لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

باشندگان ولایت‌های فاریاب و سرپل: سیلاب‌های اخیر خسارت و تلفات هنگفت وارد کرده است


سیلاب در ولایت فاریاب
سیلاب در ولایت فاریاب

در نتیجهٔ جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات مختلف افغانستان خسارات جانی و مالی زیادی به مردم وارد شده‌است.

منابع محلی در ولایت‌های فاریاب و سرپل به رادیو آزادی می‌گویند که سیلاب‌های اخیر در این ولایت‌ها خانه‌های مسکونی‌شان را تخریب کرده، کشت‌زارهای‌شان را از بین برده و مواشی‌شان را تلف کرده‌است.

سید عبدالله باشندهٔ ولسوالی پشتون‌کوت ولایت فاریب به رادیو آزادی می‌گوید: “در ولایت فاریاب خیلی نقصان در ولسوالی دو چراغ، ولسوالی پشتون‌کوت، المار و قیصار شده، پل و پلچک و خانه‌ها را خراب کرده و بسیاری زمین‌های زراعتی را خراب کرده‌است.”

از سوی هم رحیم امین، باشندهٔ قریهٔ لتی ولایت سرپل به رادیو آزادی می‌گوید، در نتیجهٔ سیلاب‌ها در این ولایت برعلاوهٔ تخریب خانه‌ها و یک مسجد جامع، راه‌های مواصلاتی نیز بسته شده‌اند.

او می‌افزاید: "در قریهٔ لتی مرکز ولایت سرپل سه چهار خانه را خراب کرد، یک پل به نام پل خشتی که موتر‌ها عبور می‌کرد و با قریه‌های هم‌جوار وصل می‌شد آن را از بین برد، یک سرای که یک هم‌وطن ما مواشی‌اش را نگهداری می‌کرد آن را از بین برد و مواشی‌اش در میدان است، چند دکان را از بین برد و یک مسجد جامع ما به نام مسجد گلنار که یک دیوارش چسپیده به رود‌خانهٔ‌ که سیل می‌آمد بود متأسفانه آن را خراب کرده‌است."

یک پل که در اثر سیلاب تخریب شده است
یک پل که در اثر سیلاب تخریب شده است

این افراد آسیب دیده در نتیجهٔ سیلاب‌ها می‌گویند، نیازمند کمک‌های فوری هستند.

رادیو آزادی خواست تا در مورد آمار دقیق تلفات در این ولایت از اثر سیلاب‌ها از ملا جانان سایق سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان بپرسد، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکرد.

اما برخی از رسانه‌های داخلی به نقل از مقام‌های محلی در ولایت‌های فاریاب، فراه، سرپل و بادغیس از وارد شدن تلفات جانی و مالی بر مردم گزارش داده‌اند.

بر اساس‌ گزارش‌‌ها، مقام‌های محلی در این ولایات گفته‌اند که سیلاب‌ها علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی قابل توجهی به دهقانان وارد کرده‌است.

به گفتهٔ آن‌ها در این سیلاب‌ها خانه‌های مسکونی، یک مکتب و مسجد، سه آسیاب آبی و دو پل اصلی تخریب شده و صدها جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده‌است.

این در حالی‌ست که ادارهٔ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان روز پنج‌شنبه احتمال ریزش برف و باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ها در نقاط مخنلف کشور را پیش‌بینی کرده‌است.

نسیم مرادی کهمردی، رئیس ادارهٔ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان در پیام ویدیویی فرستاده شده به رسانه‌ها در این مورد گفت: "احتمال برف‌های نسبتاً سنگین، باران‌های شدید همراه با رعد و برق و سیلاب‌های آنی فردا و پس فردا در اکثر مناطق کشور به وقوع خواهد پیوست، اکثر بارندگی‌ها در مناطق غربی، شمال، شمال غربی، شمال شرقی، شرقی، مرکز به شمول سالنگ‌ها پیش‌بینی گردیده است و میزان بارندگی ۱۵ الی ۴۵ ملی متر خواهد بود."

سیلاب در ولایت فاریاب
سیلاب در ولایت فاریاب

ادارهٔ یاد شده روز چهارشنبه نیز در اعلامیه‌ای گفت که بارندگی شدید برف و باران در بیش از ۲۵ ولایت افغانستان از جمله بدخشان، تخار، کندز، بلخ، فاریاب، بادغیس، هرات، غور، سرپل، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، کاپیسا، پروان، میدان وردک، بامیان، ارزگان، زابل، غزنی، خوست، لوگر، پکتیا، پکتیکا و کابل پیش‌بینی شده‌است.

XS
SM
MD
LG