لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

سازمان ملل: تخریب کشتزار های کوکنار به خشم دهقانان در افغانستان دامن زده است


کمپاین جریان تخریب کشتزار های کوکنار
کمپاین جریان تخریب کشتزار های کوکنار

تصاویر اقمار مصنوعی نشان میدهد که تلاش های حکومت طالبان در کاهش تولید کوکنار موفق بوده ولی این تلاش ها با مقاومت دهقانانی روبرو شده که از وسیله کسب روزی خود محروم می شوند و برخی آنها حتی به قیمت جان خود دربرابر این پالیسی ایستادگی کرده اند.

گزارش خبرگزاری فرانسه می افزاید که مناطق کوهستانی بدخشان هفته گذشته شاهد برخوردهای مرگباری بود که در آن به گفته پولیس محلی دونفر جان باختند.

کوکنار در بدخشان فقط یکبار در فصل بهار حاصل گیری می شود وبرخوردها هنگامی رخ داد که واحد های محو کوکنار دربرخی مناطق دور دست این ولایت به ازبین بردن مزارع کوکنار رو آوردند.

پولیس به خبرگزاری فرانسه گفته که روز های جمعه و شنبه گذشته یک نفر در ولسوالی درایم ودیگری در ولسوالی ارگو کشته شدند.

گردهمایی اعتراضی دهقانان در ولسوالی درایم ولایت بدخشان
گردهمایی اعتراضی دهقانان در ولسوالی درایم ولایت بدخشان

خبرگزاری فرانسه به اعلامیه قوماندانی امنیه حکومت طالبان دربدخشان اشاره می کند که در آن گفته شده برخی مردم از دهقانان سوء استفاده کرده و آنها را به نزاع و برخورد درارگو تحریک کردند.

مردم منطقه درجریان نشست روز دوشنبه با نمایندگان طالبان که ازسوی رسانه ها ازجمله تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان نشر شد از نحوه عملیات تخریب مزارع کوکنار انتقاد کردند.

یک باشنده ولسوالی ارگوی بدخشان : وقتی مردم مقاومت می کردند، به سمت آنها شلیک می شد

غلام رسول نماینده معترضان در ولسوالی ارگو در این نشست گفت :

" سیب هایشان را حتی با تراکتور زدند هموار کردند.کشت های گندم را تراکتور رفت زیرپای کرده رفتند درآن داخل که یک دوبته تریاک بود کندند."

دهقانان از آنچه روش تبعیض آمیز در تخریب مزارع کوکنار خوانده شکایت دارند و ادعا می کنند که مقامات طالبان از تولید غیرقانونی تریاک کسانی که با آنها روابط خوبی دارند چشم پوشی می کنند.

یک باشنده ۲۹ ساله ارگو که نخواست بدلایل امنیتی نامش ذکر شود به خبرگزاری فرانسه گفته که واحدهای مبارزه با مواد مخدر درجستجوی محصولات پنهانی کوکنار "به خانه ها حمله کردند و درها را شکستند".

وفی افزود : " وقتی مردم مقاومت می کردند، به سمت آنها شلیک می شد».

قبل از اینکه کشت کوکنار با یک فرمان رهبری طالبان درسال ۲۰۲۲ منع شود، افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک درجهان محسوب میشد.

بر اساس ارقام دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، تولید تریاک درافغانستان در سال گذشته ۹۵ درصد کاهش یافت - نتیجه ای که جامعه بین المللی آن را ستایش کرد.

اما دهقانان افغان که به کشت کوکنار اتکا داشتند سال گذشته ۹۲ درصد از درآمد خود را از دست دادند.

عبدالله علیزی از فراه یکماه پیش و قبل از بارندگی های اخیر به رادیو آزادی گفت دهقانانی که تریاک کشت می کردند ازیکسو از کم آبی و ازسوی دیگر از عدم دسترسی به کشت بدیل خسارمند شدند:

" اینها بسیار متضرر شدند بخاطر ازاینکه اینها پیشتر تریاک کشت می کردند ودرحال حاضر از یکطرف سطح آبهای زیرزمینی بسیار پایین آمده واز طرف دیگر همان کشت بدیلی مناسب برای مواد مخدر هم تابه حال دراختیار آنها قرار نگرفته است ."

دهقانان به کشت های بدیل تشویق شده اند اما هنوز هیچ کشت بدیلی از لحاظ مالی نتوانسته با کوکنار رقابت کند و این امر باعث شده که برخی دهقانان به کاشتن کوکنار در مزارع نسبتا کوچکتر و دورتر از چشم مسئولان ادامه دهند.

طبق گزارش UNODC، منع کشت کوکنار سبب شد که قیمت تریاک در یک سال تا مارچ گذشته ، ۱۲۴ درصد افزایش یابد و به طور متوسط به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر فی کیلوگرام برسد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بعد از اعتراضات اخیر دربدخشان گفت که فرمان محو کشت کوکنار "به همه مناطق بدون استثناء گسترش می یابد".

بدخشان سال گذشته نیز شاهد ناآرامی های مرتبط به محو کوکناربود که منجر به کشته شدن یک نفر شد و حوادث مشابه در ولایت ننگرهار نیز رخ داد.

یکی از مقامات ارشد UNODC به خبرگزاری فرانسه گفته: "این اعتراضات ممکن است نشان دهد که دهقانان منابع لازم برای حفظ نیازهای اولیه خود را ندارند، بنابر این فرصت‌های کشت بدیل ممکن است به این وضعیت کمک کند."

حکومت طالبان برای ارائه کشت بدیل وادامه پالیسی محو کوکنار از جامعه جهانی خواستار کمک شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان درماه دیسمبر گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که دهقانان اکنون کوکنار کشت نمی کنند اما آینده را نمی توان تضمین کرد چون مردم با مشکلات بسیاری روبرو اند.

XS
SM
MD
LG