لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

اخراج اجباری بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۴


لاری های حامل اموال افغان های اخراج شده از پاکستان
لاری های حامل اموال افغان های اخراج شده از پاکستان

حکومت طالبان می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۴ تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان به گونه اجباری از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند که از این میان ۷۵ درصدشان از پاکستان اخراج شدند.

صدای امریکا به نقل از قاری یوسف احمدی، سخنگوی کمیسیون طالبان برای کمک و اسکان عودت کننده‌گان گزارش داده است که روزانه دو هزار افغان از این دو کشور همسایه به افغانستان برمی گردند.

شماری از مهاجرین افغان که اخیراً از ایران و پاکستان برگشته اند، می‌گویند، از این کشورها به گونۀ جبری اخراج شده‌اند و در افغانستان هم وضعیت خوبی ندارند.

وضعیت نابسامان بازگشت کننده‌گان
مهاجرینی که از ایران و پاکستان برگشتند: وضعیت مناسبی نداریم
مهاجرینی که از ایران و پاکستان برگشتند: وضعیت مناسبی نداریم

نایب گرزیوانی می گوید که از ایران اخراج شده است.

او به رادیو آزادی از چگونگی اخراج شدن و مشکلات‌اش این گونه روایت کرده است:

"من خودم در ایران در اصفهان در شهرک دولت‌آباد کار می‌کردم که پاسگاه جمهوری ایران ما را همراه فامیل گرفت، در حال خوردن نان شام بودیم که به اتاق ما آمدند. با آن که برگه سرشماری داشتیم، ما را رد مرز کردند، این‌جا هم خرج و مشکلات زیاد است، نه کار است و نه درآمد."

کامران، یکی از مهاجران برگشته از پاکستان است.

او که در ولایت ننگرهار مستقر شده، می گوید که پس از بازگشت به افغانستان با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

" پنج ماه می‌شود که از پاکستان برگشتیم، کاروبار نداریم و کرایۀ خانه را هم به مشکل پیدا می‌کنم، با مشکلات زیاد روبه‌رو استیم، کودکان ما از تعلیم محروم خواهند شد، وقتی که مکتب بروند، کتابچه، کتاب و قلم ضرورت است، اما وضعیت ما زیاد خراب است، بخاطری که کار و بار نیست و مواد خوراکی هم قیمت است."

مهاجرین اخراج شده از ایران و پاکستان از حکومت طالبان و نهادهای بین‌المللی تقاضا دارند که زمینۀ کار را برای‌شان فراهم کنند و در قسمت سرپناه و دیگر نیازمندی‌های زندگی‌شان با آنان همکاری کنند.

ما مشکلات برگشت کننده‌گان را با عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان شریک کردیم، اما او تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی کمیسیون حکومت طالبان برای کمک و اسکان عودت کننده‌گان هم به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد.

زن مهاجر افغان در حال بازگشتن از پاکستان به افغانستان
زن مهاجر افغان در حال بازگشتن از پاکستان به افغانستان

بر اساس آماری که رادیو آزادی از گزارش‌های روزانۀ شبکۀ اکس یا توییتر سابق وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان جمع‌آوری کرده، از شنبۀ هفتۀ گذشته تا شنبۀ هفتۀ جاری بیش از ۱۵ هزار مهاجر به گونۀ اجباری و نیز داوطلبانه از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته‌اند.

حکومت پاکستان در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد. این روند هنوز هم ادامه دارد.

از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران در اخیر ماه سپتمبر سال ۲۰۲۳ خبر داد که حدود ۵ میلیون مهاجر افغان به گونۀ غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند و روند اخراج آن‌ها را آغاز کرده‌اند.

نزدیک به یک ماه پیش سازمان بین‌المللی مهاجرت "آی او ام " گفته بود که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴ ایران و پاکستان بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغان را به کشورشان برگشت داده‌اند.

XS
SM
MD
LG