لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

سویدن کمک تازهٔ را به هدف تقویت خطوط دفاعی اردوی اوکراین، اعلان کرد


تصویر آرشیف: دیدار رئیس جمهور اوکراین با صدراعظم سویدن
تصویر آرشیف: دیدار رئیس جمهور اوکراین با صدراعظم سویدن

سویدن به روز چهارشنبه یک بسته بزرگ کمک نظامی را به اوکراين اعلان کرد.

در این بسته کمکهای نظامی طیاره های اکتشافی پیشرفته مجهز با رادار هم شامل اند. حکومت سویدن در ستاکهولم یک کمک ۱۳ عشاریه سه میلیارد کرون سویدنی که یک عشاریه سه میلیارد دالر میشود را به اوکرائین وعده نمود.

بعد از تجاوز روسیه بر اوکراین این ۱۶ همین بسته کمکی سویدن به اوکرائین میباشد .

در این کمکها دو طیاره ساخت سویدن ساب SAAB ASCC که با سیستم خبرداری و کنترول مجهز میباشند شامل اند.

پال جانسن وزیر دفاع سویدن گفت که این دو طیاره توانمندی دافع هوای اوکراین را بیشتر میسازد و به گفته او اوکراين همچنان از طیاره های اف ۱۶ ساخت امریکا که بعضی کشور ها به آن وعده کرده اند بهرهمند خواهد شد.

نیرو های اوکراینی در امتداد خطوط مقدم نبرد با اردوی روسیه
نیرو های اوکراینی در امتداد خطوط مقدم نبرد با اردوی روسیه

استاکهولم از ماه فبروری سال ۲۰۲۲ که روسیه بر اوکرائين حمله کرد ۴۳ و نیم میلیارد کرون سویدنی که معادل چهار میلیارد و یکصد میلیون دالر میشود به کیف کمک کرده است.

در هفته جاری این سومین تعهد کمک از سوی کشورهای اروپائی به اوکراين میباشد.

هسپانیه و بلجیم در جریان سفر ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراين به این دو کشور ، کمک های نو نظامی را به کییف تعهد کردند. بروکسل به مقدار یک میلیارد دالر و مادرید به مقدار یک عشار یک میلیارد دالر کمک دیگر را به اوکرائين اعلان کردند.

این سه کشور اروپائی در هفته جاری در حالی کمکهای نو نظامی را به اوکراين وعده میدهند که روسیه حملات را بر یک تعداد مناطق اوکرائین قوت بخشیده است.

مقامات اوکراین به روز چهارشنبه خبر دادند که در حملات قوای روسیه بر منطقه سمی Sumy در شرق اوکرائین و منطقه شرقی دونتسک پنج فرد ملکی کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

در عین حال قوای دافع هوائی اوکرائین گفته که از جمله ۱۴ درون یا طیاره بی پیلوت روسیه که به مقصد حمله بر میکولائیف، کیرو هراد و ریونی پرواز کرده بودند، ۱۳ آنها را نابود کرده است.

وزارت دفاع روسیه هم گفته است که قوای بحری آن در بحیره سیاه سه طیاره بی پیلوت اوکراینی را که به سمت کریمیا در پرواز بودند سرنگون کرده است.

XS
SM
MD
LG