لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

مردم محل: آرامش به ارگوی بدخشان برگشته و طالبان تخریب کشت‌زارهای کوکنار را از سر گرفته اند


بدخشان
بدخشان

پس از تنش‌ها میان مردم محل در ولسوالی ارگوی بدخشان و نیروهای طالبان، شماری از باشندگان محل می‌گویند، اکنون وضعیت در منطقه آرام است و طالبان تخریب کشتزارهای کوکنار را از سر گرفتند.

برخی باشندگان ولسوالی ارگو مدعی اند که حکومت طالبان شماری از معترضان را بازداشت کرده اند که تا هنوز از سرنوشت‌شان خبری نیست.

اعتراض‌ها و تنش‌ها برای بار دوم در پیوند به تخریب کشتزارهای تریاک و چگونگی انجام این روند پیش از چاشت روز گذشته در منطقۀ برلاس ولسوالی ارگوی بدخشان آغاز شد که به ادعای مردم محل، در نتیجۀ شلیک افراد طالبان، شماری از معترضان کشته و زخمی شدند.

شمس الدین مبارز، باشندۀ ولسوالی ارگو به رادیو آزادی گفت، هر دو طرف باید به یک تفاهم درست برسند تا این تنش‌ها و جنجال‌ها بار دیگر آغاز و خانواده‌ها بیش از این سوگوار نشوند.

او در بارۀ وضعیت فعلی در منطقۀ برلاس در ولسوالی ارگو چنین گفت:

"مردم اجازه نمی‌دادند که تریاک‌شان زده شود، برخورد داشتند که باعث جنجال شد و فعلاً در منطقۀ برلاس هیچ گپی نیست، امارتی‌ها رفتند خشخاش مردم را می‌زنند، منطقه آرام است."

هفته گذشته طالبان و معترضان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان با هم درگیر شدند.
هفته گذشته طالبان و معترضان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان با هم درگیر شدند.

اما کلیم‌الله همسخن، باشندۀ ولسوالی درایم بدخشان مدعی است که روز دوشنبه طالبان خود سبب بروز جنجال شده و بعداً با خشونت شلیک به طرف مردم سبب کشته و زخمی شدن برخی معترضان شده و شماری را هم با خود بردند.

او گفت، تا هنوز از سرنوشت بازداشت شده‌ها اطلاعاتی در دست نیست.

"دیروز مجدداً در منطقه‌ای که زیرعملیات کارزار تخریب کشت خشخاش از سوی نیروهای بومی است، یک گروه دیگر طالبان غیربومی وارد شدند و سپس سبب خشم و اعتراضات مردم می‌شود که تعدادی از اهالی منطقه را طالبان بازداشت کردند، یک تعداد باز داشت شده‌ها زخمی هم بودند که تا حال سرنوشت‌شان معلوم نیست که به کجا انتقال شده اند."

اما او آمار دقیقی از شمار بازداشت شده‌ها ارائه نکرد.

به ادعای باشندگان محل، در جریان درگیری روز دوشنبه دست کم دو معترض کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند.

احسان‌الله کامگار، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در بدخشان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ این ادعاها پاسخ نداد.

اما حمید عزیزی، آگاها سیاسی با آن که کشت کوکنار را از لحاظ نورم‌های بین‌المللی غیرقانونی می‌داند، اما تأکید می‌کند که با توجه به فقر و مشکلات اقتصادی که در افغانستان وجود دارد، حکومت طالبان باید قبل از تخریب مزارع کوکنار، به مردم کشت بدیل ارائه کند.

او به رادیو آزادی گفت:

"اول این که به لحاظ قانونی و نورم‌های بین‌المللی کشت کوکنار که در نتیجۀ آن تولید مواد مخدر صورت می‌گیرد، غیرقانونی و از لحاظ شرعی هم غیرشرعی است، اما طبیعی است که افغانستان یک کشور فقیر است، بدون تنظیم کردن و آماده کردن کشت جایگزین عملاً کشت کوکنار در افغانستان نمی‌تواند متوقف شود، اگر دولت هم بخواهد با قوۀ قهریه جلو کشت کوکنار را بگیرد، می‌تواند باعث جنجال‌هایی که فعلاً پیش آمده گردد."

اعتراضات مردمی و تنش‌ها در پیوند به تخریب کشتزارهای کوکنار در ولسوالی درایم بدخشان به تاریخ 14 ثور آغاز شد که یک روز پس از آن به ولسوالی ارگو در همسایگی درایم گسترش یافت.

حکومت طالبان در آن زمان مدعی شده بود که این اعتراض‌ها و تنش‌ها در واکنش به تخریب کشتزارهای کوکنار به میان آمده، اما معترضان مدعی بودند که افراد طالبان بدون اجازه واردهای حویلی‌های مردم شده و به زنان هم بی‌حرمتی کردند.

در جریان اعتراضات دور اول در این دو ولسوالی 2 تن کشته و شمار دیگر زخمی شدند، اما تنش‌ها پس از اعزام هیئت طالبان به محل و گفت‌وگو با معترضان پایان یافته اعلام شده بو

XS
SM
MD
LG