لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

زعفران افغانستان برای نهمین‌بار مقام اول با کیفیت‌ترین «طلای سرخ» جهان را کسب کرد


بیش از ۹۵ درصد زعفران افغانستان در ولایت هرات به دست می‌آید.
بیش از ۹۵ درصد زعفران افغانستان در ولایت هرات به دست می‌آید.

زعفران افغانستان که از لحاظ طعم خود در سطح جهان از شهرت خاصی برخوردار است برای نهمین‌بار از سوی «مؤسسه بین‌المللی ذایقۀ بلجیم» مقام اول را در سطح جهان کسب کرد.

این مؤسسه که همه‌ساله آزمایش‌های لابراتواری را در مورد زعفران تمامی کشورهای تولید کننده انجام می‌دهد روز سه شنبه اعلام کرد که زعفران هرات افغانستان امسال نیز مانند سال‌های گذشته از نظر کیفیت و طعم، به حیث خوش‌طعم‌ترین زعفران جهان شناخته شد.

چالش‌های پیش روی تجار در بخش صادرات زعفران

با آن‌که زعفران افغانستان یکی از گیاهان صنعتی با ارزش افغانستان به شمار می‌رود، شماری از کشاورزان و شرکت‌های تولید کننده زعفران در افغانستان شکایت دارند که در حال حاضر با مشکلات مختلف در بخش کشت و صادرات آن به بیرون از این کشور روبه‌رو هستند.

دهقان: متأسفانه که ما تا حالا حمایت نشده‌ایم

خیرالله نیازی یکی از کشاورزانی‌که در ولسوالی غوریان ولایت هرات زعفران کشت کرده از عدم حمایت و همکاری حکومت طالبان انتقاد دارد.

او به رادیو آزادی می‌گوید:

"در افغانستان طبقه کشاورز یک طبقه فقیر است که حمایت مالی در قسمت توسعه زراعت زعفران به شمول ماشین آلات کشاورزی، چیزهای‌که نیازهای اولیه ما است تا حال با ما کمک صورت نگرفته است. متأسفانه که ما تا حال حمایت نشدیم."

شماری از تاجران زعفران در افغانستان می‌گویند که مشکلات متعددی در روند صادرات این کالا به کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.
شماری از تاجران زعفران در افغانستان می‌گویند که مشکلات متعددی در روند صادرات این کالا به کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.

برخی مالکان شرکت‌های تولید کننده زعفران در هرات نیز هرچند از افزایش حاصلات زعفران خوشحال اند، اما می‌گویند که برخی مشکلات در این بخش آن‌ها را نگران کرده‌است.

کاهش فروش زعفران در داخل افغانستان

فرید احمد رضایی مسئول یکی از این شرکت‌ها می‌گوید، فروشات زعفران در داخل کشور کم‌رنگ شده‌است.

او در صحبت با رادیو آزادی دلیل این مشکل را پائین بودن سطح اقتصاد مردم عنوان کرد و افزود:

"به‌خاطر این‌که در داخل کشور مشکلات اقتصادی بسیار زیاد است، فروشات خوب نیست، در زمان جمهوریت ما هفته ۱۰ تا ۱۵ کیلو فروشات داشتیم، حالا در سال ۱۵ کیلو روان نمی‌کنیم، در کابل زیاد فروشات داشتیم، اما حالا فروشات داخلی خیلی پائین آمده است."

عبدالخالق خدادادی، از مسئولان یکی از شرکت‌های دیگر تولید زعفران در هرات، اما از بلند بودن هزینه‌های انتقال زعفران به بیرون از کشور نگران است.

او به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"به دلیل این‌که سال‌های قبل ایرلاین‌های {خطوط هوایی} بیشتری دنیا در افغانستان فعالیت داشت، هزینه‌های ترانسپورتی رقابتی می‌شد، پائین می‌آمد و در کنار آن حمایت‌های دهلیزهای هوایی بود که این‌ها فعلاً همه متوقف است، به همین دلیل هزینه‌های ترانسپورتی زمانی‌که به خارج زعفران صادر می‌شود به صادرکنندگان و خریداران، بلند تمام می‌شود."

سال گذشته بیش از ۳۰ تن زعفران در افغانستان تولید شده است.
سال گذشته بیش از ۳۰ تن زعفران در افغانستان تولید شده است.
احتمال افزایش تولید زعفران در سال آینده

مسئولان در اتحادیۀ ملی زعفران افغانستان می‌گویند، سال گذشته بیش از ۳۰ تُن زعفران در افغانستان تولید شده و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۵۰ تَن افزایش یابد.

این اتحادیه برخی مشکلات کشاورزان و شرکت‌های تولید کنندۀ زعفران را تأیید می‌کند.

محمد ابراهیم عادل رئیس اتحادیۀ ملی زعفران افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"مشکلات دهاقین، تولید کننده‌ها و صادر کننده‌ها را به مقام‌های ذیصلاح و وزارت‌های مربوطه حکومت رسانده‌ایم، چون این مشکلات سر راه کشاورزان ما، شرکت‌های تولید کننده و صادر کننده‌های ما وجود دارد."

اما آقای عادل نگفت که در این‌باره چه پاسخی از سوی حکومت طالبان دریافت کرده‌است.

مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری حکومت طالبان تا زمان تهیۀ این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد مشکلات کشاورزان زعفران نیز پاسخ نداد.

بر اساس معلومات اتحادیۀ ملی زعفران افغانستان، در حال حاضر ۸،۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت زعفران قرار دارد که ۹۵ درصد آن تنها در هرات و پنج درصد هم در ولایات دیگر افغانستان است و در نظر است تا امسال رقم زمین‌های کشت شده را به ۹،۵۰۰ هکتار افزایش دهند.

به‌گفتۀ این اتحادیه، زعفران افغانستان در حال حاضربه ایالات متحده، امارات متحده عربی، هند، اسپانیا، چین و کشورهای اروپایی صادر می‌شود و یک کیلوی آن در کشورهای مختلف بین ۱،۲۰۰ تا ۱،۸۰۰ دالر به فروش می‌رسد.

XS
SM
MD
LG