لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

سازمان ملل متحد: در نشست دوحه، «حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان» اولویت گفت‌وگوها است


استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، به تازه‌گی در یک نشست خبری اعلام کرد که سازمان ملل متحد به تعامل با طالبان ادامه خواهد داد، زیرا به‌گفته او، آن‌ها حاکمان کنونی در افغانستان هستند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، به تازه‌گی در یک نشست خبری اعلام کرد که سازمان ملل متحد به تعامل با طالبان ادامه خواهد داد، زیرا به‌گفته او، آن‌ها حاکمان کنونی در افغانستان هستند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که موضوع حقوق بشر و حقوق زنان از اولویت‌های مهم اجندای نشست سوم دوحه است. استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، به تازه‌گی در یک نشست خبری اعلام کرد که سازمان ملل متحد به تعامل با طالبان ادامه خواهد داد، زیرا به‌گفته او، آن‌ها حاکمان کنونی در افغانستان هستند. دوجاریک تأکید کرد که سازمان ملل متحد همچنان به فشارهای دوامدار بر طالبان در مورد تأمین حقوق زنان و دخترانی‌که حق‌شان است، اما از آن محروم اند، ادامه می‌دهد.

او افزود:

"ما از نماینده‌گانی در ارتباط با افغانستان دعوت کرده‌ایم که در نشست دوحه شرکت کنند تا در نحوه برخورد جهان با وضعیت افغانستان، شفافیت و هماهنگی ایجاد شود. بحث حقوق بشر، دختران و زنان همچنان در صدر این گفت‌وگوها قرار دارد."

قرار است نشست دوحه در مورد افغانستان از ۳۰ جون تا اول جولای در قطر برگزار شود. سازمان ملل متحد رسماً از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت کرده‌است.

طالبان گفته اند که برای شرکت در اجلاس دوحه منتظر اجندای کامل هستند.
طالبان گفته اند که برای شرکت در اجلاس دوحه منتظر اجندای کامل هستند.

اما وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان اعلام کرده که حکومت آنان نماینده‌های خود را برای شرکت در نشست سوم دوحه تعیین کرده و منتظر دریافت جزئیات کامل اجندای نشست دوحه اعلام خواهد کرد.

بر اساس اعلامیه‌ای که حافظ ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان که به روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی اکس "توئیتر سابق" نشر کرده به نقل از ذاکر جلالی، رئیس اداره سوم سیاسی وزارت خارجه طالبان، ادعا کرده است که این بار تغییر مثبتی در اجندای سومین نشست دوحه ایجاد شده‌است.

زنان در افغانستان از محدودیت هایی که بر این قشر اعمال می‌شود نگران هستند.
زنان در افغانستان از محدودیت هایی که بر این قشر اعمال می‌شود نگران هستند.

در ادامه این اعلامیه، هرچند از حقوق بشر و حقوق زنان که سازمان ملل متحد به‌عنوان اولویت‌های مهم اجندای نشست سوم دوحه یاد می‌کند، چیزی گفته نشده، اما آمده که جلالی در بحثی‌که به هدف بررسی آجندای این نشست در کابل برگزار شده، همچنان گفته که محورهای اصلی بحث در نشست دوحه، وضعیت مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر و معیشت جای‌گزین برای کشاورزان، رشد بخش خصوصی و تغییرات اقلیمی خواهد بود.

حکومت طالبان در نشست‌های اول و دوم دوحه که در ماه می سال گذشته و فبروری سال جاری برگزارشده به دلیل آن‌چه که برآورده نشدن خواست‌هایش خوانده، اشتراک نکرده بود.

از سوی هم شماری از زنان و فعالان حقوق زنان افغان تأکید می‌کنند که بحث در مورد تأمین کامل حقوق زنان بخشی از اجندای اصلی نشست دوحه باشد و اقدامات عملی در مورد صورت بگیرد.

یکی از بانوان در شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نامش مورد گرفته است، به رادیو آزادی گفت:

"بخاطر این‌که ما زن هستیم حق کار نداریم، حق تعلیم نداریم، تاوان «جبران خساره» آن را کی می‌پردازد، آیا سازمان ملل می‌پردازد؟ که در هر نشست بحث می‌کنند و در اعلامیهٔ خود یادآوری می‌کنند، اما چرا عملی نمی‌کنند؟ باید اقدام عملی صورت بگیرد."

همچنان مهرو مهرین، یکی از فعالان حقوق زنان، در صحبت با رادیو آزادی اظهار داشت: "صدای زنان افغانستان باید شنیده و جدی گرفته شود، افغانستان و سرنوشت این کشور برای تمام جهان در این نشست باید مهم باشد و جدی باید بابت آینده مردم افغانستان اقدام صورت بگیرد."

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، آموزش بالاتر از صنف ششم دختران و سپس تحصیل آنان در دانشگاه‌ها را منع کرد و کار زنان را در بسیاری اداره‌های دولتی و غیر دولتی ممنوع اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG