لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

سیلاب‌های اخیر، منجر به تخریب زیربناها در مناطقی از افغانستان شده است


سیلاب‌ها در نقاط مختلف افغانستان خسارات هنگفتی را به‌بار آورده است.
سیلاب‌ها در نقاط مختلف افغانستان خسارات هنگفتی را به‌بار آورده است.

شماری از باشنده‌گان ولایات مختلف افغانستان می‌گویند که نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در بخش‌هایی از افغانستان زیربناهای زیادی تخریب شده و زنده‌گی شهروندان را با مشکل مواجه کرده‌است.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند مکتب‌ها، راه‌های مواصلاتی، کلینیک‌ها، پُل‌ها و دیگر زیربناهای عامه شامل چندین مورد مواردی است که بر اثر سیلاب‌های اخیر تخریب شده‌اند.

آنان از حکومت طالبان و دیگر سازمان‌های کمک‌رسان خواستار بازسازی این زیربناها اند.

احمد و شهاب دو تن از باشنده‌گان ولایت بغلان در مورد این چالش‌ها به رادیو آزادی گفتند:

"در بغلان بسیار اماکن عمومی به اثر سیلاب‌ها از بین رفته، در اطراف بازار برکه در ساحه فلول ولسوالی برکه نه مسجد، نه مکتب و نه هم کلینیک مانده است، هیچ چیز نمانده، کلینیک شیخ جلال تقریباً نیمه تخریب شده، مساجد و سرک‌ها از بین رفته اند."

"سرک‌های ما مکمل تخریب است، بسیار به تکلیف هستیم، راه بیخی قطع است نه با موتر رفته می‌توانیم نه پیاده، بسیار زیاد با مشکلات مواجه هستیم."

سیلاب زده‌گان در ولایت فاریاب نیز همین چالش را دارند. شهیدزاده باشنده منطقه میان دره ولسوالی پشتون‌کوت این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"همین روزها مردم همگی با بیل و تیشه و کلنگ کار می‌کنند، اما راه‌ها را باز کرده نمی‌توانند، مردم در همین منطقه میان دره و خصوصاً منطقه بالا ده است، همه راه‌ها فعلا مسدود است، مردم خیلی به مشکلات گرفتار هستند."

باشنده‌گان ولایت پروان هم از تخریب راه‌های مواصلانی به اثر سیلاب‌ها شاکی اند.

حیات‌الله صدیقی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت: "تقریباً ۷۰ درصد مردم غوربند فعلاً با تخریب راه مواصلاتی مواجه اند، تقریباً ۱۸ دره غوربند راه‌های مواصلاتی‌شان تخریب شده‌است."

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از وجود بحران در مناطق سیل‌زده خبر می‌دهند و کمک‌های رسیده به این مناطق را ناچیز می‌خوانند.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از وجود بحران در مناطق سیل‌زده خبر می‌دهند و کمک‌های رسیده به این مناطق را ناچیز می‌خوانند.

این سیلاب زده‌گان از حکومت طالبان و نهادهای کمک‌رسان در پهلوی کمک‌های اولیه، می‌خواهند زیربناها را بازسازی کنند.

خواستیم در مورد زیربناهای تخریب شده و بازسازی آن از وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما جانان سایق سخنگوی آن تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) نیز در گزارش تازه خود که ۲۹ می نشر کرده گفته که از ماه اپریل سال روان میلادی به این‌سو در تمام افغانستان کم از کم ۳۰۰ تن به اثر سیلاب‌ها کشته شدند، صدها تن زخمی شدند و حدود ۹ هزار خانه تخریب شده‌است.

در این گزارش همچنان آمده که در ولایات بغلان، بدخشان، تخار، فاریاب و غور سرک‌ها، پُل‌ها، مکاتب و سهولت‌های صحی از بین رفته است.

آژانس باختر در کنترول حکومت طالبان هم در گزارش خود که ۱۶م می نشر کرده گفته که عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان، در دیدار با نماینده‌گان ادارات مختلف سازمان ملل گفته که در بغلان سیلاب‌ها ۱۹ شفاخانه، ۱۹ مکتب، ۱۱۵ پلچک، تعدادی از کانال‌های بزرگ و کوچک آب و ۶۰ کیلومتر سرک را تخریب کرده‌است.

همچنان در گزارش‌های رادیو آزادی به نقل از مسئولان محلی حکومت طالبان آمده که به اثر سیلاب‌ها در بغلان ۳۰۰ منبع آب از بین رفته و در بغلان هم ۷۶ مکتب تخریب شده‌است.

XS
SM
MD
LG