لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

خبر ها

حملات گستردۀ حزب‌الله لبنان با موشک و طیاره‌های بی‌سرنشین بر اردوی اسرائیل

حملات حزب‌الله لبنان پس از کشته شدن یک فرمانده ارشد اردوی این کشور آغاز شد.
حملات حزب‌الله لبنان پس از کشته شدن یک فرمانده ارشد اردوی این کشور آغاز شد.

گروه حزب الله لبنان تحت حمایت ایران، موجی از حمله با راکت و طیاره‌های بی‌سرنشین را بالای اردوی اسرائیل به روز پنج‌شنبه ۱۳ جون، پس از آن انجام داد که در حملۀ هوایی اسرائیل یک فرماندۀ ارشد این گروه کشته شد.

این بزرگترین حملۀ حزب‌الله به اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه خوانده شده است.

جنگ در غزه بین اردوی اسرائیل و گروه تندرو حماس پس از آن آغاز شد که حماس در حملۀ به اسرائیل در هفتم اکتوبر سال گذشته، دستکم ۱۲۰۰ تن را کُشت و بیش از ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

حماس توسط ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

حزب‌الله گفته است که حملات دیروز در پاسخ به قتل طالب عبدالله قوماندان این گروه صورت گرفته است.

او به روز سه‌شنبه این هفته کشته شد.

حکومت اسرائیل گفته است که به همۀ حملات حزب الله، با قدرت پاسخ خواهد داد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سه دیدار مهم در جام ملت‌های فوتبال اروپا ۲۰۲۴ امروز برگزار می‌شود

یورو ۲۰۲۴ در آلمان در حال برگزاری است.
یورو ۲۰۲۴ در آلمان در حال برگزاری است.

به سلسلۀ رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال اروپا ۲۰۲۴، در ساعات پیش‌رو ۳ بازی برگزار خواهد شد.

سلووینیا و صربستان ساعت ۰۵:۳۰ به وقت افغانستان به میدان می‌روند.

انگلستان و دنمارک ساعت ۰۸:۳۰ به وقت افغانستان به میدان خواهند رفت.

و رویارویی اسپانیا و ایتالیا ساعت ۱۱:۳۰ به وقت افغانستان آغاز خواهد شد.

وکیل مدافع یک معترض اعدام شده در ایران به شش سال حبس محکوم شد

نقشه ایران
نقشه ایران

وکیل مدافع یک معترض اعدام شده در ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس در زندان محکوم شد. بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، محکمۀ انقلابی ایران، این حکم حبس را بر امیرحسین کوهکن وکیل خانوادۀ محمد مهدی کرمی، صادر کرده است.

کوهکن دوسیۀ محمدمهدی کرمی را که در جنوری سال ۲۰۲۳ اعدام شد، پیش بُرده است.

خبرگزاری هرنا (HRANA) مرتبط با فعالان حقوق بشر ایران گفته که آقای کوهکن به چند مورد، از جمله جلسات، توطئه و تبلیغ علیه نظام متهم شده است. او سال گذشته توسط ادارۀ استخبارات کرج دستگیر گردید و سپس در دسمبر همان سال، به صورت مشروط آزاد شد.

کرمی و ۹ تن دیگر در جریان اعتراضاتی که در سال ۲۰۲۲ در واکنش به مرگ مرموز مهسا امینی ۲۲ ساله در توقیف پولیس ایران آغاز شد، دستگیر و اعدام شدند.

دو کشته و سه زخمی در حمله به یک موتر مسافربری در ایالات خیبر پختونخوا پاکستان

تلفات یک حملۀ انفجاری در پاکستان
تلفات یک حملۀ انفجاری در پاکستان

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح بر یک موتر مسافربری در منطقۀ کوات در ایالت خیبر پختونخوا در پاکستان دو تن از جمله رانندۀ موتر، کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

فضل نعیم سخنگوی پولیس کوات به بخش پاکستان رادیو آزادی گفته که این رویداد ظهر امروز (۲۰ جون) در منطقۀ محمد زی در کوات، رخ داده است.

پولیس تحقیقات خود را در این مورد آغاز کرده ولی تا هنوز معلوم نیست که چه کسانی و چرا بر این موتر حمله کرده‌اند.

در هفتم اپریل سال جاری نیز افراد مسلح در منطقۀ پاره چنار بر یک موتر تیراندازی کرده، دو مسافر را کشته و چهار تن دیگر را زخمی کردند.

افغانستان و هند در تاریخ جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت سه بار باهم رقابت داشته اند

افغانستان امشب برای چهارمین بار در مقابل هند قدرتمند قرار می‌گیرد.
افغانستان امشب برای چهارمین بار در مقابل هند قدرتمند قرار می‌گیرد.

تیم‌های ملی کریکت افغانستان و هندوستان در گذشته سه بار در جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت در مقابل هم رقابت داشته‌اند که سهم پیروزی هند سه بار بوده است و افغانستان هیچ‌گاه این تیم را نتوانسته ببرد.

جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی برگزار شد که افغانستان در آن حضور نداشت، دومین دورۀ آن در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد که باز هم تیم ملی کریکت افغانستان در آن جام اشتراک نداشت.

اما تیم ملی کریکت افغانستان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی در جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت اشتراک کرد که آن رویداد به میزبانی ویست‌اندیز برگزار شده بود، تیم ملی کریکت افغانستان در نخستین تجربه‌اش در جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت به تاریخ اول ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی مقابل هند به میدان رفت ولی با تفاوت هفت ویکت از این تیم شکست خورد.

در سال ۲۰۱۲ جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت به میزبانی سریلانکا برگزار شد که تیم افغانستان در گروه "A" با تیم‌های هند و انگلستان همگروه شد. در آن مسابقه، هند برای دومین‌بار تیم افغانستان را مغلوب کرد و هند با تفاوت ۲۳ دوش برنده شد.

سومین مسابقه میان هردو تیم در جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت سه سال قبل برگزار شد، عمان و امارات متحدۀ عربی میزبانان جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت در سال ۲۰۲۱ بودند، افغانستان در رقابتی که با هند داشت با تفاوت ۶۶ دوش از این تیم شکست خورد.

امشب هردو تیم برای چهارمین‌بار در تاریخ جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت در مقابل هم قرار می‌گیرند، افغانستان که در دور گروهی عملکرد بسیار خوبی داشت ممکن است که در این مسابقه نسبت به دوره‌های گذشته عملکرد بهتری در برابر هند داشته باشد.

تیم ملی کریکت انگلستان با تفاوت هشت ویکت ویست اندیز را شکست داد.

 ویست‌اندیز میزبان در مقابل انگلستان شکست خورد.
ویست‌اندیز میزبان در مقابل انگلستان شکست خورد.

تیم‌های ملی کریکت انگلستان و ویست‌اندیز امروز پنجشنبه ۳۱ جوزا در «مرحلۀ هشت بهترین جام جهانی ۲۰ آورۀ کریکت» در استدیوم «دارن سامی» واقع جزیره «سینت لوشیا» در برابر هم به رقابت پرداختند که این مسابقه را انگلستان با تفاوت هشت ویکت برنده شد.

تیم ملی کریکت انگلستان در مسابقۀ امروز برندۀ قرعه بود و انتخاب توپ‌اندازی «بالینگ» کرد، ویست‌اندیز در ۲۰ آور ۴ ویکت خود را از دست داد و ۱۸۱ دوش را برای حریف هدف تعیین کرد. تیم انگلستان هدف تعیین شده را در ۱۷.۳ آور با از دست دادن دو ویکت تکمیل کرد و با تفاوت هشت ویکت برنده شد.

این مسابقه که از گروه دوم مرحلۀ هشت بهترین برگزار شده بود، انگلستان با این پیروزی دو امتیازی شد و با «نت رن ریت» بهتر در صدر جدول قرار گرفت، افریقای جنوبی که دیروز تیم امریکا را شکست داد با دو امتیاز در مکان دوم است و تیم های ملی کریکت امریکا و ویست اندیز سوم و چهارم می‌باشند.

از این گروه فردا جمعه اول سرطان ساعت هفت شام به وقت افغانستان تیم‌های ملی کریکت انگلستان و افریقای جنوبی با هم رقابت می‌کنند.

تأسیسات بندری شناور امریکا در نوار غزه عملیات تخلیه کمک‌های بشری را از سر می‌گیرد

تأسیسات بندری امریکا در نوار غزه
تأسیسات بندری امریکا در نوار غزه

مقامات امریکایی می‌گویند که انتظار می‌رود تأسیسات بندری شناور اردوی امریکا، در نوار غزه، امروز(۲۰ جون) عملیات خود را برای تخلیۀ کمک‌های بشری بسیار مورد نیاز برای فلسطینی‌ها از سر بگیرد.
دو مقام امریکایی که از افشای نام‌هایشان خودداری کرده‌اند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که فعالیت این تأسیسات بندری شناور در هفتۀ گذشته، به دلیل شرایط بد بحری متوقف شده بود.
انتقال کمک‌های بشری از طریق تأسیسات بندری شناور امریکا در ۱۷ می آغاز شد، به گفتۀ ملل متحد ۱۳۷ لاری حاوی حدود ۹۰۰ متریک تُن کمک‌های به گدام‌ها منتقل شد، اما پس از آنکه امواج بحر به این تأسیسات بندری شناور آسیب رساند، آنها مجبور به ترمیم آن شده‌اند.

کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد

کانادا بعد از ایالات متحدۀ امریکا، دومین کشوری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.
کانادا بعد از ایالات متحدۀ امریکا، دومین کشوری است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

حکومت کانادا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و به شهروندان کانادایی در ایران توصیه کرده که آن کشور را ترک کنند.
دومینیک لبلانک وزیر امنیت عامۀ کانادا روز چهارشنبه (۱۹ جون) در یک کنفرانس خبری در اتاوا پایتخت آن کشور اعلام کرد که این تصمیم براساس«شواهد بسیار قوی و قانع کننده» گرفته شده است.
پس از آنکه در جنوری ۲۰۲۰ یک طیارۀ مسافربری در تهران سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمۀ پرواز آن که حدود نصف آنها کانادایی بودند کشته شدند، مهاجران ایرانی در کانادا و اقارب قربانیان، درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی در کانادا، دنبال می‌کردند.
کانادا قبلاً نیروی قدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و در سال ۲۰۲۲ ورود بیش از ده‌هزار مقام ایرانی از جمله اعضای این سپاه را برای همیشه به این کشور ممنوع ساخت.

پیروزی آلمان و تساوی در دو دیدار دیگر جام ملت‌های اروپا

آلمان هنگری را دو در مقابل صفر شکست داد.
آلمان هنگری را دو در مقابل صفر شکست داد.

به سلسلۀ بازی های جام ملت های اروپا، چهارشنبه (۱۹ جون) سه مسابقه برگزار شد و تنها تیم آلمان توانست، دو در برابر صفر تیم هنگری را شکست دهد.

در اولین دیدار تیم‌های آلبانیا و کرویشیا یک در برابر یک مساوی شدند و آخرین بازی آن روز نیز بین تیم‌های اسکاتلند و سوئیس یک در برابر یک پایان یافت.

امروز (پنج‌شنبه ۲۰ جون) نیز در جام ملت‌های اروپا سه مسابقه برگزار می‌شود، در بازی اول تیم سلواکیا و صربیا، در دیدار دوم دنمارک و انگلستان و در سومین بازی، تیم‌های اسپانیا و ایتالیا با هم مقابل می‌شوند.

حملات راکتی و طیارات بی‌پیلوت روسیه به زیربناهای انرژی اوکراین

خاموش کردن آتش توسط اطفائیه اوکراین پس از یک حمله از جانب روسیه
خاموش کردن آتش توسط اطفائیه اوکراین پس از یک حمله از جانب روسیه

اوکرنرهو (Ukrenerho) شرکت ملی برق اوکراین صبح زود امروز (۲۰ جون) اعلام کرد که روسیه با حملات راکتی و طیارات بی‌پیلوت شب گذشته بر اوکراین، به زیربناهای انرژی این کشور در چهار منطقه آسیب رسانیده است.

این شرکت در پیامی که در شبکۀ تلگرام منتشر شد، همچنان گفته که سه کارگر در یکی از تأسیسات انرژی مجروح شده‌اند.

نیروهای هوایی اوکراین نیز امروز گفته‌اند که روسیه شب گذشته با ۹ راکت و ۲۷ طیارۀ بی‌پیلوت بر این کشور حمله کرد و سیستم‌های مدافع هوائی اوکراین، همه طیارات بی‌پیلوت و پنج راکت را سقوط داده است.

اداره امور زنان ملل متحد: خشونت جنسی و جنسیتی در منازعات را به شدت محکوم می‌کنیم

نماد و بیرق ملل متحد
نماد و بیرق ملل متحد

بخش امور زنان ملل متحد می‌گوید که این اداره همه روزه به صراحت تمام اعمال خشونت جنسی و جنسیتی را در هر کجا، هر زمان و علیه هر کسی که مرتکب شوند، محکوم می کند.

سیما هاوس رئیس اجرایی این اداره، این را روزگذشته چهارشنبه ۳۰ جوزا با نشر گزارشی به مناسبت روزجهانی رفع خشونت جنسی در منازعات گفت.

در گزارش آمده است که در این روز، اداره امور زنان ملل متحد مقاومت زنان و دخترانی را به رسمیت می‌شناسد که همچنان به یافتن راه حل، ایجاد شبکه‌های حمایتی و بلند بردن صدای‌شان در میان تهدیدها و منابع محدود ادامه می‌دهند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته محدودیت‌های سخت‌گیرانه را بر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده‌اند از جمله مسدود ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران.

در گزارش اداره امور زنان ملل متحد گفته شده که خشونت جنسی در منازعات به عنوان یک تاکتیک جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زنان و دختران را به طور مشخص تحت تأثیر قرار داده و پيامدهای ویران‌گر آن در طول نسل‌ها بازتاب می‌یابد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG