لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

نقیب الله ځلاند، جوان خلاق که برای شمولیت اطفال به مکاتب خوست، عکس رایگان میگیرد و آگاهی میدهد


نقیت الله ځلاند با تعدادی از اطفال که قرار است شامل مکتب شوند
نقیت الله ځلاند با تعدادی از اطفال که قرار است شامل مکتب شوند

شماری از جوانان در ولایت خوست می‌گویند که برخی خدمات ثبت نام مکتب از جمله عکس گرفتن را برای هزاران کودک در نقاط دوردست این وزارت به گونۀ رایگان انجام داده اند.

نقیب الله ځلاند، یکی از این جوانان به رادیو آزادی گفت، این کار را بخاطر آگاهی عامه، تشویق و ارائه کمک به باشندگان نقاط دوردست این ولایت که وضعیت مالی خوبی ندارند، انجام داده اند.

او و برخی دوستان‌اش از دوسال به این سو به نقاط دوردست ولایت خوست می‌روند و در راستای شامل ساختن کودکان در مکتب، در کنار آگاهی‌دهی به مردم، برخی خدمات شمولیت مکتب را برای کودکان به گونۀ رایگان ارائه می‌کنند.

نقیب الله می‌گوید، امسال برای هزاران کودک عکس مورد نیاز برای ثبت نام در مکتب را رایگان گرفته اند که به گفتۀ خودش هم تشویق است و هم کمک اقتصادی به خانواد‌ه‌هایشان:

"برای ده هزار کودک بخاطر شامل شدن‌شان به مکتب عکس گرفتیم، تلاش ما این است که در منطقه، قریه به قریه و خانه به خانه برویم و مشکلات مردم را تا اندازۀ توان خود حل کنیم."

نقیب الله در حال تهیه عکس برای شمولیت اطفال در مکاتب ولایت خوست
نقیب الله در حال تهیه عکس برای شمولیت اطفال در مکاتب ولایت خوست

به گفتۀ نقیب‌الله، آنان کودکانی را هم دیدند که عمرشان زیاد بود، اما به علت‌های مختلف از جمله نداشتن آگاهی و مشکلات اقتصادی شامل مکتب نشده بودند.

او گفت که برای ثبت نام در مکتب مردم باید از نقاط دوردست به شهرها و مرکزهای ولسوالی‌ها بروند تا عکس بگیرند و دیگر ضرورت‌های مکتب فرزندان‌شان را فراهم کنند.

نقیب‌الله ځلاند می‌گوید، پول این همه هزینه‌ها را خودشان پرداخت کردند و تا هنوز از کسی بخاطر انجام این کارشان کمک نگرفته اند.

او از توزیع رایگان کتاب به صدها دانش‌آموز به عنوان بخشی دیگر از این کارهای رضاکارانه‌شان یاد کرد:

"امسال در این جریان برای ۴۰۰ دانش‌آموز کتاب را به گونۀ مستقیم رسانده‌ایم و بقیه دو و نیم هزار جلد کتاب را به ریاست معارف ولایت خوست تسلیم دادیم تا به مکاتب بفرستد، جایی که به این کتاب‌ها نیاز دیده می‌شود."

شماری از باشندگان ولایت خوست هم از این اقدام جوانان استقبال می‌کنند.

روح‌الله، باشندۀ روستای دالمری ولسوالی شاه ولی کوت این ولایت می‌گوید:

"این برنامۀ جوانان خوست که بخاطر شامل شدن کودکان به مکتب انجام می‌دهند، به واقعیت یک برنامۀ قابل ستایش است که شامل گرفتن عکس به کودکان خانواده‌ها و دیگر مراحل آن می‌شود که انجام داده اند."

شاگردان یکی از مکاتب ولایت خوست
شاگردان یکی از مکاتب ولایت خوست

نقیب‌الله ځلاند و دوستان‌اش این تلاش را درحالی انجام می‌دهند که هنوز هم در مناطق دوردست افغانستان مشکلات زیادی از این ناحیه وجود دارد. برای باشندگان برخی نقاط دوردست در این باره که کودکان‌شان در چه سنی به مکتب بفرستند، آگاهی کمتر داده شده است و برخی از کودکان هم به دلیل نداشتن امکانات برای مکتب و مشکلات اقتصادی از آموزش محروم مانده اند.

همچنان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم بروی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود شده است که با وجود واکنش‌های ملی و بین‌المللی، حکومت طالبان این تصمیم خود را پس نگرفته است.

به تازگی اتحادیۀ جهان اسلام یک بار دیگر از کشورهای اسلامی خواسته است که زنان و دختران را از آموزش محروم نکنند و اجازه بدهند که آنها در بخش‌های مختلف آموزش ببینند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG