لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

یک سارنوال محکمه جزایی بین المللی خواهان بازداشت صدراعظم و وزیر دفاع اسرائیل و برخی از رهبران حماس شد


ساختمان محکمه جزایی بین المللی
ساختمان محکمه جزایی بین المللی

کریم خان سارنوال عمومی محکمه جزائی بین‌المللی امروز (دوشنبه، ۳۱ ثور) گفت که او برای بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، یوآف گالانت وزیر دفاع او و سه رهبر حماس به اتهام جنایات جنگی خواستار صدور احکام بازداشت شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌شناسند. کریم خان این موضوع را در بیانیه‌ای که بعد از هفت ماه جنگ در غزه صادر شد، بیان کرد. او همچنین برای یحیی ابراهیم سنوار، از رهبران حماس، محمد المصری، قوماندان شاخه نظامی حماس و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس درخواست حکم بازداشت کرده است.

گام بعدی چیست؟

به گزارش خبرگزاری رویترز، حال هیئتی از قضات پیش از محاکمه، تشخیص می‌دهند که آیا شواهد منجر به صدور احکام بازداشت خواهد شد یا خیر.

فادی عبدالله، سخنگوی محکمه جزایی بین‌المللی در ایمیلی به رادیو آزادی گفت که قضات این محکمه "در زمان معین تصمیم خود را صادر خواهند کرد." اما او جزئیات بیشتر نداد.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل

رویترز افزوده که محکمه جزائی بین‌المللی که ۱۲۴ عضو دارد وسیله‌ای برای اجرای حکم بازداشت در اختیار ندارد و ایالات متحده و اسرائیل از مدت‌ها با تحقیقات آن در مورد جنگ غزه مخالفت کرده‌اند. سارنوال کریم خان گفته است که نتانیاهو و گالانت به موارد مختلف از جمله مسئولیت گرسنه نگهداشتن غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی، ایجاد رنج و کشتار یا قتل عمدی به عنوان یک جنایت جنگی متهم‌اند.

سه رهبر حماس با اتهاماتی گوناگون، مانند مسئولیت جنایاتی از جمله نابودی و قتل، گروگا.گیری، شکنجه، تجاوز جنسی و دیگر اعمال خشونت‌آمیز روبرو هستند. اما مقام.های اسرائیلی و فلسطینی پیش از این اتهامات مربوط به ارتکاب جنایات جنگی را رد کرده‌اند.

این اقدام سارنوال کریم خان از چه اهمیتی برخوردار است؟

انتونی دورکین، کارشناس ارشد شورای اروپا در امور روابط خارجی و مدیر اجرائی سابق پروژه جنایات جنگی به این پرسش مرکز خبر رادیو آزادی چنین پاسخ داده است. «شکی نیست که این تصمیم سارنوال محکمه جزائی بین‌المللی برای درخواست صدور حکم بازداشت علیه رهبران ارشد حماس و صدراعظم و وزیر دفاع اسرائیل لحظه‌ای واقعاً مهم است، هم به لحاظ تحول محکمه جزایی بین‌المللی و هم در ارتباط به نزاع در شرق میانه.»

عکس‌العمل ها به این درخواست چیست؟

به گزارش رویترز، چندین وزیر اسرائیل و نیز مقام‌های فلسطینی اقدامات سارنوال محکمه جزایی بین‌المللی را محکوم کرده‌اند. اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل تصمیم سارنوال کریم خان برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل را "یک ننگ تاریخی که برای همیشه به یادگار خواهد ماند" عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، او افزوده است که کمیته ویژه‌ای تشکیل خواهد داد و با رهبران جهان همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که چنین حکمی علیه رهبران اسرائیل اجرا نخواهد شد. اسرائیل و ایالات متحده، در کنار چین و روسیه، اعضای محکمه بین‌المللی جزایی نیستند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که حتی در صورت صدور حکم بازداشت، نتانیاهو و گالانت با خطر فوری پیگرد قانونی مواجه نمی‌شوند. اما در ادامه می‌خوانیم که اعلام سارنوال کریم خان انزوای اسرائیل را عمیق تر خواهد کرد و از سوی دیگر احتمال دارد مسافرت صدراعظم اسرائیل به خارج را دشوار سازد.

محکمه جزایی بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ به هدف محاکمه افراد مسئول جنایات مختلف از جمله جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی تأسیس شد.

این محکمه زمانی اقدام می‌کند که کشورها یا قادر به تعقیب جنایات در قلمرو خود نباشند و یا این‌که تمایلی به چنین کاری نداشته باشند. اما اسرائیل استدلال می‌کند که سیستم قضائی کارآمدی دارد. حماس در ۷ اکتوبر پارسال به بخش‌های از اسرائیل حمله کرد که منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، و گروگان گرفتن ۲۵۰ نفر دیگر شد. بعد از آن اسرائیل حملات خود بر نوار غزه را آغاز کرد.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی گروه حماس
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی گروه حماس

مقامات صحت در نوار غزه برآورد کرده‌اند که در حملات اسرائیل بیش از ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که به گفته آنان حداقل نیمی از آنها زن و کودک هستند.

XS
SM
MD
LG