لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

آماده‌گی ها به نشست دوحه؛ نمایندهٔ ویژهٔ اروپا با امیرخان متقی دیدار کرد، زنان دیدگاه متفاوت دارند


تعدادی از زنان معترض
تعدادی از زنان معترض

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در دیدار با توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفته است که آنها خواستار مشارکت معنادار در سومین نشست دوحه هستند.

این وزارت ناوقت روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس‌ خود به نقل از امیرخان متقی نوشته است که پس از بررسی نحوۀ برگزاری نشست دوحه، موضع خود را در مورد آن اعلام خواهند کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از توماس نیکلاسن مدعی شده که او بر اهمیت حضور نمایندگان طالبان در این نشست تأکید کرده است.

اما نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا تا به حال در بارۀ جزئیات این دیدار چیزی نگفته است.

توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان
توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان

قرار است نشست دوحه در مورد افغانستان از ۳۰ جون تا اول جولای در قطر برگزار شود.

سازمان ملل متحد رسماً از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت کرده ‌است.

این در حالیست که در چند روز گذشته شماری از گروه‌های زنان معترض افغانستان مخالفت خود را با شرکت نمایندگان طالبان در نشست دوحه به میزبانی ملل متحد اعلام کردند.

نشست دوحه برای دو روز در روز آخر ماه جون و اول جولای برگزار میشود

شماری از معترضان زن با راه اندازی فراخوان از طریق شبکه‌های اجتماعی حضور احتمالی طالبان در نشست سوم دوحه را محکوم کرده اند.

کویتا صدیقی، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"در طول چندین سال که این نشست‌ها و مذاکرات نتیجه نداده، حالا که افغانستان در بحران حقوق بشری غرق است به هیچ عنوان این مذاکرات ما را به جایی نمی‌رساند. بنااً تقاضا داریم که دفتر طالبان (در قطر) بسته شود و این مذاکرات از دیدگاه زنان افغانستان تحریم است."

برخی از زنان عضو جنبش شبنه های ارغوانی
برخی از زنان عضو جنبش شبنه های ارغوانی

همچنان مریم معروف آروین، مسئول جنبش شنبه‌های ارغوانی و عضو این فراخوان به رادیو آزادی گفت:

"ما از آدرس جنبش شنبه‌های ارغوانی طی اعلامیه‌ای که در این رابطه داشتیم به صراحت بیان کردیم که به دلیل دعوت از نمایندگان طالبان در این نشست، ما این نشست را به شدت محکوم می‌کنیم."

اما شماری از آگاهان امور سیاسی اشتراک طالبان در نشست سوم دوحه را برای حل مشکلات کنونی افغانستان ضروری می‌دانند.

سمیع یوسفزی، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، بدون حضور نمایندۀ طالبان نتیجۀ مطلوبی از این نشست بدست نخواهد آمد.

"شرکت طالبان در این کنفرانس کاملاً حیاتی است، وقتی که در مورد افغانستان صحبت می‌شود در آنجا باید به نمایندگی افغانستان کسی باشد که جامعۀ بین‌المللی به آن مشکل دارد و این مشکل با طالبان است بدون شرکت قوی، جدی و فعال طالبان در این کنفرانس مشکل است که نتایجی را کشورها آرزو دارند بدست بی‌آورند."

طارق فرهادی، دیگر آگاه سیاسی هم نظر مشابهی دارد. او به رادیو آزادی گفت:

"آنجا می‌باشند هر کس حرف خود را می‌زند، ملل متحد جامعۀ مدنی را هم دعوت می‌کند و امکان دارد طالبان با جامعۀ مدنی ملاقات نکنند، همانطور که در افغانستان با آنها ملاقات نمی‌کنند، اما برای حل مسأله افغانستان این یک گام کوچک است."

طارق فرهادی آگاه امور سیاسی
طارق فرهادی آگاه امور سیاسی

این درحالیست که وزارت خارجهٔ حکومت طالبان پیش از این اعلام کرده که حکومت آنان نماینده‌های خود را برای شرکت در نشست سوم دوحه تعیین کرده و منتظر دریافت جزئیات کامل اجندای نشست دوحه است.

در اعلامیه‌ای که حافظ ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در صفحۀ ایکس خود نشر کرد، به نقل از ذاکر جلالی، رئیس ادارۀ سوم سیاسی وزارت خارجۀ طالبان ادعا شده که این بار تغییر مثبتی در آجندای سومین نشست دوحه ایجاد شده ‌است.

اما استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد اخیراً در یک نشست خبری گفت که موضوع حقوق بشر و حقوق زنان افغان در صدر گفت‌وگوهای نشست سوم دوحه قرار خواهد داشت.

او افزوده که سازمان ملل متحد در کنار ادامۀ تعامل با طالبان به حیث حاکمان کنونی افغانستان، به فشارها بر آنان در مورد تأمین حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG