لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

آمار تازه از تلفات سیلاب ها منتشر شد، ۸ تن در جریان چهار روز گذشته جان داده اند


تخریبات ناشی از سیلاب ها
تخریبات ناشی از سیلاب ها

باران‌های شدید و سیلاب‌ها هر روز در مناطق مختلف افغانستان از مردم قربانی می‌گیرد.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، در ۴ روز اخیر در نتیجۀ باران‌ها و سیلاب‌ها ۸ تن در ۱۵ ولایت جان داده و ۳ تن دیگر زخمی شدند‌.

ملاجانان سایق، سخنگوی این وزارت با فرستادن یک کلیپ ویدیویی به رسانه‌ها، همچنان در بارۀ خسارات سیلاب‌های اخیر از ۶ ثور به این سو گفته است:

"همینطور تقریباً ۱۴۰ خانه به گونۀ کامل و قسمی تخریب شده، همچنان در تمام کشور به اثر سیلاب‌ها حدود ۲۰ کیلومتر سرک تخریب شده و تقریبا۳۰ً مواشی هم تلف شده است."

ملا جانان سایق گفته که این خسارات و تلفات بیشتر به باشندگان ولایات کندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، یمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل، و پروان وارد شده است.

مردم در مناطق سیلاب زده به کمک های فوری نیاز دارند
مردم در مناطق سیلاب زده به کمک های فوری نیاز دارند

او پیش از این شمار جان باختگان باران‌ها و سیلاب‌ها را از ۲۲ حمل تا اول ثور ۹۹ تن و شمار زخمیان را ۶۳ تن اعلام کرده بود.

شماری از متضرران باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در صحبت با رادیو آزادی ادعا کردند که تا کنون هیچ گونه کمکی دریافت نکردند.

حزب‌الله، باشندۀ قریۀ مویی ولسوالی شیگل ولایت کنر که خانه‌اش در نتیجۀ سیلاب‌ها آسیب دیده، می‌گوید:

"هیچ گونه کمک نشده، از یک جا هم کمک نشده، دیوار هم همانطور افتاده است، جور نکردیم، اکنون دیوار دیگر هم تخریب شده، تمام اتاق فروریخته."

غوث‌الله توحیدی، باشندۀ ولسوالی نوزاد هلمند هم به رادیو آزادی گفت:

"همه خانه‌ها زیر آب شده، این مردم به کمک ضرورت دارند، خانه‌های مردم در آب بند مانده، خانه‌های زیادی را آب برده است."

محمد حسین، رئیس شورای مردمی قریۀ حاجی محمد نعیم ولسوالی دهنۀ غوری ولایت بغلان در مورد خسارات ناشی از باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در این قریه گفت:

"خانه‌های مردم را ویران کرده، زنان و اطفال را از ۱۰ تا ۱۲ خانه بیرون آوردیم، دیگر تمام خانه‌ها تخریب شده، هنوز هم سیل در خانه‌های این قریه جریان دارد، هیچ کس توجه نکرده است."

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته که به هدف رسید‌گی به افراد زیانمند در ولایات مختلف کمیسیونی تحت نظارت مقام ولایت‌شان تشکیل شده و روند کمک‌رسانی به آنان جریان دارد.

تصویر آرشیف: بارنده گی ها
تصویر آرشیف: بارنده گی ها

باران‌ها و سیلاب‌های اخیر نه تنها به مردم زیان‌های جانی و مالی رسانده که زند‌گی عادی مردم و رفت و آمدن آنان در ولایات مختلف افغانستان را نیز به مشکل مواجه کرده است.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که باران‌ها و سیلاب‌ها زند‌گی، کاروبار و رفت و آمد مردم را به شمول ننگرهار، پنجشیر، هلمند، بغلان، بامیان و بدخشان و برخی ولایات دیگر دچار مشکل کرده است.

روز گذشته به دلیل باران‌ها بخشی از یک کوه در مسیر راه کابل – جلال‌آباد لغز کرد که در نتیجه ۴ تن از سرنشینان دو موتر کشته شدند و این راه برای مدت کوتاهی به روی رفت و آمد بسته شد.

این درحالیست که ادارۀ هواشناسی حکومت طالبان پیش بینی کرده که ۲۸ ولایت افغانستان به روز یک‌شنبه گواه بارندگی، جاری شدن سیلاب و رعد و برق خواهد بود.

میزان باران‌خت در مناطق مختلف از ۱۵ ملی متر تا ۵۰ ملی متر پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG