لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

جهان

در نتیجه باران های شدید و سیلاب ها در پاکستان در یک ماه گذشته ۱۴۳ تن جان داده اند

سیلاب ها در پاکستان
سیلاب ها در پاکستان

بر اثر بارندگی شدید، جاری شدن سیلاب ها و وزش توفان در پاکستان، ماه گذشته میلادی ۱۴۳ نفر جان های شانرا از دست دادند.

خبرگزاری فرانسه ناوقت دیشب به نقل از ظهیر احمد بابر سخنگوی اداره هواشناسی پاکستان گزارش داد که سطح بارندگی در آن کشور در ماه اپریل امسال بی سابقه بود.

جاری شدن سیلاب، فرو ریختن سقف خانه ها و لغزش زمین در مناطق مختلف پاکستان از عوامل اصلی مرگ و میر در پاکستان خوانده شده است.

ایالت خیبر پشتونخوای پاکستان هم مرز با افغانستان شاهد بیشترین تلفات بوده که ۸۳ قربانی در آن ثبت شده است.

در افغانستان هم بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ها از ۲۲ حمل تا ۹ ماه ثور ۱۰۳ کشته و شصت زخمی بجای گذاشت.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سازمان خبرنگاران بدون مرز از وضعیت سرکوب رسانه‌ها در یک منطقه خود مختار ازبیکستان ابراز نگرانی کرد

بیرق ازبیکستان
بیرق ازبیکستان

سازمان خبرنگاران بدون مرز، با درنظرداشت سرکوب شدید مطبوعات که بعد از اعتراضات دوسال قبل درمنطقه خود مختار قراقالپاکستان در شمال غرب ازبیکستان ادامه یافته، آن را " مرگ تدریجی خبرنگاری " دراین منطقه می خواند.

اعلامیه روز دوشنبه این سازمان گفت، به کسی اجازه داده نمی شود که دربارۀ این اعتراضات درقراقالپاکستان چیزی بگوید وخبرنگارانی که امروز حقایق را به خاطر می آورند ، دستگیر ، زندانی وناحق به جدایی طلبی، متهم می شوند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز، موارد بازداشت وحبس خبرنگاران از جمله خبرنگار بریتانیایی اکونومیست را محکوم کرده می گوید که چنین " سانسور منطقه را به بیابان اطلاعاتی تبدیل می کند."

جین کاولیر، رئیس بخش اروپای شرقی وآسیای مرکزی این سازمان گفت : " سازمان خبرنگاران بدون سرحد از این سرکوب به ارتباط یک موضوع بسیار حیاتی برای منافع عامه و جرم پنداشتن کار خبرنگاران، نگران است و خبرنگاران بازداشت شده باید فورا رها شوند ."

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبیکستان برنامه های تغییر قانون اساسی برای لغو حق جدایی جمهوری خودمختار قراقالپاکستان را پس از آغاز اعتراضات در نوکوس، پایتخت قراقالپاکستان در جولای سال ۲۰۲۲ به طور ناگهانی کنار گذاشت. مقامات گفتند که حداقل ۲۱ نفر درجریان اعتراضات آنزمان کشته شدند.

سرمنشی ملل متحد امیدوار است که مشکلات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان به گونۀ مسالمت‌آمیز حل شود

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد

سرمنشی ملل متحد امیدوار است که موضوعات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان به گونۀ مسالمت‌آمیز حل شود

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد، ابراز امیدواری کرده است که تمامی مشکلات سرحدی میان قرقیزستان و تاجیکستان از راه مسالمت‌آمیز حل شود.

گوترش امروز سه‌شنبه، ۱۳ ماه سرطان، هنگام گفت‌وگو با سدیر جعفروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان، در شهر چولپان‌آتا از قرقیزستان خواست که نماد صلح باشد.

گوترش افزود، باور دارد که مشکلات مرزی از راه دیپلماتیک، مسالمت‌آمیز و مذاکرات، طوری که با ازبکستان حل شد، با تاجیکستان نیز حل خواهد شد.

مشکلات تعیین علامت‌گذاری سرحدات میان قرقیزستان و تاجیکستان از چندین دهه وجود داشته، اما این نزاع بعد از چندین برخورد سرحدی در سال‌های اخیر جدی‌تر شد.

در یکی از این برخوردها در بهار سال ۲۰۲۱، ۳۶ نفر از قرقیزستان به شمول کودک کشته و ۱۵۴ تن دیگر زخمی شدند.

مقامات تاجیکستان گفتند که در این برخورد ۱۹ نفر از تاجیکستان کشته و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند.

ربات شش پا، جایگزین سگ‌های راهنما شده می‌تواند؟

ربات شش پا در چین
ربات شش پا در چین

تولیدکنندگان یک ربات شش پا در چین فکر می‌کنند که این ربات می‌تواند جایگزین سگ‌های راهنما شود.

آن‌ها امیدوارند که این سگ ربات بتواند روزی به افراد نابینا و کم‌بینا کمک کند تا زندگی مستقل‌تری داشته باشند.

این ربات در حال حاضر توسط تیم تحقیقاتی پوهنتون جیائو تونگ شانگ‌های در حال آزمایش میدانی است.

این ربات می‌تواند محیط فیزیکی خود را توسط کمره‌ها و حسگرها تشخیص داده و حرکت کند.

این ربات می‌تواند مسیرها را برنامه‌ریزی کرده و اشاره‌های ترافیک را تشخیص دهد، کاری که سگ‌های راهنما نمی‌توانند.

یک زوج نابینا در آزمایش این ربات کمک می‌کنند. این زوج توسط تکنولوژی هوش مصنوعی با این ربات ارتباط برقرار می‌کنند.

تلاش حزب مکرون و چپ‌گرایان برای جلوگیری از پیروزی راست‌گرایان افراطی در انتخابات فرانسه

انتخابات فرانسه - امانوئل مکرون و مارین لوپین
انتخابات فرانسه - امانوئل مکرون و مارین لوپین

در حالی که نامزدان حزب راست‌گرای افراطی فرانسه در دور اول انتخابات به پیروزی نسبی دست یافتند، حزب میانه‌رو امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، و چپ‌گرایان می‌کوشند که از پیروزی آن‌ها در مرحله دوم انتخابات جلوگیری کنند.

نامزدان حزب میانه‌رو و چپ‌گرایان باید امروز برای مرحله دوم انتخاباتی که روز یکشنبه آینده برگزار می‌شود ثبت‌نام کنند.

رئیس‌جمهور مکرون بعد از آن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد که ائتلاف او در انتخابات پارلمانی اروپا در ماه گذشته شکست خورد. حزب راست‌گرای افراطی به رهبری مارین لوپین در مرحله اول انتخاباتی که روز یکشنبه گذشته برگزار شد به پیروزی دست یافت و حزب میانه‌رو رئیس‌جمهور مکرون بعد از ائتلاف چپ‌گرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

حزب مکرون که برای اولین بار پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، با دورنمای قدرت‌گیری افراطی‌های راست‌گرا روبه‌رو است، با ائتلاف چپ‌گرا همکاری می‌کند. جناح‌های رقیب در این انتخابات امیدوارند که با رأی‌گیری «تاکتیکی» از دست یافتن راست‌گرایان افراطی به ۲۸۹ کرسی پارلمان که برای پیروزی مطلق ضروری است، جلوگیری کنند.

پیش‌روی قوای اسرائیلی در به سمت غزه

نیروهای اسرائیلی به سمت شهر غزه پیش‌روی کردند.
نیروهای اسرائیلی به سمت شهر غزه پیش‌روی کردند.

قوای اسرائیلی امروز ۳۰ ماه جون به منطقه شجاعیه در شمال غزه پیشرفت کرده و همچنان به مناطق غربی و مرکزی شهر رفح در جنوب غزه داخل شدند.

به گفته باشنده‌گان منطقه، در این حملات اسرائیل، شش فلسطینی کشته و چندین خانه تخریب شده‌اند. تانک‌های اسرائیلی که چهار روز قبل به منطقه شجاعیه برگشته‌اند، به سمت خانه‌ها فیر کرده و خانواده‌هایی که محاصره مانده بودند، نتوانستند محل را ترک کنند.

بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، در آغاز اجلاس هفته‌گی کابینه خود موقف قبلی خود را تکرار کرده و گفته است که دلیل دیگری برای پیروزی در جنگ علیه گروه حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌خوانند، نمی‌بیند.

حادثه ترافیکی مرگبار در کراچی پاکستان، هفت کشته و ۲۰ زخمی زخمی برجای گذاشت

حادثه ترافیکی در پاکستان
حادثه ترافیکی در پاکستان

در نتیجۀ برخورد یک لاری با یک تراکتور در کراچی پاکستان، حداقل هفت نفر کشته شده و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. این حادثه امروز یکشنبه ۳۰ ماه جون رخ داده است.

زاهد خالد، رئیس پولیس محلی منطقه مارتی‌پور، به بخش مشال رادیو آزادی گفته که دلیل حادثه تیزرانی بود که لاری با سرعت زیاد با تریلر یک تراکتور تصادم کرد. پولیس می‌گوید که در بین کشته‌شده‌ها زنان و اطفال هم شامل‌اند.

رئیس شفاخانه سیول در کراچی گفت که ۱۴ زخمی این حادثه به این شفاخانه انتقال داده شدند.

اسامه حمدان: مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است

کپشن: اسامه حمدان می‌گوید که مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است.
کپشن: اسامه حمدان می‌گوید که مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است.

اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد گروه تندرو حماس، می‌گوید که هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بر سر جنگ غزه حاصل نشده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌خوانند.

این مقام حماس شنبه (۹ سرطان) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت که این گروه فلسطینی همچنان آماده است تا با هر پیشنهاد آتش‌بسی که به جنگ پایان دهد، برخورد مثبت داشته باشد.

تلاش‌های میانجی‌گران عرب با حمایت ایالات متحده تاکنون نتوانسته آتش‌بس را به نتیجه برساند و هر دو طرف یکدیگر را مسئول این بن‌بست می‌دانند. حماس می‌گوید که هر توافقی باید به جنگ پایان دهد و اسرائیل را به عقب‌نشینی کامل از غزه وادار کند.

در این حال، اسرائیل می‌گوید که تنها وقفه‌های موقتی را در جنگ با حماس می‌پذیرد و تا زمان محو کامل گروه حماس می‌جنگد. گروهی که از سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه حاکمیت دارد.

یک گزارش تازه: داعش در جریان پنج سال گذشته بیشتر از ۴ هزار تن را کشته است

یک عضو گروه داعش با بیرق این گروه در بخشی از سوریه که زمانی تحت تسلط این گروه قرار داشت
یک عضو گروه داعش با بیرق این گروه در بخشی از سوریه که زمانی تحت تسلط این گروه قرار داشت

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه اعلام کرد که جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۴۱۰۰ نفر را در سوریه کشته اند.

به گفته گروه دیده بان حقوق بشر سوریه، این افراد پس از آن کشته شدن که داعش مناطق زیادی را در سوریه از دست داد.

در سال ۲۰۱۴، گروه دولت اسلامی معروف به داعش کنترل بسیاری از مناطق سوریه و عراق را به دست گرفت و خلافت خود را در آنجا اعلام کرد.

اما در ماه مارچ سال ۲۰۱۹، با کمک یک کمپاین نظامی به رهبری کردها با حمایت ائتلافی به رهبری امریکا، داعش کنترل بخش‌های زیادی از سوریه را از دست داد.

بلاروس نیروهای بیشتری را در سرحدات خود با اوکراین، مستقر ساخت

سربازان اردوی بلاروس
سربازان اردوی بلاروس

حکومت بلاروس ادعا کرده که اوکراین تهدیدی برای"تاسیسات زیربنایی حیاتی" آن کشور است و نیروهای دفاع هوایی بیشتر را در سرحد جنوبی خود، مستقر کرده است.

بلاروس روز شنبه(۲۹ جون) اوکراین را به انتقال نیروها، تسلیحات و تجهیزات نظامی به سمت سرحد با این کشور متهم نموده، ادعا کرد که اوکراین در حال افزایش فعالیت طیارات بی پیلوت در این منطقه است.

بلاروس، متحد روسیه در جنگ با اوکراین، در هفتۀ گذشته گفت که یک طیارۀ بی پیلوت را سقوط داده که به طور غیرقانونی از سرحد اوکراین"برای جمع آوری اطلاعات در مورد زیربنا های بلاروس"عبور کرده بود.

اوکراین، نگرانی بلاروس را در مورد جابجایی نیروها و تجهیزات رد کرده، گفته که مجبور به انجام این کار شده، زیرا بلاروس از تهاجم روسیه حمایت می کند.

انتخابات ایران به دور دوم رفت و دور بعدی انتخابات به روز جمعه برگزار می‌شود

دو نامزد از این چهار تن به دور دوم انتخابات راه یافتند.
دو نامزد از این چهار تن به دور دوم انتخابات راه یافتند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دور دوم رفت و مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب و سعید جلیلی از تندروها در این دور به روز جمعه، ۱۵ ماه سرطان، با هم رقابت خواهند کرد.

به گزارش رادیو فردا، بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ستاد انتخابات وزارت داخلهٔ ایران، دو نامزد دیگر، مصطفی پورمحمدی و محمدباقر قالیباف آرای کمتری به دست آورده‌اند.

بر اساس آمار رسمی، پزشکیان ۴۲ درصد آرا، جلیلی ۳۸ درصد، قالیباف ۱۴ درصد و پورمحمدی تنها ۱ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

بنابراین، هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات روز جمعه، ۸ ماه سرطان، موفق به کسب ۵۰ به‌اضافه‌یک درصد آرا نشدند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت داخلهٔ ایران، میزان مشارکت مردم در دور اول این انتخابات ۳۹.۹ درصد بوده‌است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG