لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

جهان

یک کوهنورد نیپالی برای بار سی‌ام به قُله کوه ایوریست بالای شد

قلهٔ ایوریست و تلاش کوهنوردان برای رسیدن به آن
قلهٔ ایوریست و تلاش کوهنوردان برای رسیدن به آن

کامی ریتا شرپا(Kami Rita Sherpa)کوهنورد نیپالی، به حیث فردی که رکورد بیشترین صعود بر قله ایورست در کوه های هیمالیا را دارد، روز چهارشنبه(۲۲ می) رکورد قبلی خود را شکست و برای سی امین بار بر این بلندترین قله کوه، در جهان دست یافت.

براساس خبرگزاری فرانس پرس، کامی ریتا این مرد ۵۴ ساله نیپالی که به"مرد ایورست" مشهور است، در اوایل ماه جاری برای بیست و نهمین بار بر قله اورست دست یافته بود.

در سال گذشته، بیش از ۶۰۰ کوهنورد خود را بر قله ایورست رساندند و ۱۸ کوهنورد هم در تلاش دست یافتن به آن، در مسیر رسیدن به قله، جان دادند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

رئیس جمهور کینیا حمله به پارلمان کشورش را «تهدید به امنیت ملی» عنوان کرد

حملهٔ معترضان به پارلمان کینیا
حملهٔ معترضان به پارلمان کینیا

رئیس جمهور کینیا، حمله روز گذشته به پارلمان این کشور را تهدیدی برای امنیت ملی خواند و تعهد کرد که این رویداد، دیگر تکرار نخواهد شد.

براساس خبرگزاری اسوشیتد پرس، ویلیم روتو ساعاتی پس از آن که بخشی از ساختمان پارلمان از سوی معترضان سوختانده شد، در یک سخنرانی این مطلب را ابراز کرد.

معترضان روزگذشته به سوی ساختمان پارلمان کینیا یورش بردند که این رویداد، باعث درگیری با نیروهای امنیتی این کشور شد.

معترضان به لایحه افزایش مالیات اعتراض کردند.

از کشته و زخمی شدن برخی معترضان هم گزارش داده شده اما این گزارش ها هنوز رسمآ تایید نشده اند.

همزمان با درگیری در اطراف ساختمان پارلمان، شبکه های انترنتی در کینیا مختل شد.

نریندرا مودی صدراعظم هند به مسکو سفر می‌کند

 نریندرا مودی صدراعظم هند
نریندرا مودی صدراعظم هند

کرملین اعلام کرد که در حال آماده شدن برای پذیرایی از نریندرا مودی صدراعظم هند است که از مسکو دیدار خواهد کرد.

این اولین سفر آقای مودی به مسکو، پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین خواهد بود.

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه، به روز سه شنبه ( ۲۵ جون) گفت که تاریخ دقیق سفر آقای مودی به روسیه بعدا اعلام خواهد شد.

اما رسانه های هندی گزارش داده اند که صدراعظم این کشور در هفته اول ماه جولای از روسیه دیدار خواهد کرد.

صدراعظم هند و رئیس جمهور روسیه در اوایل ماه جاری میلادی مکالمه تلیفونی هم انجام دادند. نریندرا مودی آخرین بار در سال ۲۰۱۹ به مسکو سفر کرده بود.

محکمه بین‌المللی جزایی، حکم بازداشت وزیر دفاع اسبق و لوی درستیز روسیه را صادر کرد

ساختمان محکمه بین المللی جزایی
ساختمان محکمه بین المللی جزایی

محکمه بین المللی جزایی، حکم بازداشت سرگی شویگو وزیردفاع سابق روسیه و جنرال والری گراسیموف، لوی درستیز این کشور را صادر کرد.

این دو مقام روسی متهم شده اند که بعد ازآغاز تهاجم به اوکراین درسال ۲۰۲۲ ، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را مرتکب شده اند.

اعلامیه امروز این محکمه افزوده است که شویگو وگراسیموف، با رهنمایی حملات به مناطق غیرنظامی وایجاد تلفات بیش از حد به غیرنظامیان، مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت پنداشته میشوند.

اعلامیه افزود که قاضیان مجلس مقدماتی، قبل از محاکمه معتقد اند که گراسیموف و شویگو، مسئول حملات راکتی روسیه برتاسیسات انرژی اوکراین اند که از اکتوبر سال ۲۰۲۲ تا نهم مارچ سال گذشته صورت گرفته است.

سرگی شویگو درماه می بنا به دستور رئیس جمهور پوتین از وزارت دفاع برکنار شد. او اکنون شورای امنیت ریاست جمهوری روسیه را رهبری می کند.

کیف از این تصمیم محکمه بین المللی جزایی، استقبال کرده است.

اولین محمولۀ مهمات نظامی جمهوری چک به اوکراین رسید

صدراعظم جمهوری چک
صدراعظم جمهوری چک

صدراعظم جمهوری چک می‌گوید اولین محموله مهمات کمک نظامی پیشنهادی این کشور به کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیده است. پیتر فیالا در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) گفت:

"اولین محموله مهمات از ابتکار ما مدتی پیش به اوکراین رسید. ما آنچه را لازم است انجام می‌دهیم."

جمهوری چک از چندین ماه به این سو روی طرحی برای تهیه مرمی‌های توپ از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای اوکراین کار می‌کند.

نیروهای اوکراین در ماه‌های اخیر با کمبود شدید مهمات توپخانه روبرو بودند.

صدر اعظم استرالیا: بنیانگذار ویکی‎‌لیکس به زادگاه خود بر می‌گردد

آسانژ پس از آن‌که ۷ سال را در «تبعید خودخواسته» در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد، از سال ۲۰۱۹ به این‌سو تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان لندن به‌سر می‌برد.
آسانژ پس از آن‌که ۷ سال را در «تبعید خودخواسته» در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد، از سال ۲۰۱۹ به این‌سو تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان لندن به‌سر می‌برد.

انتونی البانیزی، صدراعظم استرالیا، امروز سه‌شنبه، ۳ ماه سرطان، اعلام کرد که می‌خواهد جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، به زودی به زادگاهش، استرالیا برگردد. آسانژ امروز راهی جزایر «ماریانی شمالی»، که بخشی از قلمرو ایالات متحده است، شد تا موضوع اعتراف به سارنوالان فدرال ایالات متحده را تکمیل کند.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده اعلام کرده است که بر اساس یک توافق، آسانژ به یک اتهام توطئه در قانون جاسوسی برای دستیابی غیرقانونی به اطلاعات محرمانهٔ دفاع ملی ایالات متحده و افشای آن، در یک محکمهٔ فدرال اعتراف خواهد کرد.

او در بدل اعتراف به نقض قوانین جاسوسی ایالات متحده، اجازه خواهد داشت که آزادانه گشت‌وگذار کند و جنجال طولانی حقوقی‌اش حل خواهد شد.

آسانژ پس از آن‌که ۷ سال را در «تبعید خودخواسته» در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد، از سال ۲۰۱۹ به این‌سو تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان لندن به‌سر می‌برد.

وقوع انفجار در منطقۀ میرعلی وزیرستان شمالی در پاکستان

عکس نمادین، پاکستان
عکس نمادین، پاکستان

هفت تن در یک انفجار در منطقه میرعلی، وزیرستان شمالی در خیبر پختونخوا، زخمی شدند. پلیس و مقامات امنیتی این منطقه به بخش مشال رادیو اروپای آزاد گفتند که دیروز، حمله‌کننده‌گان هنگام عبور یک موتر اردو از منطقه یک بم دستی را بر آنان پرتاب کردند.

مقامات می‌گویند که این بم به موتر نظامی آسیب نرسانده است، اما غیرنظامیان در بازار زخمی شده و دو موتر غیرنظامی نیز تخریب شده‌اند. پس از این حمله، افراد مسلح متواری شدند و مجروحان به شفاخانه میرعلی انتقال داده شدند. تاکنون کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در ۱۸ جون نیز مردان مسلح در یک حمله هدفمند در میرعلی سه نفر را کشتند و در یک حمله دیگر، شش سرباز امنیتی در منطقه میرامشا زخمی شدند.

۲۲ کشته در آتش‌سوزی مرگبار در کارخانۀ تولید بطری لیتیوم در کوریای جنوبی

ساختمانی که در کوریای جنوبی آتش گرفته است
ساختمانی که در کوریای جنوبی آتش گرفته است

در آتش‌سوزی پس از انفجار در یک کارخانه تولید بطری لیتیوم در کوریای جنوبی، ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. مقامات اطفائیه اعلام کردند که این آتش‌سوزی پس از انفجار چند بطری در یک انبار حاوی حدود ۳۵۰۰۰ بطری رخ داده است. هنوز علت و چگونه‌گی انفجار بطری‌ها مشخص نیست.

کیم جین یونگ، مسئول اطفاییه محلی، به خبرنگاران گفت که ۱۸ کارگر چینایی در میان کشته‌شده‌گان هستند. یون سوک یول، رئیس‌جمهور کوریای جنوبی، به محل حادثه رفته و مسئولان او را در جریان این حادثه قرار داده‌اند.

افزایش تلفات زائران مراسم حج امسال در عربستان سعودی

گرمای شدید امسال، تلفات زیادی را در مراسم حج به همراه داشته است.
گرمای شدید امسال، تلفات زیادی را در مراسم حج به همراه داشته است.

شمار زائرانی که در مراسم حج امسال جان باخته اند، از مرز ۱۳۰۰ تن گذشته است. فهد بن عبدالرحمن الجلاجل، وزیر صحت عربستان سعودی دیروز یکشنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت که ۸۳ درصد زائرین جان باخته، کسانی‌اند که نام‌های‌شان به‌گونۀ رسمی جهت ادای مراسم ادا حج ثبت نشده بود.
این زائران بیشتر به دلیل پیمودن مسافت طولانی در زیر آفتاب سوزان عربستان سعودی، جان باختند.
خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از دو منبع در قاهره گزارش داد که بیش از پنجاه درصد این زائران شهروندان مصری بودند.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی جواز ۱۶ شرکت مسافرتی را پس گرفته که زمینه مسافرت زائرین را به‌طور غیر رسمی فراهم کرده‌اند.

حملات مسلحانه در جمهوری داغستان روسیه، ۹ کشته و ۲۵ زخمی برجای گذاشت

یکی از مراکزی که در جمهوری داغستان روسیه هدف حمله قرار گرفته است.
یکی از مراکزی که در جمهوری داغستان روسیه هدف حمله قرار گرفته است.

در حملات افراد مسلح در جمهوری داغستان روسیه حد اقل ۹ نفر به شمول هفت سرباز پولیس و یک کشیش کشته شده‌اند. این حملات روز گذشته در شهرهای «مهاج قلعه» و «دربند» انجام شده‌اند. مقامات امنیتی روسیه می‌گویند که دو حمله کننده کشته شده و عملیات برای بازداشت حمله کننده‌گان دیگر دوام دارد.

جمهوری داغستان روسیه که تعداد نفوس مسلمانان آن زیاد است با جمهوری‌های گورجستان و آذربایجان مرز مشترک دارد.

در این حملات حد اقل ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند .

تا حال هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته، ولی در سال‌های گذشته، گروه دولت اسلامی داعش، حملات متعددی را در روسیه انجام داده که خونین‌ترین آن در ماه ماچ سال جاری در یک تالار کنسرت در مسکو بود که در آن ۱۴۵ نفر کشته شده و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

حزب‌الله لبنان یک قرارگاه اردوی اسرائیل را هدف قرار داد

حملۀ حزب‌الله لبنان به یک مقر اسرائیل
حملۀ حزب‌الله لبنان به یک مقر اسرائیل

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان امروز یکشنبه ۳ سرطان اعلام کرد که با استفاده از طیاره‌های بی‌سرنشین، یک قرارگاه اردوی اسرائیل را در شمال این کشور هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس، این حمله حزب‌الله در واکنش به کشته شدن یک فرمانده اسلام‌گرای این گروه صورت گرفته است.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳، تقریباً روزانه در مرز میان اسرائیل و لبنان به تبادل آتش می‌پردازند.

حزب‌الله متحد نزدیک گروه حماس است. گروه حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG