لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

اعتراضات مردمی در ولسوالی بتی کوت ننگرهار؛ حداقل سه تن جان داده و پنج تن زخمی شدند


این رویداد در منطقه باریک‌آب ولسوالی بتی‌کوت ننگرهار اتفاق افتاده است.
این رویداد در منطقه باریک‌آب ولسوالی بتی‌کوت ننگرهار اتفاق افتاده است.

نیروهای طالبان در منطقهٔ باریک‌آب ولسوالی بتی‌کوت ننگرهار براعتراض کننده‌ها شلیک کرده‌اند که درنتیجه آن به گفتهٔ شاهدان عینی به شمول یک زن سه تن کشته شده و پنج تن دیگر زخم برداشته‌اند.

یک تن از معترضان که نخواست به علت حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که برای آن‌ها گفته شده بود، ساحه را ترک کنند اما چون جای دیگری برای سرپناه نداشتند مجبور شدند مظاهره کنند. به گفته او، پس از آن طالبان بر معترضان شلیک کرده و چند تن شان را کشتند.

«ما در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم طالبان آمدند و گفتند که این جا را خالی کنید. زیر این‌جا گمرک ساخته می‌شود، ما به خاطر این‌که صدای‌مان شنیده شود و حکومت برای ما توجه کند راه‌پیمایی کردیم. اما طالبان آمدند و بالای ما شلیک کردند و مردم را شهید کردند، صدای ما باید شنیده شود، ما جای دیگر برای سرپناه نداریم کجا برویم؟، این‌جا بسیار مردم غریب و بی‌‌چاره هستند.»

یک باشندهٔ دیگر نیز به گونهٔ نوشتاری این موضوع را به رادیو آزادی تأیید کرده است.

از سوی هم یکی دیگر از باشنده‌های محل که نخواست نام و صدایش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت، این زمین در زمان نظام جمهوری مخلوع برای گمرک اختصاص داده شده بود، اما مردم در این ساحه دعوا دارند که زمین از آن‌ها است و آن‌ها از زمین قباله دارند.

این منبع گفت، اکثریت کوچی‌های ساکن این منطقه در واکنش به این تصمیم حکومت طالبان روز پنج‌شنبه دست به اعتراض زدند و شاه‌راه تورخم – جلال‌آباد را برای ساعت‌ها مسدود کردند که پس از آن سبب ایجاد خشونت شد.

منبع همچنان گفت، درحال حاضر وضعیت در ساحه عادی است و گفت‌وگو میان باشندگان محل و طالبان جریان دارد.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی فرماندهی امنیهٔ حکومت طالبان در ننگرهار به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما عرفات مهاجر، مدیر عمومی اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در تورخم به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که طالبان به باشندگان این منطقه گفته که ساحه را ترک کنند تا راه برای تأسیس گمرک باز شود، اما «مردم محل جنگ را آغاز کردند» که در آن «یک مقام طالب و چند تن دیگر که این زمین را غضب کرده بودند کشته» شدند.

اما او در مورد آمار دقیق تلفات جزییات ارائه نکرده است.

مهاجر این را نگفته است که این تلفات چگونه به میان آمده است و این مقام طالب کیست، اما در نوارهای تصویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ظاهرا دیده می‌شود که حین راه‌پیمایی شلیک می‌شود و اعتراض کننده ها فرار می‌کنند.

این درحالیست که چند روز پیش در ولایت بدخشان نیز درجریان اعتراضات مردمی خشونت صورت گرفت که منجر به کشته شدن دو تن از مردم محل و زخمی شدن شش تن دیگر شان شد.

تظاهرات هفته گذشته در بدخشان نیز به خشونت کشیده شده بود.
تظاهرات هفته گذشته در بدخشان نیز به خشونت کشیده شده بود.

مردم محل در ولسوالی‌های ارگو و درایم بدخشان پس از آن اعتراضاتی را به راه انداختند که طالبان به هدف تخریب مزارع کوکنار به ساحه رفته بودند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، یک سلسله محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر راه‌پیمایی و تظاهرات وضع شده و حکومت طالبان تأکید کرده که پیش از هر اعتراض و راه‌پیمایی باید آن‌ها در جریان گذاشته شوند.

XS
SM
MD
LG