لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا: تهدید تروریزم در جنوب آسیا زیاد است


طالبان پاکستانی
طالبان پاکستانی

انستیوت صلح ایالات متحده امریکا «یو اس آی پی» هشدار داده که واشنگتن باید برای افزایش تهدید تروریستی در منطقه و این که این چالش تهدیدهایی را برای امریکا ایجاد می‌کند، آماده باشد.

این انستیتوت با نشر گزارشی به روز پنج‌شنبه گفته که سه سال پس از خروج امریکا از افغانستان، خطر تروریزم ناشی از جنوب آسیا همچنان قوی است و سیاست گذاران امریکایی باید هوشیارتر باشند.

در ادامه آمده که جزئیات این گزارش گروه مطالعاتی ارشد انستیتوت صلح ایالات متحده که قرار است در ۱۴ می به نشر برسد بیان می‌کند که امریکا باید توجه و تلاش‌های ضد تروریزم را قبل از ای‌نکه خیلی دیر شود، روی جنوب آسیا متمرکز کند.

این گزارش به طرز نگران کننده‌ای استدلال می‌کند که ایالات متحده اساساً برای ظهور مجدد تروریست‌ها در منطقه، از جمله تهدید علیه سرزمین ایالات متحده، آمادگی ندارد.

«یو اس آی پی» گفته که اطلاعات امریکا از تهدیدات افغانستان در طول زمان کاهش یافته و با اشاره به اهمیت افزایش همکاری‌های منطقه‌ای افزوده که امریکا باید طالبان را برای محدود کردن فضا برای تروریست‌ها تحت فشار قرار دهد.

در این حال شماری از آگاهان امور امنیتی می گویند که خطرات ناشی از تروریزم از افغانستان و پاکستان متوجه منطقه و جهان است و باید جدی گرفته شود.

اجمل عمر شینواری سخنگوی قوای مسلح در جمهوری پیشین افغانستان
اجمل عمر شینواری سخنگوی قوای مسلح در جمهوری پیشین افغانستان

اجمل عمر شینواری سخنگوی قوای مسلح در جمهوری پیشین افغانستان و آگاه امور امنیتی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

«تهدیداتی که از شبکه‌های تروریستی فعال در افغانستان متوجه منطقه و جهان است من به این یقین دارم که این تهدیدات جدی است و باید جدی گرفته شود و نکته دیگر که قابل یادآوری می دانم این است که مراکز سوق اداره، تعلیم وتربیه و حمایت مالی وسیاسی تمام شبکه‌های تروریستی در پاکستان است اما فعالیت‌های شان در داخل افغانستان می‌باشد

اما برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که خطرات انفرادی تروریستی برضد منافع امریکا وجود دارد اما تهدیدات تنظیم یافته تروریستی به نظر نمی‌رسد.

طارق فرهادی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت: «گروه های مثل داعش هستند که اهداف شان بین المللی است و حملات شان درتمام دنیا است و این خطرهمیشه وجود دارد که موردی از آنها سر بزند،اما به صورت سازمان یافته نه بلکه به گونه انفرادی این صورت حملات هم قبلا صورت گرفته که بعدا یک شخص ادعا کرده که مربوط به داعش است

این در حالی است که فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا بین تاریخ های ۷ تا ۹ می به پاکستان سفر کرده است

فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا درشبکه اکس نوشته که جنرال مایکل کوریلا فرمانده این مرکز«سنتکام» در آن‌جا با جنرال عاصم منیر لوی درستیزقوای مسلح پاکستان در مورد تلاش‌ها برضد تروریزم و مشارکت نظامی بین نیروهای مسلح امریکا و پاکستان ونقش مشترک در حل چالش‌های امنیتی در منطقه گفتگو کرده است.

جنرال کوریلا اخیرا به چندین منطقه در ایالت خیبرپشتونخوا که هم مرز با افغانستان است سفر کرده است.
جنرال کوریلا اخیرا به چندین منطقه در ایالت خیبرپشتونخوا که هم مرز با افغانستان است سفر کرده است.

درادامه آمده که جنرال کوریلا به چندین منطقه در ایالت خیبرپشتونخوا که هم مرز با افغانستان است نیز سفر کرده و در آن‌جا با رهبری نیروهای سرحدی پاکستان در مورد عملیات ضد تروریزم صحبت کرده است.

گفتنی است که او پیش از این در اوایل ماه مارچ امسال گفته بود که شاخه ولایت خراسان داعش ممکن است در کمتر از شش ماه به منافع ایالات متحده و غرب در بیرون از افغانستان حمله کند.

XS
SM
MD
LG