لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

مایکل مک‌کال: افغانستان تحت حاکمیت طالبان ظالم‌ترین کشور برای زنان و دختران است


رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، مایکل مک‌ کال
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، مایکل مک‌ کال

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، افغانستان تحت حاکمیت طالبان را ظالم‌ترین کشور جهان برای زنان و دختران خواند. مایکل مک‌ کال از دولت امریکا خواست به همکاری متحدانش بر حکومت طالبان فشار بیاورد تا دست از نقض حقوق مردم افغانستان بردارد.

در همین حال، شماری از زنان و دختران و فعالان حقوق زن از ادامه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها بر حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده امریکا می‌گوید افغانستان تحت حاکمیت طالبان ظالم‌ترین کشور جهان برای زنان و دختران است.

او ناوقت روز پنجشنبه ۲۳ می در یک سخنرانی در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان گفته است که امریکا با همکاری متحدان‌اش بر حکومت طالبان فشار وارد کند تا طالبان به نقض حقوق بشر، در برابر مردان، زنان و کودکان بی‌گناه افغانستان پایان دهد.

به‌گفته آقای مک‌کال، افغانستان تحت حاکمیت "ظالمانه" طالبان با یک بحران انسانی ویرانگر مواجه است.

مایکل مک‌کال در این نشست گفت: "دختران پس از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند. زنان از کار در ادارات دولتی منع شده‌اند. می‌دانیم که طالبان به‌گونه وحشیانه اقلیت‌های مذهبی و آزادی مطبوعات را سرکوب می‌کنند."

مک‌کال جمهوری‌خواه که از منتقدان سرسخت اداره جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، است می‌افزاید که دستاوردهای مبارزه سخت برای پیشبرد حقوق زنان و ترویج دموکراسی در افغانستان با تصمیم بایدن برای عقب‌نشینی یک‌جانبه از بین رفته است. آن‌چه همواره اداره جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، آن را رد کرده‌است.

بسیاری از کشورهای غربی، طالبان به نقض گسترده حقوق زنان متهم می‌کنند و افغانستان را یکی از بدترین کشورها برای زنان عنوان می‌کنند.
بسیاری از کشورهای غربی، طالبان به نقض گسترده حقوق زنان متهم می‌کنند و افغانستان را یکی از بدترین کشورها برای زنان عنوان می‌کنند.

آقای مک‌کال همچنان می‌گوید که پول مالیات دهنده‌گان امریکا به جای زنان و کودکان افغانستان به سمت جنگجویان و وفاداران طالبان می‌رود.

او همچنان به بازداشت و انتقام‌گیری طالبان از همکاران پیشین افغان ایالات متحده امریکا اشاره کرده و گفته که امریکا باید روند درخواست ویزه‌های ویژه آمریکا را سرعت بخشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد این ادعاها پاسخ نداد، اما پیش از این مقام‌های مختلف طالبان بارها ادعا کرده‌اند که حقوق همه مردم به‌خصوص زنان و دختران در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی تأمین است.

شماری از زنان و دختران افغانستان نیز می‌گویند نگران تداوم محروم بودن زنان و دختران از حقوق‌شان هستند.

یک باشنده ولایت پروان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "به صفت یک مادر جدا از این‌که خودم خانه‌نشین شدم از وظیفه باز ماندم، دو تا دختر جوانم تحصیل‌شان رو به اتمام بود که سال آخرشان بود، از تحصیل باز ماندند، بسیار رنج می‌برم".

مبشره، دانش‌آموز مکتب که به دلیل ممنوعیت حکومت طالبان از مکتب رفتن محروم شده، می‌گوید: "امروز ما در حالت بدی قرار داریم که اصلاً بیانش به تمام دختران افغانستان مشکل است. بیشترین دختران افغانستان را البته افسرده‌گی گرفته و در حالت افسرده‌گی قرار دارند، چون آنان نمی‌توانند به همان آرزوها و اهدافی که داشتند برسند".

این بار نخست نیست که حکومت طالبان متهم به نقض حقوق بشر، بخصوص حقوق زنان و دختران در افغانستان، می‌شود. پیش از این هم بارها به دلیل عملکرد نقض کننده حقوق بشر، بخصوص صدور بیشتر از ۵۰ فرمانی‌ که سبب ممنوعیت و محرومیت زنان و دختران از بیشتر حقوق اساسی‌شان شده‌است، از سوی نهادهای بین‌المللی حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته و متهم شده‌اند، اما حکومت طالبان تا کنون از موضع خود در این زمینه عقب‌نشینی نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG