لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

پولیس پاکستان بیشتر از دوصد مهاجر افغان را به دلیل عبور غیر قانونی از مرز، بازداشت کرده است


پولیس پاکستان در حال بررسی اسناد و تلفن همراه یکی از مهاجرین افغان
پولیس پاکستان در حال بررسی اسناد و تلفن همراه یکی از مهاجرین افغان

شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که ۲۱۰ افغان که به‌گفته آن‌ها به‌گونه غیر قانونی از افغانستان وارد این کشور شده بودند، به تاریخ هشتم می در پاکستان بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه خبری «دنیا نیوز» پاکستان، ۴۰ زن و ۲۰ کودک هم شامل اند که می‌خواستند از طریق پاکستان وارد ایران شوند.

در ادامه آمده که این افراد از سوی نظامیان به مقام‌های نوکندی سپرده شده و تحقیقات بیشتر را مقام‌های امنیتی انجام می‌دهند.

نوکندی منطقۀ مربوط به بلوچستان پاکستان است.

این خبر را برخی رسانه‌های دیگر پاکستانی نیز منتشر کرده‌اند، اما تا هنوز کدام اداره حکومت پاکستان این موضوع را به گونه رسمی تأیید نکرده‌است.

در جریان یک سال گذشته صد ها تن از افغانهای مهاجر در پاکستان بازداشت شده و تعداد زیادی از آنان به زندان مرکزی شهر کراچی منتقل شده اند
در جریان یک سال گذشته صد ها تن از افغانهای مهاجر در پاکستان بازداشت شده و تعداد زیادی از آنان به زندان مرکزی شهر کراچی منتقل شده اند

تلاش کردیم که با خانواده‌های افراد بازداشت شده و یا هم با مسئولین سفارت افغانستان تحت کنترول حکومت طالبان در پاکستان صحبت کنیم، اما مؤفق نشدیم.

این درحالی‌ست که شماری از پناهجویان افغان ادعا می‌کنند که پولیس پاکستان افراد بدون اسناد را بازداشت وآزار و اذیت می‌کند.

علی یک باشنده اسلام‌آباد پاکستان که ادعا می‌کند یک‌ونیم ماه قبل همراه با دوستان‌اش بازداشت شده بود در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید:

"مشکل پناهجویان این است که پولیس پاکستان از پناهجویان پول می‌گیرد، من را که از نه بجه صبح تا ۱۲ شب بندی کردند و می‌خواستند دیپورتم کنند، اما وقتی‌که از ما ۲۰ تا ۲۵ هزار کلدار گرفتند، من را رها کردند."

سراج یک پناهجوی دیگر افغان که ادعا می‌کند با آن‌که توکن (کارت تثبیت هویت کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان) پناهجویی را با خود داشت، اما ویزه نداشت، به همین دلیل بازداشت و حدود چهار ماه در زندان کراچی بود.

او گفت که آنزمان حالت صحی‌اش هم خوب نبود: "بیماران زیاد بود، بیشتر کسانی بودند که اسناد قانونی نداشتند، از راه سپین بولدک آمده بودند، در زندان‌ها بودند، من صبح و شام از شفاخانه زندان اکسیجن می‌گرفتم، چهار ماه و ۱۰ روز در زندان بودم و با ضمانت بیرون شدم."

جریان برگشت اجباری مهاجرین افغان از ایران
جریان برگشت اجباری مهاجرین افغان از ایران

حکومت پاکستان هم پیش از این بارها گفته است که به پناهجویان فاقد اسناد اجازه بودوباش در این کشور را نمی‌دهند و آن‌ها را دوباره به کشورهای‌شان می‌فرستند که سلسله اخراج پناهجویان افغان را هم سریع کرده‌است.

نه‌تنها پاکستان، بلکه همسایه دیگر افغانستان، ایران نیز محدودیت‌ها بر پناهجویان افغان را افزایش داده است که در نتیجه آن شماری زیاد پناهجویان افغان به کشور شان برگشته و یا هم اخراج شده‌اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان از جنوری سال ۲۰۲۳ تا ماه اپریل سال ۲۰۲۴ میلادی ایران و پاکستان بیش از یک‌ونیم میلیون پناهجوی افغان را به افغانستان اخراج کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG