لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

نخستین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه رسید


نخستین قطار افغانستان که به سمت ترکیه می‌رفت در ایران متوقف شده بود.
نخستین قطار افغانستان که به سمت ترکیه می‌رفت در ایران متوقف شده بود.

اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه پس از ۴۰ روز سفر به شهر وان این کشور رسید. مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات دلیل دیر رسیدن این قطار را که حامل سنگ تالک افغانستان بود، طی مراحل اسناد گمرکی و بارگیری و تخلیه در مسیر راه عنوان می‌کنند. از سوی دیگر، انجمن فابریکات سنگ تالک ننگرهار می‌گوید، در بخش صادرات سنگ تالک افغانستان به کشورهای بیرونی همواره مشکلاتی وجود داشته است.

زمان‌گیر شدن رسیدن قطار (ریل) ترانزیتی حامل ۱۱۰۰ تُن سنگ تالک افغانستان به ترکیه که ۴۰ روز را در بر گرفت، پرسش‌هایی را ایجاد کرده است که چرا انتقال این محموله به این اندازه زمان‌گیر شده است.

محمد یوسف امین، آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات روز چهارشنبه در بارۀ علت این تأخیر به رادیو آزادی گفت:

"تنها مشکلی که ایجاد شده بود در طی مراحل اسناد گمرکی این‌ها بوده که تا یک‌اندازه زمان‌گیر است، ریل یک‌کمی با تأخیر می‌رساند، ۱۱۰۰ تن را که انتقال می‌دهد طبعاً بخاطر بارگیری و تخلیۀ آن و از یک ایستگاه تا به ایستگاه دیگر که می‌رسد زمان‌گیر است."

او گفت که با وجود این همه مشکلات، راه‌آهن در بخش صادرات و واردات اموال نقش مهم داشته و با استفاده از این راه اموال با مقدار بیشتر و با هزینۀ کمتر به‌گونۀ مطمین منتقل خواهد شد.

در این حال انجمن فابریکه‌داران سنگ‌های تالک در ننگرهار می‌گوید، روند صادرات سنگ‌های تالک به کشورهای بیرونی همواره با مشکل مواجه بوده است.

افغانستان یکی از کشورهایی است که انواع سنگ از معادن آن استخراج می‌شود
افغانستان یکی از کشورهایی است که انواع سنگ از معادن آن استخراج می‌شود

محفوظ‌الحق کاکر، سخنگوی این انجمن به رادیو آزادی گفت:

"سنگ تالک افغانستان از دو دهه به این طرف به کشورهای مختلف صادر می‌شود، در بخش ترانزیت وقت‌ ناوقت مشکلات برای تاجران پیش می‌آید تا جایی که ضرر هم می‌کنند، خواست ما این است که برای تاجران این بخش سهولت فراهم شده و مشکلات‌شان حل گردد."

او اما از این مشکلات به‌گونۀ مشخص نام نبرد.

به اساس معلومات انجمن فابریکه‌داران سنگ تالک ننگرهار، سنگ تالک افغانستان از لحاظ کیفیت و کمیت در سطح جهان از شهرت خوبی برخوردار بوده و سالانه به مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن سنگ تالک به کشورهای مختلف از جمله امریکا و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

این مشکلات در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری دولتی ایران "ایسنا" روز سه‌شنبه ۲۸ می گزارش داد که نخستین قطار حاوی سنگ‌های معدنی افغانستان از مسیر "رازینک" ایران عبور کرده است.

این قطار روز سه‌شنبه به شهر سرحدی "وان" ترکیه رسید.

پیش از این رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که نخستین محمولۀ ترانزیتی که از افغانستان روانۀ ترکیه بود، در ایران اجازۀ عبور نیافته است.

XS
SM
MD
LG