لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

افغانستان

پنجصد خانواده در ولایت غور در نتیجه سیلاب ها مناطق خود را ترک کردند

سیلاب ها در غور
سیلاب ها در غور

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان می گوید که بیش از ۵۰۰ خانواده بر اثر سرازیر شدن سیلاب در ولایت غور به روز شنبه ۱۵ ثور بی جا شدند.

این وزارت در شبکۀ اکس ( توییتر سابق ) امروز به نقل از میراحمد مصمم آمر امور مهاجرین طالبان در ولایت غور نوشت که سیل در ولسوالی های مرغاب و چهارسده سرازیر و راه های مواصلاتی بین دو ولسوالی مسدود شده است.

او افزوده که سیل همچنان جان یک تن را گرفته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

این مقام طالبان گفته است که بیش از ۵۰ دکان و ۱۰ خانۀ مسکونی تخریب شده است.

در ادامه گفته شده است که خانواده های بی جا شده در فضای باز در کوه ها به سر می برند و شدیداً به کمک نیاز دارند.

در هفته های اخیر در نتیجۀ بارندگی ها و سرازیر شدن سیلاب در ولایت های مختلف افغانستان ده ها تن جان داده اند ، شماری هم زخمی شده اند و صد ها خانه و زمین های زراعتی تخریب شده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه آغاز شد

رأی‌دهنده‌گان در فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام شرکت کردند.
رأی‌دهنده‌گان در فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام شرکت کردند.

رأی‌دهنده‌گان در فرانسه امروز (۱۰ سرطان) در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رأی رفتند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از آن که اتحاد میانه‌رو او در انتخابات اروپا در ماه جاری توسط حزب راستگرای اتحاد ملی مارین لوپن شکست خورد، حیرت‌زده شد.

نتیجه نهایی انتخابات تا پایان دور دوم رای‌گیری در ۷ جولای مشخص نخواهد شد. پارلمان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد.

نمایندۀ ویژه آمریکا: چالش‌های صلح و امنیت در افغانستان بدون شمولیت زنان قابل حل نیست

رینا امیری: شمولیت زنان و دختران برای حل چالش‌های افغانستان ضروری است.
رینا امیری: شمولیت زنان و دختران برای حل چالش‌های افغانستان ضروری است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که چالش‌های صلح و امنیت بدون شمولیت زنان و دختران در افغانستان قابل حل نیست.

او شنبه (۹ سرطان) در حساب ایکس (توئیتر سابق) گفت که در جریان سومین نشست دوحه و پس از آن، به حمایت از ایجاد یک چارچوب فراگیر به هدف مشارکت زنان و جامعه مدنی در حل مشکل افغانستان، ادامه خواهد داد.

پیش از این، دعوت از طالبان و عدم حضور جامعهٔ مدنی به ویژه زنان افغان در بحث‌های اصلی نشست دو روزۀ دوحه، با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

خانم امیری افزود که تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان باید شامل همه مردم، به ویژه زنان باشد. به گفتۀ او، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغان باید در اولویت قرار گیرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که یکی از محورهای اصلی نشست قطر، پابندی طالبان به حقوق زنان و دختران افغان است، اما طالبان می‌گویند که تمرکز بیشتر بر مسائل اقتصادی و مواد مخدر در افغانستان خواهد بود.

وزش باد‌های شدید همراه با گرد و خاک در ده ولایت افغانستان پیش‌بینی شده است

تصویر آرشیف: وزش باد های شدید و گردخاک در یکی از مناطق غرب افغانستان
تصویر آرشیف: وزش باد های شدید و گردخاک در یکی از مناطق غرب افغانستان

ادارهٔ هوا شناسی حکومت طالبان به روز یکشنبه(۳۰ جون) در غرب افغانستان و شماری از ولایات دیگر، وزش باد شدیدی توام با گرد و خاک را پیش بینی کرده است.

براساس اطلاعیۀ این وزارت که روز شنبه(۲۹ جون) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) منتشر شد، امروز ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند، غور، زابل، دایکندی، بامیان، پروان و بلخ، شاهد وزش بادهای شدید توام با گرد و خاک خواهند بود.

سرعت این باد ها در مناطق مختلف افغانستان، بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است.

ایالات متحده کمک ۷۵ میلیون دالری را به پروژه‌های زراعت و مالداری افغانستان، اعلان کرد

یک دهقان افغان هنگام کار در یک مزرعه
یک دهقان افغان هنگام کار در یک مزرعه

ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) از پروژه های ادارۀ انکشافی امریکا، در زمینه های زراعت و مالداری در افغانستان خبر داده است.

سیگار روز شنبه(۲۹ جون) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که این پروژه ها به ارزش ۷۵ میلیون دالر امریکایی از سوی ادارۀ کمک های انکشافی ایالات متحده در هرات، مزار شریف، جلال آباد و قندهار تطبیق می شود و هدف آن فراهم سازی زمینۀ اشتغال در عرصۀ زراعت، مالداری، افزایش محصولات زراعتی و حمایت از زنان در زراعت است.

با تسلط دوبارۀ طالبان برافغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، در حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمان ها و نهاد های کمک رسان خارجی، کمک هایشان را با افغانستان متوقف کردند که باعث شد، تا بسیاری از جوانان افغان برای کار به سایر کشورها بروند.

لغزش زمین در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان منجر جان باختن دو تن گردید

ولایت بدخشان در نقشه افغانستان
ولایت بدخشان در نقشه افغانستان

گزارش شده است که بر اثر لغزش زمین در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان دو تن جان باختند و ۶ تن دیگر زخمی شده اند.

این را خبرگزاری باختر تحت کنترول حکومت طالبان، امروز به نقل از مولوی محمد اکرم اکبری، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان در بدخشان گزارش داد.

در ادامه به نقل از اکبری آمده است که در این رویداد ۱۶ خانه، یک مکتب و یک سرک ۵ کیلومتری نیز تخریب شده است.

ولایات شرقی، شمالی، شمال شرقی، شمال غرب و غرب افغانستان در ماه های اخیر، پس از بارندگی شدید شاهد جاری شدن سیلاب شدید بود که بر اساس گزارش ها صدها کشته برجا گذاشت و هزاران راس مواشی را از بین برد.

یک مقام اتحادیه اروپا از پاکستان خواست روند اخراج مهاجرین افغان را متوقف کند

تعدادی از زنان و کودکان مهاجر افغان که پاکستان اخراج شده اند.
تعدادی از زنان و کودکان مهاجر افغان که پاکستان اخراج شده اند.

یک مقام اتحادیه اروپا از پاکستان خواست تا اخراج دسته جمعی پناهجویان افغان را متوقف کند.

آندریاس پاپاکونستانتینو، رئیس کمیسیون اروپا برای شرق میانه و آسیای مرکزی روز گذشته در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت، با پناهجویان افغان که به گونۀ اجباری از پاکستان به افغانستان برگشتانده شده اند، دیدار کرده است.

او گفت که اتحادیه اروپا با همکاری شورای پناهندگان ناروی به این عودت کنندگان کمک های اساسی می کند.

مقامات پاکستان گفته اند که روند اخراج دسته جمعی پناهجویان افغان بی اسناد از آن کشور را سر از اول نومبر پارسال آغاز کرده اند و این پروسه ادامه دارد.

همسایۀ دیگر افغانستان، ایران نیز روند اخراج پناهجویان افغان را، سرعت بخشیده است.

گروهی از کودکان افغان پس از تداوی در جرمنی، به افغانستان برگشتانده شدند

نشان اداره سره میاشت افغانستان
نشان اداره سره میاشت افغانستان

اداره سره میاشت افغانستان اعلام کرده که ۲۰ کودک که از بیماری های استخوان رنج می بردند و یا دچار سوختگی شدید شده بودند، پس از شش ماه درمان در جرمنی، دو باره به افغانستان باز گشته اند.

این نهاد به روز جمعه (۲۸ جون) در اعلامیۀ گفت که سال دو مرتبه، کودکانی را که میان یک تا یازده سال عمر دارند و با بیماری های میکروبی استخوان و یا سوختگی شدید دست و پنجه نرم می کنند، با کمک بنیاد "دهکده صلح" جرمنی برای درمان به آنکشور اعزام می کند.

در ادامه آمده که کرمان کلودیا، رئیس بنیاد دهکده صلح جرمنی روز گذشته گفت که این بنیاد متعهد به درمان چنین کودکان است.

سره میاشت افغانستان اعلام کرده که به کمک داکتران بنیاد دهکده صلح، دور بعدی آزمایش ها را بر کودکانی که مشکل استخوان میکروبی و یا سوخته گی شدید دارند، از هفتم سرطان یعنی پنجشنبه آغاز کرده و این روند یک هفته ادامه می یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان اظهارات وزیر دفاع پاکستان را «غیر منطقی» خواند

ساختمان وزارت دفاع حکومت طالبان در کابل
ساختمان وزارت دفاع حکومت طالبان در کابل

وزارت دفاع طالبان به اظهارات اخیر وزیر دفاع پاکستان واکنش نشان داده است.

خبرگزاری باختر به نقل از این وزارت به روز جمعه(۲۸ جون) گزارش داد که گفته است، اظهارات تازه وزیر دفاع پاکستان غیرمنطقی است.

به گفتۀ وزارت دفاع حکومت طالبان، رهبری پاکستان نباید به کسی اجازه دهد که در مسایل حساس، اظهارات حساس بیان کند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز پنجشنبه (۲۷ جون) گفت که اگر تحریک طالبان پاکستان، حملاتی را از افغانستان به اجرا بگذارد، اردوی پاکستان بر پناهگاه های آنها در داخل افغانستان حمله خواهد کرد.

وزارت دفاع حکومت طالبان هشدار داده که اگر کسی به هر بهانه ای بر خاک افغانستان تجاوز کند، مسئول پیامد های آن خواهد بود.

در سه سال گذشته که طالبان بر افغانستان دو باره حاکم شدند، طیاره های پاکستانی بر اهدافی در داخل افغانستان حمله کرده اند که باعث واکنش تند طالبان شده است.

اتحادیه اروپا: اشتغال زنان منجر به رشد اقتصادی افغانستان می‌شود

زنان کارگر در یک شرکت پروسس زعفران در هرات
زنان کارگر در یک شرکت پروسس زعفران در هرات

یک مقام اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که اشتغال زنان، نقش مهمی در ایجاد رشد اقتصادی و ثبات در افغانستان ایفا می کند.

رافائلا یودیس شارژدافیر اتحادیه اروپا در کابل به روز جمعه(۲۸ جون) در شبه ایکس (تویتر سابق) گفت که تنوع بخشیدن به بازار، تقویت نو آوری و اقتصاد محلی برای اشتغال زنان با توجه به رفاه درازمدت، باعث بهبود و کاهش وابستگی بانوان به کمک می شود .

خانم یودیس در پیام ویدیویی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد را باز پخش کرده که در آن زنی می گوید، با گرفتن قرضه کوچک توانسته است تجارت شخصی اش را بهبود بخشد.

این زن که به نام ماه جان محمدی معرفی شده، در ویدیو می گوید که پیش از گرفتن قرضه، مشکلات اقتصادی زیادی داشته اما اکنون زمینه خیاطی با به سایر زنان هم فراهم کرده و کسب و کارش را به درستی پیش می برد.

دو فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان در نبرد با طالبان کشته شدند

برخی از افراد و فرماندهان جبهه مقاومت ملی افغانستان
برخی از افراد و فرماندهان جبهه مقاومت ملی افغانستان

جبهه مقاومت ملی افغانستان، که یک گروه مخالف حکومت طالبان است تایید کرده که پنجشنبه شب، دو فرمانده این جبهه و یک تن از همرزمانشان در نبرد با طالبان در ولسوالی کوران ولایت بغلان کشته شده اند.

در بیانیه مطبوعاتی این جبهه که امروز جمعه(۲۸جون) منتشر شد، فرماندهان کشته شده عبدالصمد کهگدای و خیرالله معرفی شده اند.

هرچند طالبان گفته اند که جبهۀ مقاومت ملی کاملاً سرکوب شده است، اما این جبهه هر از گاهی مسوولیت حملات مسلحانه را در افغانستان به دوش میگیرد و ویدیو های از جنگجویانش را در صفحات اجتماعی نشر میکند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG