لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

درگیری دانش‌جویان یک لیلیه در قرغیزستان؛ هند و پاکستان واکنش‌ دپلوماتیک نشان دادند


پولیس بیشکک در منطقه اصلی درگیری دانش‌جویان
پولیس بیشکک در منطقه اصلی درگیری دانش‌جویان

حکومت قرغیزستان گفته است، در نتیجه خشونت‌ها در شب هفدهم و هجدهم ماه می در بیشکک، پایتخت این کشور، ۲۸ تن بشمول ۳ خارجی زخمی شدند.

به نظر می‌رسد که این خشونت علیه محصلان و مهاجران خارجی بوده است.

به گزارش بخش قیرغزستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این خشونت‌ها با واکنش‌های دپلوماتیک پاکستان و هند به همراه شده است و مقامات پاکستان و هند به دانش‌جویان دو کشور در بیشکک هشدار دادند که بیرون از مکان بود و باش خود نروند.

خشونت پس از آن رخ داد که ویدئویی که ظاهراً درگیری دانشجویان قرغیزستانی با محصلان رشته طب از مصر را نشان می‌دهد، به طور گسترده در فضای مجازی دست به دست شد.

پس از آن‌که کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون ارائه شواهد و مدارک مدعی شدند که افراد لت‌و‌کوب شده، جوانان قرغیزستان‌اند، گروهی از افراد در چندین مکان بیشکک تجمع کردند.

در ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی دیده شد که افراد خشمگین ظاهراً به محصلان خارجی در جاده بیرون لیله حمله می‌کنند و آن‌ها را در داخل یک خواب‌گاه مورد لت و کوب قرار می‌دهند.

پس از پخش این ویدئو، پولیس ضد شورش مناطقی را که مردان خشمگین جمع شده بودند، محاصره کرد.

محمد احتشام لطیف، محصل رشته طب از پاکستان در بیشکک، به رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی چنین گفت:

"وضعیت در این جا بد است. این وضعیت زمانی پیش آمد که محصلان مصری با مردم محلی در این جا درگیر شدند. مردم محلی حالا اعتراض می کنند و محصلان هندی و پاکستانی را لت و کوب می کنند. آن ها را در خوابگاه ها و خانه های شان تعقیب می کنند. در های لیله شکسته است. من از دیروز به این سو با سایر محصلان در پوهنتون گیرمانده ام و صدایم را با شما شریک می کنم."

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در بیانیه ای بخاطر وضعیت محصلان پاکستانی در قرغیزستان ابراز نگرانی عمیق کرد و گفته است که به سفیر پاکستان دستور داده است تا کمک های لازم را به محصلان فراهم کند.

پولیس، عکس گرفته شده از سفارت پاکستان در قرقیزستان. ۱۸ می ۲۰۲۴
پولیس، عکس گرفته شده از سفارت پاکستان در قرقیزستان. ۱۸ می ۲۰۲۴

اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان در شبکه ایکس (تویتر سابق) نوشته است که گزارش‌های مربوط به حملات انبوهی از مردم به دانشجویان در قرغیزستان بسیار نگران‌کننده است.

او افزوده است که با مقامات قرغیزستان برای اطمینان از حمایت از محصلان پاکستانی تماس برقرار کرده است و به سفیر پاکستان در قرغیزستان دستور داده است تا سهولت های لازم را در اختیار شان بگذارد.

حکومت قرغیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تحقیقات آغاز شده و کسانی که مجرم شناخته شوند مجازات خواهند شد.

در بیانیه همچنان آمده است که هدف، تحریک عدم تحمل پذیری در برابر محصلان خارجی نیست.

پاکستان و هند از دانش‌جویان پاکستانی و هندی مقیم قرغیزستان خواستند که در محل بود و باش خود بمانند.
پاکستان و هند از دانش‌جویان پاکستانی و هندی مقیم قرغیزستان خواستند که در محل بود و باش خود بمانند.

اما در اعلامیه به نظر می‌رسد که مهاجران غیرقانونی بخاطر این خشونت ها مقصر دانسته شده است و آمده است که مقامات برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و اخراج افراد نامطلوب از قرغیزستان اقدامات قاطع اتخاذ کرده اند.

کامچی بیک تاشی یف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرغیزستان در پیامی گفته است که پس از درگیری در شامگاه هفدهم ماه می ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن از افراد محلی بین ۱۸ تا ۲۵ ساله در مرکز شهر بخاطر آنچه افزایش کارگران مهاجر در قرغیزستان خواندند، اعتراض کردند.

به نظر می رسد که تاشی یف تلاش کرده تا تقصیر خشونت را به دوش مهاجران غیرقانونی بیندازد.

تاشی یف گفته است که قرغیزستان با هجوم مهاجران غیرقانونی رو به رو است.

به گفته اش این مهاجران عمدتاً از پاکستان و بنگله دیش استند و بسیاری از آن ها قانون را نقض می کنند.

تاشی یف گفت که روزانه دستکم ۲۰ تا ۳۰ یا ۵۰ مهاجر غیرقانونی را شناسایی می کنند و در تلاش استند تا آن ها را از قیرغزستان اخراج کنند.

به گفته رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرغیزستان، آن ها حدود ۱۵۰۰ پاکستانی و نزدیک حدود ۱۰۰۰ بنگله دیشی را به کشورهای شان برگشتانده اند.

آلیمکادیر بیشنالیف، وزیر صحت قیرغزستان در بیانیه‌ ی گفته است که پس از درگیری‌ها سه شهروند خارجی در شفاخانه زیر درمان استند.

او نگفته است که این افراد متعلق به کدام کشور استند.

سفارت پاکستان در بیشکک اعلام کرده است که ۱۴ شهروند پاکستان در این رویداد زخمی شده اند.

این رویداد در میان تلاش مقامات قرغیزستان برای اخراج کارگران خارجی از آن کشور رخ می دهد.

کمیته دولتی امنیت ملی قرغیزستان در شانزدهم ماه می از دستگیری ۲۸ کارگر غیرقانونی پاکستانی از یک شیرینی ‌فروشی خبر داد.

پولیس بیشکک در پانزدهم ماه می به دلیل آنچه نگرانی های ایمنی ترافیک خواند، خدمات انتقال اشیا به مشتریان را که توسط بیش از ۴۰۰ محصل خارجی با موترسایکل و اسکوتر انجام می شد، متوقف کرد.

XS
SM
MD
LG