لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

واکنش ها به کشته شدن گردشگران خارجی در بامیان؛ آیا گردشگران به افغانستان خواهند آمد؟


ولایت بامیان
ولایت بامیان

حمله مسلحانه به گردشگران خارجی در مرکز ولایت بامیان، واکنش‌ها و نگرانی‌های زیادی را در داخل و بیرون از افغانستان برانگیخته است.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در صفحۀ ایکس خود به روز شنبه با قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده و گفته است که از حمله هراس‌افگنی خونین به غیرنظامیان و گردشگران غیرمسلح شوکه و ناراحت است.

در همین حال کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، توماس ویست، نمایندۀ ویژهٔ ایالات متحده امریکا برای افغانستان، اتحادیه اروپا، جاپان و ایران این نیز این حمله را به شدت نکوهش کرده‌اند.

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان
کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان

دیکر در صفحهٔ ایکس خود این حمله را بزدلانه خوانده و ویست هم با ابراز تاسف گفته است که خشونت راه حل نیست.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در نظام جمهوری مخلوع نیز در صفحات ایکس‌شان این حمله را هراس‌افگنی خوانده و نکوهش کرده‌اند.

در این حمله که روز جمعه در مرکز بامیان رخ داده، چهار تن به شمول سه اسپانیایی کشته و چهار تن دیگر به شمول یک اسپانیایی زخمی شده‌اند.

وزارت امور خارجهٔ اسپانیا این خبر را تأیید کرده است.

مسئولیت این حمله را تا هنوز هیچ فرد و گروهی بر عهده نگرفته است و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

اما وزارت داخهٔ حکومت طالبان گفته است که در پیوند به این رویداد چهار نفر را بازداشت شده اند.

بامیان از جملهٔ ولایات افغانستان است که از مرکزهای گردشگری به شمار می‌رود.

باشندگان محل نگرانند که این حمله نه تنها سبب افت صنعت گردشگری در این ولایت خواهد شد بلکه زندگی مردمی را که کاروبارشان وابسته با این صنعت است، نیز متاثر خواهد ساخت.

بند امیر یکی از جاذبه های توریستی افغانستان که در ولایت بامیان موقعیت دارد
بند امیر یکی از جاذبه های توریستی افغانستان که در ولایت بامیان موقعیت دارد

یکی از شاهدان عینی حمله مسلحانهٔ روز جمعه به گردشگران اسپانیایی که به علت مشکلات امنیتی نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"حدود ۶ بجه بود که ناگهان صدای شلیک گلوله به گوش رسید. از دور دیده می‌شد که اجساد در جاده افتاده‌اند. بازار توریستی اخیراً بسیار داغ شده است و اخیراٌ شاهد گردشگران هندی، امریکایی، روسی و چینایی بودیم که در بازار بامیان دیده می‌شدند، اما این حمله می‌تواند تأثیر زیادی بر مردم خارجی به ‌ویژه در بامیان بگذارد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که ادارۀ ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان به تاریخ ۱۲‌ام ماه ثور سال روان خورشیدی اعلام کرد که در سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار خارجی برای کار و سیاحت به افغانستان آماده‌اند و از این میان ۶۷۵ تن‌شان زنان هستند.

به گفتۀ این اداره، ورود این شمار گردشگر و کارگر خارجی تاثیر مثبتی بر اقتصاد افغانستان نیز داشته است.

XS
SM
MD
LG