لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

واکنش‌ها به سفر هیئت طالبان به امارات متحده؛ « این سفر جز تدارک نشست دوحه است»


دیدار هیئت طالبان به رهبری سراج الدین حقانی با مقامات امارات متحده عربی در ابوظبی
دیدار هیئت طالبان به رهبری سراج الدین حقانی با مقامات امارات متحده عربی در ابوظبی

پس از سفر سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان به امارات متحدۀ عربی، برخی از آگاهان سیاسی مدعی اند که احتمالاً این سفر با رضایت کشورهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند از جمله امریکا انجام شده است.

اما برخی آگاهان دیگر این سفر را مرتبط با سومین نشست دوحه می‌دانند.

غوث جانباز، آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید، سفر حقانی به امارات متحدۀ عربی مرتبط با سومین نشست دوحه است.

"سفر حقانی به امارات متحدۀ عربی این را می‌رساند که در آستانۀ سومین نشست دوحه تعاملی به وجود بیاید که از منافع همه طرف‌ها حفاظت کند و وضعیت افغانستان با وجود حاکمیت موجود به گونه‌ای تنظیم شود که از منافع آنها محافظت کند و با هیچ تهدیدی مواجه نشوند."

اسحاق اتمر، یکی از آگاهان سیاسی
اسحاق اتمر، یکی از آگاهان سیاسی

در همین حال اسحاق اتمر، یکی از آگاهان سیاسی در پیوند به سفر هیئت طالبان به اماارات متحده گفت:

"من فکر می‌کنم که سفر حقانی با اجازه و مشورۀ مقامات امریکایی و سایر کشورهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند انجام شده است و این می‌تواند دریچۀ جدیدی را در سفر افغانستان بگشاید."

اسحاق اتمر: من فکر می‌کنم که سفر حقانی با اجازه و مشورۀ مقامات امریکایی صورت گرفته است

قرار است سومین نشست دوحه با حضور نمایندگان ویژۀ کشورها و سازمان‌ها برای افغانستان از تاریخ ۳۰ جون تا اول جولای در قطر برگزار شود که در آن از طالبان نیز به گونۀ رسمی دعوت شده است.

سراج‌الدین حقانی روز سه‌شنبه در امارات متحدۀ عربی با امیر این کشور شیخ زاید آل نهیان دیدار کرد.

این اولین سفر رسمی خارجی سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ این گروه در افغانستان است.

او به دلیل دست داشتن در تعدادی از حملات خونین در دوران نظام جمهوری مخلوع افغانستان و حمله‌ای که منجر به کشته شدن یک شهروند امریکایی شد، در لیست تروریستی و تحت تعقیب ایالات متحدۀ امریکا قرار دارد و برای دستگیری‌اش و اطلاعاتی که به این روند کمک کند، تا ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین شده است.

او رهبر شبکۀ حقانی هم است؛ شبکه‌ای که اکنون برخی از مقامات طالبان وجود آن را رد می‌کنند.

به اساس گزارش «خبرگزاری وام» امارات متحدۀ عربی، در دیدار سراج‌الدین حقانی و شیخ زاید آل نهیان بر تقویت روابط و همکاری‌های دوستانه میان امارات متحدۀ عربی و افغانستان و راه‌های دستیابی به منافع مشترک و تقویت ثبات منطقه تأکید شده است.

اما در مورد منافع مشترک توضیحی داده نشده است.

این نخستین سفر خارجی سراج الدین حقانی پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان است
این نخستین سفر خارجی سراج الدین حقانی پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان است

خبرگزاری وام به نقل از سراج‌الدین حقانی نوشته است که از دیدار امیر امارات متحدۀ عربی خوشحال است و از روابط این کشور و افغانستان ستایش می‌کند.

در این نشست عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات حکومت طالبان که سال‌ها در زندان گوانتانامو مربوط به نیروهای نظامی ایالات متحدۀ امریکا نگهداری می‌شد و در سال ۲۰۱۴ در بدل رهایی یک سرباز امریکایی آزاد شد، هم شرکت داشته است.

دیدارهای مقام‌های حکومت طالبان با امارات متحده عربی در حالی است که هنوز هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. به رسمیت شناختن این حکومت مستلزم ایجاد یک حکومت همه‌شمول است که در کنار حقوق زنان و دختران ، حقوق تمام افغان‌ها در آن تأمین شده باشد.

اما شماری از کشورها سفیران حکومت طالبان را در کشورهای خود پذیرفته اند و شماری دیگر نیز هر از گاهی با مقام‌های حکومت طالبان دیدارهایی نیز می‌داشته باشند.

XS
SM
MD
LG