لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

سازمان ملل: "نیازمندی آسیب‌دیدگان بغلان جدی است"


ده‌ها نفر درپی سرازیر شدن سیلاب در بغلان جان باختند.
ده‌ها نفر درپی سرازیر شدن سیلاب در بغلان جان باختند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که نیازمندی آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در بغلان جدی است.

پس از جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات مختلف افغانستان از جمله بغلان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان ( یو ان اچ سی آر) می‌گوید که نیازمندی آسیب دیدگان به کمک‌های فوری جدی است.

این سازمان صبح روز دوشنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که برای رسیدگی به نیازمندی‌های آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در بغلان با دیگر نهادهای همکار خود خیمه و دیگر مواد اولیه را توزیع می‌کنند.

سازمان جهانی غذا (دبلیو اف پی) در صفحۀ ایکس خود با نشر ویدیویی گفته است که آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در کنار خسارات جانی و مالی تنها منبع غذایی و درآمدشان (زراعت‌شان) را از دست داده اند.

ضیالدین صافی، سخنگوی دبلیو اف پی در افغانستان به رادیو آزادی گفت که برای توزیع مواد غذایی، نان خشک، آرد و دیگر مواد خوراکی به سیلاب‌زدگان آمادگی دارند.

در همین حال برخی از نهادها و سازمان‌ها از جمله سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی صحت، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف) و حکومت طالبان اعلام کردند که برای نیازمندان کمک‌رسانی می‌کنند.

نهادهای بین‌المللی می‌گویند که در حال فراهم ساختن کمک های بیشتر به آسیب دیدگان بغلان هستند.
نهادهای بین‌المللی می‌گویند که در حال فراهم ساختن کمک های بیشتر به آسیب دیدگان بغلان هستند.

داد خدا، یکی از آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر از ولسوالی برکۀ ولایت بغلان می‌گوید، پس از جاری شدن سیلاب توانستند تنها خودشان را نجات دهند و در حال حاضر بیشتر به، مواد خوراکی، آب آشامیدنی پاک، کمپل و دیگر مواد اولیه نیاز دارند.

"مردم تنها توانستد خودشان را با لباس تن‌شان از میان سیلاب بیرون بکشند، فعلاً همه بی‌سرپناه هستند، در دشت مانده اند، یک خیمه که دادند که شب را در آن سپری می‌کنند. وضعیت مردم بسیار خراب است و تنها چیزی فعلاً ضرورت است، مواد خوراکی است و کمپل که شب استفاده کنند."

سبزینه، یکی دیگر آسیب دیدگان سیلاب‌ها در ولسوالی برکۀ ولایت بغلان به رادیو آزادی می‌گوید:

"سه تا فرزند دارم چیزی ندارند، گرسنه و تشنه هستیم. خیمه هم ندادند تا هنوز، مواد کمکی می‌آید، اما بسیار کم است. پایم آسیب دیده بود و داکتر برایم فقط یک تابلیت داد و دیگر چیزی نداد، در ملک ما وضعیت بسیار خراب است."

بریالی مومنزی، یک باشندۀ بغلان مرکزی در مورد وضعیت منطقه‌شان پس از سیلاب‌های روز جمعه گفت:

" مردم بی‌خانه هستند، سرپناه ندارد، مردم آسیب دیدند، ساحه‌ای که ما زندگی می‌کنیم مردم صد تا دوصد جریب زمین کشت و زراعت‌شان را به شمول خودم از دست دادیم."

این رویداد طبیعی درحالی رخ می‌دهد که به بیان سازمان ملل متحد، افغانستان در میان ده کشور آسیب پذیر در مقابل تغییرات اقلیمی قرار دارد که طوفان، خشکسالی، باران‌ها و سیلاب زندگی و زراعت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که سیلاب‌های اخیر به ویژه در بغلان بر نیاز به تلاش‌های بشری مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی تأکید می‌کند.

او افزوده که با شرکایشان و حکومت طالبان در راستای تهیۀ سرپناه، مواد خوراکی و خدمات صحی به آسیب دیدگان کار می‌کنند.

بر اساس آمار روز یک‌شنبۀ وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، در نتیجۀ سیلاب‌های روز جمعه در بغلان ۳۱۵ تن جان باخته و بیش از ۲ هزار خانه ویران شده است.

این وزارت و سازمان جهانی صحت گفته اند که احتمالاً شمار تلفات افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG