لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

ناامنی غذایی در افغانستان؛ از هر ۱۰ کودک ۳ کودک با گرسنگی فاجعه‌بار روبرو اند


کودکان در افغانستان
کودکان در افغانستان

سازمان بین‌المللی نجات کودکان (سیف دَ چلدرین) از ناامنی غذائی میلیون‌ها کودک در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. این سازمان ناوقت روز دوشنبه ۲۷ می در گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۴ از هر ده کودک در افغانستان تقریباً سه کودک با گرسنه‌گی فاجعه‌باری روبه‌رو خواهند شد.

سیف دَ چلدرین در مجموع از حدود ۶.۵ میلیون کودک یاد کرده است. به گفتۀ این سازمان، تخمین زده می‌شود که امسال ۲.۹ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج ببرند. ارشد ملک، رئیس سیف دَ چلدرین در افغانستان گفته است که کاهش شماری افرادی که گرسنگی شدید را تجربه خواهند کرد، دلگرم کننده است، اما بدون افزایش حمایت‌های جامعۀ جهانی، این روند معکوس خواهد شد.

ناامنی غذائی در افغانستان بیش از همه دامن‌گیر کودکان است.
ناامنی غذائی در افغانستان بیش از همه دامن‌گیر کودکان است.

او افزوده است که تا به حال تنها ۱۶ درصد بودجۀ برنامۀ پاسخ‌دهی به نیازهای بشردوستانۀ افغانستان تأمین شده است، اما نزدیک به نیمی از نفوس این کشور به کمک نیاز دارند و اکنون زمانی نیست که جامعۀ جهانی بی‌توجهی کند.

در گزارش سیف دَ چلدرین به نقل از ادارۀ نظارت بین‌المللی از گرسنگی (EPC) گفته شده است که تا قبل از اکتوبر سال جاری، ۲۸ درصد جمعیت افغانستان یا ۱۲.۴ میلیون نفر به شدت دچار ناامنی غذایی خواهند شد. به گفتۀ این سازمان، از این میان حدودً ۲.۴ میلیون نفر گرسنگی حاد را تجربه خواهند کرد که نزدیک به سطح قحطی است.

سیف د چلدرین: ممکن است ۲.۴ میلیون کودک در افغانستان با گرسنگی روبرو شوند.
سیف د چلدرین: ممکن است ۲.۴ میلیون کودک در افغانستان با گرسنگی روبرو شوند.

از سوی دیگر برنامۀ جهانی غذا (WFP) می‌گوید، امسال ۳ میلیون کودک افغان دچار سوءتغذیه خواهند شد.در ویدیویی که روز سه‌شنبه، ۲۸ می در صفحۀ ایکس دبلیو اف پی نشر شده، مونا شایخ، رئیس بخش تغذیه این سازمان گفته است:

" متأسفانه در مورد کودکان امسال ۳ میلیون کودک در افغانستان دچار سوءتغذیه خواهند شد. با این حال ما قادر خواهیم بود به حدود ۱.۶ میلیون نفر از این تعداد برسیم. دبلیو اف پی پیش از این مجبور شده که کمک‌های غذایی حیاتی برای خانواده‌ها را کاهش دهد که این امر منجر به سوءتغذیه بیشتر می‌شود."

از سوی دیگر در گزارش سیف دَ چلدرین علت افزایش ناامنی غذایی در بین کودکان در افغانستان، سیلاب‌های اخیر، خشک‌سالی و بازگشت مهاجران افغان از ایران و پاکستان عنوان شده است.شماری از سیلاب‌زدگان که برخی از آن‌ها اخیراً از پاکستان بازگشته اند، به رادیو آزادی می‌گویند، فرزندانشان به دلیل کمبود غذا دچار بیماری‌های مختلف از جمله سوءتغذیه شده اند.

میر احمد و جمعه گل، باشندگان بغلان مرکزی ولایت بغلان به رادیو آزادی گفتند:

"تقریباً شش ماه پیش به زور از پاکستان اخراج شدیم و به اینجا آمدیم. سیلاب خانه‌های ما را ویران کرد، کودکان ما همه بیمار شده اند، سؤتغذیه هستند، تب و مشکلات بینایی چشم دارند، تعدادی‌شان در شفاخانه و تعدادی دیگر در زیر خیمه هستند."

وقتی سیل آمد، خانه‌های خود را رها کردیم و اینجا آمدیم خیمه هم نداشتیم فقط یک چاره کردیم که این‌جا زندگی می‌کنیم. اولاد‌های ما همه مریض هستند و این‌جا افتاده اند و در صورت‌شان دانه برآمده است و خود ما هم مریض و سردرد و جان درد هستیم. پول هم نداریم که پیش داکتر برویم."

این در حالیست که سازمان بین‌الملل نجات کودکان گفته که در سال گذشته ۸۰۰ هزار مادر باردار و شیرده را در مراکز صحی خود در سراسر افغانستان ثبت کرده که دچار سوء تغذیه بودند.پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱ میلادی، نهادهای مختلف بین‌المللی از جمله ملل متحد از افزایش میزان فقر در این نکشور به دلیل بحران اقتصادی خبر داده اند، اما قابل یادآوری‌ است که از دهم ماه می به این سو بارندگی‌ها و سیلابها در ولایت‌های شمالی، شرقی، جنوبی و غربی افغانستان صدها کشته و بیش از هزار زخمی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG