لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

پاکستان: با ایالات متحده راه‌های مبارزه با تحریک طالبان و داعش خراسان را بررسی کردیم


USA-SECURITY/
USA-SECURITY/

مقام های امریکایی و پاکستانی راه‌های مبارزه با تحریک طالبان پاکستان، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و سایر گروه‌های تروریستی را بررسی کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان دیروز دوشنبه ( ۱۳ می) در اعلامیه ای این را بیان کرد.

پاکستان مدعی است که تروریست‌ها اغلب حملاتی را از افغانستان، طراحی و اجرا می‌کنند، ادعایی که مقامات طالبان آن را رد کرده اند.

این وزارت در اعلامیه خود گفت که یک دیپلمات ارشد در این هفته با مقامات امریکایی در مورد مبارزه مشترک با تروریزم، گفتگو کرده است.

بر اساس این اعلامیه ، سید حیدر شاه، معاون وزیر خارجه پاکستان در امور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی با الیزابت ریچارد، هماهنگ کننده تلاش های ضد تروریزم وزارت خارجه امریکا در واشنگتن در مورد مبارزه با تروریزم، صحبت کرد.

مقامات پاکستان گفته اند که این کشور سال ها قربانی تروریزم بوده و در این زمینه به همکاری بین المللی به ویژه ایالات متحده، نیاز دارد.

وزارت امور خارجه پاکستان پذیرفت که از آخرین دور دیدارهای ایالات متحده و پاکستان در مورد مبارزه با تروریزم که در ماه مارچ سال ۲۰۲۳ برگزار شد، تاکنون ایالات متحده به ۳۰۰ نیروی امنیتی پاکستان آموزش داده و به آنها کمک کرده است.

پاکستان همچنین بر موضوع ظرفیت سازی، تبادل تجربیات و اجرای راهبردهای تحقیقی در مبارزه با تروریزم تاکید کرد.

در چند سال اخیر، به ویژه پس از دوره ریاست جمهور دونالد ترمپ، روابط پاکستان و امریکا به قوت خود باقی نماند.

از آن زمان به بعد، به ندرت اتفاق افتاده که مقامات بلندپایه امریکایی به پاکستان سفر و در مورد همکاری ها صحبت کنند.

اداره قبلی ایالات متحده، بهویژه اداره رئیسجمهور سابق دونالد ترمپ، بسیاری از همکاریها از جمله کمک میلیاردها دالر با پاکستان را متوقف کرد و دلیل آن، تقلب پاکستان در مبارزه با تروریزم، بیان شده است.

اما بر اساس ادعای پاکستان، پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، تعداد حملات تروریستی به آن کشور ، دو برابر افزایش یافته است.

مقامات پاکستانی همواره طالبان حاکم در افغانستان را به عدم همکاری در مبارزه با تروریزم متهم کرده اند.

آخرین بار، جنرال احمد شریف، سخنگوی اردو پاکستان هفته گذشته هشدار داد که اردو، برای حفظ امنیت مردم و سرزمین خود، به هر طریق ممکن تروریست ها را از بین خواهد بُرد.

بر اساس آخرین گزارش ها، اردوی پاکستان در پایان هفته گذشته برخی مناطق در ولسوالی های گومل و وممی پکتیکا را بمباران کرده است.

مردم محلی می گویند که جت های جنگی پاکستان مناطقی را در افغانستان بمباردمان کردند و تعدادی را کشته اند.

اگرچه، حکومت طالبان در افغانستان در مورد خبری حملات هوایی پاکستان به پکتیکا چیزی نگفت، اما قبلاً ادعاهای پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان به هدف حمله به پاکستان توسط تحریک طالبان پاکستان تی تی پی یا سایر گروه های مسلح را رد کرده است

XS
SM
MD
LG