لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

برگزاری کانکور بدون دختران: آینده‌ای تاریک و امیدهای از دست‌رفته


این دومین باری است که پس از بازگشت مجدد طالبان به افغانستان، امتحان کانکور بدون حضور دختران برگزار
این دومین باری است که پس از بازگشت مجدد طالبان به افغانستان، امتحان کانکور بدون حضور دختران برگزار

پس از آن‌که دور نخست امتحان کانکور ۱۴۰۳ در ۱۶ ولایت افغانستان باز هم بدون حضور دانش‌آموزان دختر آغاز شد، شماری از این دختران می‌گویند که بار دیگر از این کار برآشفته شده‌اند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند امیدشان با گذشت هر روز از بین می‌رود و آیندۀ خود را تاریک می‌بینند.

دو تن از این دختران محروم از آموزش از ولایت‌های هرات و غزنی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌های‌شان در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفتند:

"امسال بازهم امتحان کانکور آغاز شده و دختران در این آزمون اشتراک کرده نمی‌توانند، این واقعاً خیلی یک جنبۀ منفی دارد بالای دختران که ببینند هم‌قطاران آنان، پسران بتوانند بروند امتحان کانکور بدهند و شامل پوهنتون شوند، ولی این‌ها باز هم در خانه بشینند و افسوس بخورند."

دختر محروم از امتحان کانکور: در مدتی که آماده‌گی کانکور می‌گرفتیم در یک فشار خیلی زیادی شب و روز ما معلوم نبود، اما او استرس، استرس شیرینی بود،

"در مدتی که آماده‌گی کانکور می‌گرفتیم در یک فشار خیلی زیادی شب و روز ما معلوم نبود، اما او استرس، استرس شیرینی بود، امروز هم که امتحان کانکور برگزار شده جای تأسف است که دختر خانم‌ها نتوانستند وارد امتحان کانکور شوند."

شماری از فعالان حق آموزش نیز برگزاری امتحان کانکور بدون حضور دختران را متأثرکننده می‌خوانند.

خوشحال روحی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت: "یقیناً که این بسیار جای تأسف است که یک‌بار دیگر دختران وطن از امتحان کانکور محروم می‌شوند و یقیناً که این بسیار پیامد بد خواهد داشت."

دور نخست امتحان کانکور در کدام ولایت ها برگزار شد؟

دور نخست امتحان کانکور روز پنجشنبه ۱۷ جوزا در ولایات زابل، پروان، بامیان، کاپیسا، سمنگان، پنجشیر، بادغیس، غزنی، هرات، پکتیا، غور، پکتیکا، نورستان، میدان وردک و کنر آغاز شد.

دوم و سوم کانکور به ۱۸ و ۱۹ جوزا برنامه ریزی شده است.

بر بنیاد معلومات اداره ملی امتحانات، دور دوم امتحان کانکور به شمول کابل در برخی دیگر ولایات در اول ماه سرطان و دور سوم آن در ۷ و ۸ ماه سرطان و دور چهارم آن در ۱۴ سرطان برگزار می‌شود.

ادارۀ ملی امتحانات گفته که در نظر دارد امسال کم از کم ۷۵ هزار دانش‌آموز پسر را در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی جذب کند.

 امتحان کانکور آغاز شد، جای دختران بازهم خالیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:33 0:00

این در حالی‌ست که دانش‌آموزان دختر در سال‌های پیش در امتحان کانکور دستاوردهای خوبی داشتند و چند بار اول نمره عمومی این امتحان هم شده بودند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را منع قرار دادند و بعد از آن، دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع کردند.

هرچند این ممنوعیت‌های حکومت طالبان بر آموزش دختران واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشته و خواست‌ها برای حذف آن همواره مطرح شده، اما روشن نیست که حکومت طالبان چه زمان از این موضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG