لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

خبر ها

وزیر خارجه‌ی جرمنی: پیش از اخراج احتمالی مهاجران «خلاف‌کار» به افغانستان، اوضاع این‌کشور ارزیابی شود

آنا‌لینا‌ بایربوک، وزیر خارجه جرمنی
آنا‌لینا‌ بایربوک، وزیر خارجه جرمنی

آنا‌لینا‌ بایربوک، وزیر خارجه جرمنی گفته است،‌ پیش از اخراج احتمالی مهاجران «خلاف‌کار» به افغانستان، باید اوضاع این‌کشور ارزیابی شود.

بایربوک این سخن را پس از رویداد قتل یک مأمور پولیس توسط یک مهاجر افغان ابراز کرد.

او به روز سه‌شنبه در برلین گفت، که وزارت داخله‌ی این کشور از مدتی به این‌سو این قضیه‌ی بخصوص را زیر غور و بررسی دارد.

اما بایربوک، این پرسش را نیز مطرح کرد که جرمنی در صورت تصمیم بازگشتادن مهاجران افغان به افغانستان، با حکومت طالبان که او آن را «یک رژیم اسلامگرای دهشت افگن» خواند و هیچ روابطی با برلین ندارد، چگونه همکاری خواهد کرد؟

مأمور پولیس جرمنی هفته گذشته هنگام تظاهرات ضد‌ مسلمانان در شهر مانهایم در جنوب جرمنی از سوی یک مهاجر افغان با ضرب چاقو زخمی‌شد و سپس به روز یک‌شنبه در شفاخانه جان‌ باخت.

این واقعه سبب شد که بحث‌ها در مورد بازگشتادن برخی مهاجران افغان به افغانستان که از مدتی به این‌سو فروکش کرده، دوباره داغ شود.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

دو بازی حساس امشب در جام ملت‌های اروپا

دو بازی حساس امشب در جام ملت‌های اروپا: فرانسه در برابر بلژیم و پرتگال در برابر سلوانیا.
دو بازی حساس امشب در جام ملت‌های اروپا: فرانسه در برابر بلژیم و پرتگال در برابر سلوانیا.

در ادامه رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، قرار است امشب (اول جولای) دو بازی برگزار شود.

ساعت ۸:۳۰ شب به وقت افغانستان، تیم‌های فرانسه و بلژیم در برابر هم به میدان می‌روند. سپس ساعت ۱۱:۳۰، بازی میان تیم پرتگال و سلوانیا آغاز خواهد شد.

در بازی‌های دیشب در دور حذفی جام ملت‌های اروپا، انگلستان توانست ۲-۱ تیم سلواکیا را شکست دهد. همچنین اسپانیا توانست گرجستان را با نتیجه ۴-۱ شکست دهد.

جام ملت‌های اروپا در چهاردهم جون آغاز شد و تا چهاردهم جولای ادامه خواهد یافت.

پیشتازی حزب راست افراطی مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه

پیشتازی حزب راست افراطی مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های ضد پناهجویی این حزب را برانگیخته است.
پیشتازی حزب راست افراطی مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های ضد پناهجویی این حزب را برانگیخته است.

نظرسنجی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که حزب راست افراطی مارین لوپن در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه پیشی گرفته است. با این هم، نتیجه نهایی غیرقابل پیش‌بینی است و به دور دوم انتخابات در هفته آینده بستگی دارد.

بر اساس نظرسنجی ابتدایی، حزب راست مارین لوپن حدود ۳۴ درصد آرای دور اول انتخابات دیروز (۳۰ جون) را به دست آورده است. این آمار بلندتر از آرای احزاب چپ‌گرا و میانه‌رو بوده، از جمله ائتلاف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که تنها ۲۰.۵ درصد آرای انتخابات را کسب کرده است.

یکی از مسایل مهم که برخی نگرانی‌ها را برانگیخته، سیاست‌ها و دیدگاه‌های حزب مارین لوپن در مورد پناهجویان است زیرا این حزب به شدت ضد پناهجویان خارجی است.

بیش از ۱۸ هزار عمل جراحی در شفاخانه استقلال کابل در سال گذشته انجام شده است

عکس نزئینی - شفاخانه استقلال کابل در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار عمل جراحی انجام داده است.
عکس نزئینی - شفاخانه استقلال کابل در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار عمل جراحی انجام داده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان دیروز (۳۰ جون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که شفاخانه استقلال کابل در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار عمل جراحی انجام داده است.

شفاخانه استقلال یکی از شفاخانه‌های مهم دولتی کابل است که سال‌هاست خدمات صحی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند. این تنها مرکز اصلی سوختگی است که شامل بخش‌های زایمان و نوزادان نیز می‌شود.

حکومت طالبان در حالی از ارائه خدمات صحی به ده‌ها هزار تن از طریق این شفاخانه خبر داده که سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید، بسیاری از شفاخانه‌ها و مراکز صحی در افغانستان با کمبود شدید بودجه روبرو اند. به گفتۀ این سازمان، بخش زایمان بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان، بسیاری از کمک‌کننده‌های بین‌المللی بودجه مراکز صحی را کاهش داده‌اند که در نتیجه مردم نیازمند بیشتر از گذشته آسیب‌پذیر شده‌اند.

شرکت رئیس بانک مرکزی طالبان در نشست شورای خدمات مالی اسلامی

هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی طالبان، در نشست شورای خدمات مالی اسلامی در جیبوتی شرکت کرد.
هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی طالبان، در نشست شورای خدمات مالی اسلامی در جیبوتی شرکت کرد.

هدایت الله بدری، رئیس بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان، در بیست و دومین نشست شورای خدمات مالی اسلامی که در اول و دوم جولای در پایتخت جیبوتی برگزار می‌شود، شرکت کرده است.

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که در این نشست موضوعاتی مانند معیارهای بانکداری اسلامی، مدیریت مؤسسات مالی، نقش دیجیتالی شدن در بانکداری اسلامی و توسعه بانکداری اسلامی در سطح بین‌المللی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. هدایت الله بدری پیش از این رئیس کمیسیون مالی طالبان بوده و نقش مهمی در تأمین منابع مالی جنگ طالبان علیه نظام جمهوری پیشین و کشورهای غربی داشته است.

ایالات متحده آمریکا بارها بر انتصاب افراد متخصص در رهبری بانک مرکزی افغانستان به جای مقام‌های ارشد طالبان تأکید کرده، اما این درخواست‌ها تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است.

این رویداد نشان‌دهندۀ تلاش طالبان برای مشروعیت‌بخشی به حضور خود در نهادهای بین‌المللی و بانکداری اسلامی است، اما همچنان نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص مدیریت اقتصادی توسط افراد غیرمتخصص و پیشینه آنها باقی است.

ارسال ۹۸ تن تجهیزات طبی و ادویه به افغانستان توسط اتحادیۀ اروپا

اتحادیه اروپا ۹۸ تن تجهیزات طبی و ادویه به افغانستان ارسال کرد.
اتحادیه اروپا ۹۸ تن تجهیزات طبی و ادویه به افغانستان ارسال کرد.

اتحادیۀ اروپا از رسیدن ۹۸ تن تجهیزات طبی و ادویه به افغانستان خبر می‌دهد.

رافایلا یودیس، شارژدافیر ماموریت اتحادیۀ اروپا در افغانستان، دیروز (۳۰ جون) در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که این کمک‌ها از طریق دهلیز هوایی بشردوستانۀ این اتحادیه، یکشنبه وارد افغانستان شد.

در ادامه گفته شده که از این کمک‌ها برای درمان کودکان دچار سوء تغذیه، زخمی‌های رویدادهای طبیعی و آن‌هایی که پس از سرازیر شدن سیلاب‌های مرگبار آسیب‌های شدید را متحمل شدند، استفاده خواهد شد.

به گفتۀ اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۲۱ به این سو، ۱۷۵۰ تن مواد کمکی توسط ۳۶ پرواز به افغانستان فرستاده شده است.

پیش‌روی قوای اسرائیلی در به سمت غزه

نیروهای اسرائیلی به سمت شهر غزه پیش‌روی کردند.
نیروهای اسرائیلی به سمت شهر غزه پیش‌روی کردند.

قوای اسرائیلی امروز ۳۰ ماه جون به منطقه شجاعیه در شمال غزه پیشرفت کرده و همچنان به مناطق غربی و مرکزی شهر رفح در جنوب غزه داخل شدند.

به گفته باشنده‌گان منطقه، در این حملات اسرائیل، شش فلسطینی کشته و چندین خانه تخریب شده‌اند. تانک‌های اسرائیلی که چهار روز قبل به منطقه شجاعیه برگشته‌اند، به سمت خانه‌ها فیر کرده و خانواده‌هایی که محاصره مانده بودند، نتوانستند محل را ترک کنند.

بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، در آغاز اجلاس هفته‌گی کابینه خود موقف قبلی خود را تکرار کرده و گفته است که دلیل دیگری برای پیروزی در جنگ علیه گروه حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌خوانند، نمی‌بیند.

حادثه ترافیکی مرگبار در کراچی پاکستان، هفت کشته و ۲۰ زخمی زخمی برجای گذاشت

حادثه ترافیکی در پاکستان
حادثه ترافیکی در پاکستان

در نتیجۀ برخورد یک لاری با یک تراکتور در کراچی پاکستان، حداقل هفت نفر کشته شده و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. این حادثه امروز یکشنبه ۳۰ ماه جون رخ داده است.

زاهد خالد، رئیس پولیس محلی منطقه مارتی‌پور، به بخش مشال رادیو آزادی گفته که دلیل حادثه تیزرانی بود که لاری با سرعت زیاد با تریلر یک تراکتور تصادم کرد. پولیس می‌گوید که در بین کشته‌شده‌ها زنان و اطفال هم شامل‌اند.

رئیس شفاخانه سیول در کراچی گفت که ۱۴ زخمی این حادثه به این شفاخانه انتقال داده شدند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه آغاز شد

رأی‌دهنده‌گان در فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام شرکت کردند.
رأی‌دهنده‌گان در فرانسه در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام شرکت کردند.

رأی‌دهنده‌گان در فرانسه امروز (۱۰ سرطان) در دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رأی رفتند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از آن که اتحاد میانه‌رو او در انتخابات اروپا در ماه جاری توسط حزب راستگرای اتحاد ملی مارین لوپن شکست خورد، حیرت‌زده شد.

نتیجه نهایی انتخابات تا پایان دور دوم رای‌گیری در ۷ جولای مشخص نخواهد شد. پارلمان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد.

اسامه حمدان: مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است

کپشن: اسامه حمدان می‌گوید که مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است.
کپشن: اسامه حمدان می‌گوید که مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بدون پیشرفت باقی‌مانده است.

اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد گروه تندرو حماس، می‌گوید که هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل بر سر جنگ غزه حاصل نشده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌خوانند.

این مقام حماس شنبه (۹ سرطان) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت که این گروه فلسطینی همچنان آماده است تا با هر پیشنهاد آتش‌بسی که به جنگ پایان دهد، برخورد مثبت داشته باشد.

تلاش‌های میانجی‌گران عرب با حمایت ایالات متحده تاکنون نتوانسته آتش‌بس را به نتیجه برساند و هر دو طرف یکدیگر را مسئول این بن‌بست می‌دانند. حماس می‌گوید که هر توافقی باید به جنگ پایان دهد و اسرائیل را به عقب‌نشینی کامل از غزه وادار کند.

در این حال، اسرائیل می‌گوید که تنها وقفه‌های موقتی را در جنگ با حماس می‌پذیرد و تا زمان محو کامل گروه حماس می‌جنگد. گروهی که از سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه حاکمیت دارد.

نمایندۀ ویژه آمریکا: چالش‌های صلح و امنیت در افغانستان بدون شمولیت زنان قابل حل نیست

رینا امیری: شمولیت زنان و دختران برای حل چالش‌های افغانستان ضروری است.
رینا امیری: شمولیت زنان و دختران برای حل چالش‌های افغانستان ضروری است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که چالش‌های صلح و امنیت بدون شمولیت زنان و دختران در افغانستان قابل حل نیست.

او شنبه (۹ سرطان) در حساب ایکس (توئیتر سابق) گفت که در جریان سومین نشست دوحه و پس از آن، به حمایت از ایجاد یک چارچوب فراگیر به هدف مشارکت زنان و جامعه مدنی در حل مشکل افغانستان، ادامه خواهد داد.

پیش از این، دعوت از طالبان و عدم حضور جامعهٔ مدنی به ویژه زنان افغان در بحث‌های اصلی نشست دو روزۀ دوحه، با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

خانم امیری افزود که تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان باید شامل همه مردم، به ویژه زنان باشد. به گفتۀ او، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغان باید در اولویت قرار گیرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که یکی از محورهای اصلی نشست قطر، پابندی طالبان به حقوق زنان و دختران افغان است، اما طالبان می‌گویند که تمرکز بیشتر بر مسائل اقتصادی و مواد مخدر در افغانستان خواهد بود.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG