لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

قزاقستان درنظر دارد میزان داد و ستد های تجارتی خود را با افغانستان افزایش بدهد


نمایشگاه مشترک تجارتی افغانستان و قزاقستان که ماه گذشته در کابل برگزار شده بود.
نمایشگاه مشترک تجارتی افغانستان و قزاقستان که ماه گذشته در کابل برگزار شده بود.

سرک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان می گوید که کشورش در حال کار روی ساخت یک مسیر بدیل است تا از راه ترکمنستان، مبادلات تجاری با افغانستان را افزایش دهد.

خبرگزاری اینترفاکس به روز چهارشنبه(۵ جون) گزارش داد که ژومانگارین ابراز امیدواری کرده که این مسیر تجارت قزاقستان با افغانستان را از یک میلیارد دالر به سه میلیارد دالر در سال افزایش دهد.

قزاقستان این خبر را پس از آن اعلام کرد که قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور این کشور، نام طالبان افغان را از فهرست سازمان های "تروریستی" حذف کرد تا بتواند روابط دوجانبه و همکاری های اقتصادی را توسعه دهد.

توقایف این تصمیم را روز دوشنبه همین هفته در دیدار با سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر آلماتا اعلام کرد.

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان
قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان

او در این دیدار گفت: «در مرحله کنونی یکی از وظایف استراتژیک همین است که افغانستان در روابط منطقه ای نقش فعال داشته باشد.»

قزاقستان به تازه‌گی گروه طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کرده است

روسیه همچنین در حال بررسی حذف طالبان از فهرست سیاه اینکشور است.

غوث جانباز دیپلومات پیشین و آگاه مسایل سیاسی، علاقه روسیه و کشورهای آسیای میانه به ویژه قزاقستان را بی ارتباط با نشست دوحه نمی داند.

او می گوید که کشورهای منطقه تلاش می کنند تا در آستانه نشست دوحه سیاست های شانرا در قبال وضعیت افغانستان تغییر دهند:

" دیده می شود که کشور های منطقه در یک هماهنگی عمومی و کلی قرار دارند و اقدام های خود را در جهت افغانستان با همدیگر آمیزش می دهند و هماهنگ می سازند. این ارتباط می گیرد به اقدام های تجارتی، اقتصادی و هم نظامی امنیتی."

معاون صدراعظم قزاقستان به روز چهارشنبه گفت که این کشور خواهان افزایش صادرات آرد و گندم به افغانستان است.

به تازه گی قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لوژستیکی بزرگ در ولایت هرات که می تواند ۱۰۰ میلیون تن نفت را ذخیره کند، با حکومت طالبان به توافق رسیدند.

XS
SM
MD
LG