لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۶ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

بودجۀ سال مالی ۱۴۰۳ توسط رهبر طالبان توشیح شد


عکس منصوب به رهبر طالبان
عکس منصوب به رهبر طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان بودجۀ سال مالی ۱۴۰۳ را توشیح کرد که به گفتۀ وزارت مالیۀ حکومت طالبان، در بخش عادی و توسعه‌ای به مصرف خواهد رسید. وزارت مالیۀ حکومت طالبان اعلام کرده است که بودجۀ سال مالی ۱۴۰۳ از سوی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان توشیح شده است.

این وزارت در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه در صفحۀ ایکس خود منتشر کرده، گفته است که این بودجه از عواید داخلی تأمین شده است، اما میزان و دیگر جزئیات این بودجه را اعلام نکرده است.

وزارت مالیۀ حکومت طالبان افزوده است که این بودجه در بخش‌های عادی و انکشافی (توسعه‌ای) به مصرف خواهد رسید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در صفحۀ ایکس خود نوشته است که بودجۀ سال مالی ۱۴۰۳ با درنظرداشت نیازمندی‌ها و اولویت‌های مردم توشیح شده است.

او افزوده است که این بودجه به زودی در سیستم مالی جابه‌جا خواهد شد.

این درحالیست که پیش از این در زمان نظام جمهوری پیشین بودجۀ سال مالی با پیشنهاد وزارت مالیه نخست از سوی شورای مالی تصویب و پس از آن به توشیح رئیس جمهور می‌رسید و جزئیات آن هم رسانه‌ای می‌شد.

در همین حال برخی از افغان‌ها می‌گویند که حکومت طالبان از بخش‌های مختلف از مردم مالیات جمع‌آوری می‌کنند و این حق آنان است که میزان بودجه را بدانند.

احمدالله، باشندۀ کابل به رادیو آزادی گفت:

"معاش کارمندان به موقع نمی‌رسد، معاش افراد بازنشسته در این بودجه هنوز معلوم نیست، عواید از طریق مالیه مردم جمع آوری شده است، اما مقدار بودجه باید معلوم باشد، زیرا مردم بفهمند کجا خرج می‌شود."

افندی سنگر، رئیس انجمن متقاعدین افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، انتظارش از بودجۀ امسال این است که معاشات متقاعدین در آن در نظر گرفته شده باشد.

"ما منتظر این هستیم که در این بودجه متقاعدین گرفته شده است یا خیر، چون سه سال است که آنها منتظر معاشات‌شان هستند، اما تا اکنون حقوق‌شان توزیع نشده است، ما معلومات نداریم که اکنون شامل این بودجه می‌شویم یا خیر، چون توضیحات بیشتری داده نشده است."

از سوی دیگر آذرخش حافظی، آگاه اقتصادی می‌گوید، در شرایطی که وضعیت اقتصادی افغانستان خوب نیست و بودجه از طریق مالیات از مردم و آنچه که او استخراج بی‌رویۀ معادن عنوان می‌کند، جمع‌آوری شده است، باید شفافیت وجود داشته باشد و جزئیات آن همگانی شود.

او به رادیو آزادی گفت:

"همان برنامۀ مدون که حکومت دارد بسیار کلی بافی است که می‌گویند برای نیازمندی مردم بودجه توشیح کردیم، نیازمندی‌ها مشخص چیست؟ برای فقر چی کار کردند؟ هزینه برای برنامه‌های انکشافی، زیرساخت‌ها، هزینه‌های دولتی و معاشات کارمندان و دیگر مصارف باید واضح باشد."

حکومت طالبان هیچ جزئیاتی ارائه نکرده که بودجۀ سال مالی ۱۴۰۳ چقدر است و چه مقدار آن به بخش عادی و چه مقدار به بخش توسعه‌ای اختصاص یافته است.

حکومت طالبان سال پیش نیز میزان بودجۀ سال مالی ۱۴۰۲ خورشیدی را اعلام نکرده بود، اما مجموع بودجۀ سال مالی ۱۴۰۱ ‌را ۲۳۱ میلیارد افغانی اعلام کرده بود که ۲۷.۹ میلیارد آن به بودجۀ انکشافی (توسعه‌ای) اختصاص یافته بود.

XS
SM
MD
LG