی و سایر خبرنگاران در بند طالبان را فراهم کند.

خبرنگاران افغانستان در تبعید، در اروپا و امریکای شمالی می‌گویند که رامین امیری، عبدالله احمدی و همه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان در بند طالبان باید آزاد شوند.

آنان روز پنج‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته اند تا از هر طریق ممکن زمینه آزادی این دو خبرنگار محلی و سایر خبرنگاران افغان از بند طالبان را فراهم کند.

به‌ گفته خبرنگاران افغانستان در تبعید، در اروپا و امریکای شمالی دلیل بازداشت و ادامه سلب آزادی عبیدالله احمدی مسئول تلویزیون جهانی صلح در هرات و رامین امیری خبرنگار محلی تلویزیون یک در کندز تا کنون از سوی طالبان اعلام نشده‌ است.

بر بنیاد اعلامیه، سلب آزادی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نقض جدی حقوق بشری بوده و باید به‌عنوان جرایم جدی حقوق بشری شامل کارنامه‌ طالبان شود.

مجیب خلوتگر یکی از خبرنگاران افغانستان در تبعید
مجیب خلوتگر یکی از خبرنگاران افغانستان در تبعید

مجیب خلوتگر یکی از خبرنگاران افغانستان در تبعید، در اروپا و امریکای شمالی در مورد این خواست‌ شان به رادیو آزادی چنین گفت: "ما از دفتر معاونت سازمان ملل متحد، یوناما در افغانستان می‌خواهیم که از راه‌های ممکن که بیشتر و بهتر خود شان بلد هستند زمینه رهایی این دو خبرنگار و همچنان خبرنگاران دیگری‌ که در بند طالبان هستند و از سرنوشت‌ شان آگاهی وجود ندارد، را مساعد بسازد.”

او همچنان افزود که آنان از ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان خواسته اند تا یکی از گزارش‌های خود را به وضعیت خبرنگاران و آزادی بیان در کشور اختصاص دهد.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تاکنون به این خواست خبرنگاران افغانستان در تبعید پاسخ نداده، اما در گذشته همواره بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان را قابل نگرانی خوانده است.

یک خبرنگار: بعد از سقوط نظام جمهوری شماری از خبرنگاران به خاطر انعکاس حقایق دستگیر، زندانی و لت‌وکوب شدند

در همین حال برخی خبرنگاران در داخل افغانستان ادعا می‌کنند که ترس از بازداشت شدن از سوی طالبان آنان را مجبور به سانسور حقایق ساخته است.

یک تن از این خبرنگاران در داخل افغانستان که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدای اصلی‌اش در گزارش نشر شود به رادیو آزادی می‌گوید: "بعد از سقوط نظام جمهوری شماری از خبرنگاران به خاطر انعکاس حقایق دستگیر، زندانی و لت‌وکوب شدند، متأسفانه این روند در حال حاضر هم جریان دارد، سانسور در کل در موضوعات رسانه‌یی وجود دارد، یک خبرنگار آن‌چه که حقیقت باشد نمی‌تواند انعکاس دهد بخاطری‌که او تهدید و بالاخره گرفتار و لت‌وکوب می‌شود."

آن‌چه حکومت طالبان پیش از این همواره رد کرده ‌و گفته است که اقدامات آن‌ها علیه برخی خبرنگاران در افغانستان ربطی به فعالیت خبرنگاری آن‌ها نداشته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان دو هفته قبل گفت که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی، ۱۳۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را در این کشور ثبت کرده که شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت خبرنگاران است.

این مرکز در گزارشی به مناسبت روز ملی خبرنگار گفت که بسیاری از این بازداشت‌ها موقت بوده و از یک تا چند ساعت و چند روز و حتی چند هفته طول کشیده، اما در مواردی تا چندین ماه ادامه یافته است.

اما مقام‌های حکومت طالبان اخیراً یکبار دیگر با ابراز حمایت از خبرنگاران گفته که امیدوار اند که خبرنگاران با توجه به ارزش‌های اسلامی و منافع ملی، حقایق را به گونۀ واقعی انعکاس دهند.

XS
SM
MD
LG