لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

گروه حماس پیشنهاد بر قراری آتش در غزه را بررسی میکند


تصویر آرشیف: جنکجویان حماس
تصویر آرشیف: جنکجویان حماس

یک منبع حماس که بعد از مذاکرات در قاهره به قطر برگشته ونخواسته نامش ذکر شود به خبرگزاری فرانسه گفته که نظریات و پیشنهاد اسرائیل را بررسی می کنند و به زودترین فرصت پاسخ خواهند گفت.

منابع مصری به ویبسایت القاهره نیوز که با استخبارات این کشور ارتباط دارد گفته اند که هیئت حماس با یک پاسخ کتبی برخواهد گشت.

انتونی بلینکن ، وزیرخارجه امریکا شرایط پیشنهاداسرائیل را فوق العاده سخاوتمندانه خوانده وقصر سفید از میانجیگران مصری وقطری خواسته که برای پذیرفتن پیشنهاد وپایان بخشیدن به جنگ تقریبا هفت ماهه در نوار غزه بالای حماس فشار وارد کنند.

رئیس جمهور امریکا درتماس تلفونی دوشنبه شب از رهبران مصر وقطر خواست تا برای تامین رهایی گروگانان از نزد حماس همه تلاش های خود را انجام دهند واین موضوع را یگانه مانع دربرابر رسیدگی به غیرنظامیان محاصره شده در نوار غزه عنوان کرده است.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

امریکا ، مصر وقطر از چندین ماه به این سو برای دستیابی به یک توافق جدید میان طرفین درگیر تلاش می کنند.

یک مقام یکی از گروه های همپیمان حماس به خبرگزاری رویترز گفته است که فلسطینی ها خواستار پایان فوری اشغال ازسوی اسرائیل اند. وی که نخواسته نامش ذکر شود افزوده که آنها به مردم خود گفته نمی توانند که اشغال ادامه خواهد داشت یا جنگ بعد ازاینکه اسرائیل گروگانان را تحویل گرفت از سر گرفته میشود. وی گفته : " مردم ما می خواهند که این تجاوز پایان یابد."

ازسوی دیگر ، هرگام صدراعظم اسرائیل نیزامکان دارد سبب شگاف درکابینه شود. چون برخی وزیران بر رهایی ۱۳۳ گروگان اسرائیلی از نزد حماس اصرار می ورزند ولی تندروان بر ادامه عملیات علیه افراد باقیمانده حماس در شهررفح تاکید می کنند.

مقامات اسرائیلی گفته اند که اگر حماس پیشنهاد آتش بس را نپذیرد عملیات در رفح ادامه خواهد یافت.

درپیشنهاد اسرائیل کدام میعادی برای خاتمه آتش بس تعیین نشده ولی ، رهایی ۳۳ گروگان اسرائیلی بیشتر آسیب پذیر دربدل آزادی یک تعداد زیادی از زندانیان فلسطینی ووقفه درجنگ مطرح شده است.

یک مقام دیگر اسرائیل که نخواسته نامش ذکر شود گفته که این پیشنهاد یگانه راه جلوگیری از عملیات درشهر رفح است . وی گفته که این آخرین فرصت برای فلسطینیان است چون نیروهای اسرائیلی برای عملیات در رفح از قبل به حرکت درآمده اند.

دراین میان انتونی بلینکن وزیرخارجه امریکا درادامه گفتگوهای خود درشرق میانه قرار است شام امروز از ریاض به تل ابیب برسد.

وی این مسافرت خود به منطقه را با میانجیگری برای عادی سازی روابط تل ابیب وریاض آغاز کرده است.

تصاویری از اتباع اسرائیل که گروه حماس آنان را گروگان گرفته است
تصاویری از اتباع اسرائیل که گروه حماس آنان را گروگان گرفته است

در آتش بس یک هفته ای که درماه نومبر گذشته میان اسرائیل وحماس برقرار شد هشتاد گروگان اسرائیلی دربدل ۲۴۰ زندانی فلسطینی رها شدند.

این درحالیست که درحمله شب گذشته نیروهای اسرائیلی به شهر رفح درجنوب نوار غزه حدود ۴۰ نفر کشته شدند.

نصف باشندگان غزه از بیم جنگ درشهر سرحدی رفح پناه گرفته اند.

نوار غزه ۲.۳ملیون نفوس دارد.

بمباردمان بی امان اسرائیل نوار غزه را که تحت کنترول حماس است ویران کرده ویک بخش بزرگ این منطقه با خاک یکسان شده است.

باشندگان غزه با قحطی روبرو اند ونگرانی از امکان گسترش نزاع در منطقه شرق میانه نیز وجود دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG