لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

انتقاد گسترده از طالبان در پی تعیین معین پیشین وزارت داخله به عنوان سرپرست وزارت صحت عامه


مولوی جلال که به تازگی سرپرست وزارت صحت عامه تعیین شده است.
مولوی جلال که به تازگی سرپرست وزارت صحت عامه تعیین شده است.

گماشتن معین اداری پیشین وزارت داخلۀ حکومت طالبان به عنوان سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان از سوی رهبر طالبان با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است. ملا هبت‌الله آخندزاده، قنلدر عباد را از سمت سرپرستی وزارت صحت برکنار و به جای او مولوی نور جلال، معین اداری پیشین وزارت داخله، را معرفی کرده است.

کارشناسان و مقامات پیشین وزارت صحت عامه معتقدند که تعیین افراد غیرمسکلی در رهبری وزارت صحت می‌تواند تأثیر منفی بر سیستم صحی شکننده افغانستان بگذارد. غلام دستگیر نظری، سخنگوی پیشین وزارت صحت عامه، اظهار داشت که رهبری مسلکی برای هر وزارتخانه ضروری است و بدون آن، نمی‌توان انتظار خدمات صحی مطلوبی را داشت. داکتر محمد نوروز حقمل از دانشگاه کمبریج نیز تأکید کرده است که در تمامی کشورها، حضور یک فرد مسکلی در رأس وزارت صحت اهمیت زیادی دارد.

انتقادات از این تصمیم در رسانه‌های اجتماعی نیز بالا گرفته است. عارف رحمانی، عضو ولسی جرگۀ پیشین، تعیین یک مولوی در رهبری بخش صحت را خلاف عقل و دین دانسته و مسعوده احمدی، کاربر فیسبوک، نیز به برکناری وزیر مسکلی و جایگزینی او با معین وزارت داخله اعتراض کرده است.

این انتقادات در حالی است که سیستم صحی افغانستان با کمبود بودجه، امکانات و حمایت‌های سازمان‌های بین‌المللی روبرو است و نیاز به مدیریت مسلکی برای بهبود وضعیت دارد.

سیستم صحی در افغانستان بسیار شکننده است.
سیستم صحی در افغانستان بسیار شکننده است.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شوند که افغانستان با مشکلات شدید در بخش صحی روبرو است. سازمان‌های بین‌المللی گزارش می‌دهند که میلیون‌ها نفر در نقاط دوردست افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند و وضعیت عمومی سیستم صحی این کشور نگران‌کننده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، دستور رهبر طالبان را در صفحۀ ایکس خود منتشر کرده است که بر اساس آن، علاوه بر تغییر در وزارت صحت، تعیینات و تبدیلی‌های دیگری نیز صورت گرفته است. از جمله، ملا عبدالاحد فضلی به عنوان والی فاریاب و محمد شعیب رسالت به عنوان والی سمنگان معرفی شده‌اند.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، بارها به دلیل انتصاب افراد غیرمسکلی و همچنین گماردن بیشتر افراد گروه طالبان در رهبری اداره‌های دولتی مورد انتقاد قرار گرفته است. این انتصابات جدید در رهبری وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در شرایطی انجام می‌شود که سیستم صحی افغانستان نیاز به اصلاحات جدی و مدیریت مسلکی دارد تا بتواند به نیازهای صحی مردم پاسخ دهد.

XS
SM
MD
LG