لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

افغانستان

تاکید حکومت طالبان، روز یکشنبه عرفه و دوشنبه روز اول عید است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان یکبار دیگر تاکید کرده است که دوشنبه روز اول عید قربان است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نا وقت روز جمعه در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته است که طبق اعلام ستره محکمه، دوشنبه روز اول عید قربان در افغانستان خواهد بود.

وی گفته است: « یک بار دیگر یادآوری می کنیم که شنبه روز عرفه نیست، بلکه یکشنبه روز عرفه و دوشنبه روز اول عید قربان است».

وی تاکید کرده است که همین حکم شرعی است.

حکومت طالبان در حالی روز دوشنبه آینده را روز اول عید قربان در افغانستان گفته است که عربستان سعودی، یکشنبه را روز اول عید قربان اعلام کرده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

اداره امور زنان ملل متحد: خشونت جنسی و جنسیتی در منازعات را به شدت محکوم می‌کنیم

نماد و بیرق ملل متحد
نماد و بیرق ملل متحد

بخش امور زنان ملل متحد می‌گوید که این اداره همه روزه به صراحت تمام اعمال خشونت جنسی و جنسیتی را در هر کجا، هر زمان و علیه هر کسی که مرتکب شوند، محکوم می کند.

سیما هاوس رئیس اجرایی این اداره، این را روزگذشته چهارشنبه ۳۰ جوزا با نشر گزارشی به مناسبت روزجهانی رفع خشونت جنسی در منازعات گفت.

در گزارش آمده است که در این روز، اداره امور زنان ملل متحد مقاومت زنان و دخترانی را به رسمیت می‌شناسد که همچنان به یافتن راه حل، ایجاد شبکه‌های حمایتی و بلند بردن صدای‌شان در میان تهدیدها و منابع محدود ادامه می‌دهند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته محدودیت‌های سخت‌گیرانه را بر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده‌اند از جمله مسدود ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران.

در گزارش اداره امور زنان ملل متحد گفته شده که خشونت جنسی در منازعات به عنوان یک تاکتیک جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زنان و دختران را به طور مشخص تحت تأثیر قرار داده و پيامدهای ویران‌گر آن در طول نسل‌ها بازتاب می‌یابد.

پدر و مادر یک دختر افغان به اتهام قتل در جرمنی بازداشت شدند

تصویر آرشیف: نیروهای پولیس جرمنی
تصویر آرشیف: نیروهای پولیس جرمنی

پولیس به دنبال یافت شدن جسد یک دختر ۱۵ سالۀ افغان در جرمنی ، والدین او را بازداشت کرده است.

روزنامۀ بلد جرمنی به روز چهارشنبه از بازداشت پدر و مادر این دختر خبر داد.

بر اساس گزارش ، جسد این دختر روز دوشنبه در کنار دریای راین در شهر وُرمس پیدا شد.

دویچه ویله گزارش داده که پدر و مادر این دختر به ظن قتل او توقیف شده اند.

برخی از رسانه ها به نقل از یک قاضی گزارش دادند که گمان می رود این دختر را پدر و مادرش به دلیل مخالفت با سبک زندگی او به قتل رسانده باشند.

شورای امنیت سازمان ملل به روز جمعه در مورد افغانستان اجلاس برگزار می‌کند

تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

انتظار می رود که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به روز جمعه، در بارۀ وضعیت در افغانستان بحث شود.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در خبرنامه ای در شبکۀ اکس (تویتر سابق ) به روز چهارشنبه گفت که روزا اتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت این کشور توضیح می دهد.

به گفتۀ یوناما ، این نشست ساعت ۶:۳۰ شام روز جمعه ۳۱ جوزا به وقت افغانستان در نیویارک آغاز می شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی در مورد افغانستان بحث می کند که قرار است نشست سوم دوحه در بارۀ این کشور به میزبانی سازمان ملل متحد به روز های ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان برگزار شود.

طالبان در اوائل این هفته اعلام کردند که هیئت این گروه در نشست دوحه اشتراک می کند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل به روز چهارشنبه گفت که با طالبان در نشست سوم دوحه به عنوان حکومت به رسمیت شناخته شدۀ افغانستان نه، بلکه به عنوان مقام‌های حاکم رفتار میشود.

به روز پنجشنبه در ۱۴ ولایت افغانستان بارندگی‌های شدید پیش بینی شده است

تصویر آٰرشیف: یک روز بارانی
تصویر آٰرشیف: یک روز بارانی

ادارۀ هواشناسی حکومت طالبان، باران های نسبتاً شدید، جاری شدن سیلاب ها و باد های تند را برای روز پنجشنبه در ۱۴ ولایت افغانستان پیش بینی کرده است.

در اعلامیه‌ای این اداره گفته شده که ولایات بدخشان، تخار، نورستان، کنر، پنجشیر، لغمان، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا، خوست، غزنی، لوگر، میدان وردک و بامیان شاهد این رویداد های طبیعی خواهند بود.

ادارۀ هواشناسی، میزان بارندگی را در این ولایات بین ۱۵ تا ۳۵ میلی متر تخمین کرده است.

همچنین در برخی مناطق شمالی، غربی، جنوبی و مرکزی افغانستان وزش بادهای تند پیش بینی شده است.

وزیر داخلۀ جرمنی گفته است، در مورد اخراج مهاجرین افغان «خطر آفرین» به امنیت آن‌ کشور مذاکره می‌‌کنند

نانسی فایزر، وزیر داخلۀ جرمنی
نانسی فایزر، وزیر داخلۀ جرمنی

جرمنی در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای اخراج مهاجرین افغان است که تهدیدی برای امنیت این کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش دویچه ویله به نقل از روزنامۀ "نوین اوسنابروکر"، نانسی فایزر، وزیر داخلۀ جرمنی امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، اعلام کرد که کشورش در حال مذاکره با کشورهای مختلف است تا راه‌هایی را برای ممکن ساختن اخراج شماری از مهاجرین به افغانستان بیابد.

خانم فایزر این را پیش از نشست با وزیران داخلۀ ایالت‌های جرمنی بیان کرد. او با اشاره به پناهجویان افغان گفته است که جرمنی به‌طور جدی کار می‌کند تا بتواند روند اخراج اسلام‌گرایان «خطرساز» و عاملان خشونت را به افغانستان عملی کند.

پیش از این، مجله اشپیگل جرمنی خبر داد که یک هیئت این کشور در اواخر ماه می به ازبیکستان رفته تا روی توافقی برای فرستادن پناهجویان افغان نخست به آن کشور و از آنجا به افغانستان بحث کند.

بحث اخراج آن عده از پناهجویان افغان که به امنیت جرمنی تهدید دانسته می‌شوند، پس از آن شدت گرفت که نقاط مختلف این کشور در هفته‌های اخیر شاهد رویدادهای خشونت‌آمیز بود که بیشتر آن‌ها از سوی اتباع افغانستان انجام شد.

پولیس جرمنی خبر داد که در ۲۶ ماه جوزا، یک شهروند افغانستان پس از آن از سوی پولیس از پا درآورده شد که نخست یک افغان دیگر را با چاقو کشت و سپس در یک محل شخصی با حمله بر تماشاچیان بازی افتتاحیۀ مسابقات فوتبال جام قهرمانی اروپا، سه تن دیگر را زخمی کرد.

به گفتۀ پولیس، پیش از این در ۲۲ ماه جوزا، یک جوان ۱۹ ساله افغان به اتهام حمله با چاقو بر یک زن ۴۱ ساله در شهر فرانکفورت بازداشت شد. همچنین در یازدهم جوزا، یک افغان ۲۵ سالۀ دیگر با حمله به یک تجمع مخالفان اسلام در شهر مانهایم، یک پولیس را کشت و پنج تن دیگر را زخمی کرد.

واکنش تند حکومت طالبان به گزارش ریچارد بنیت

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان به گزارش اخیر ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژه ملل متحد برای افغانستان واکنش تند نشان داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت که برخی از اعضای ملل متحد به ویژه گزارش‌گر خاص این سازمان برای افغانستان تلاش می‌کنند که به گفتۀ او اذهان را در مورد نشست سوم دوحه منحرف کنند.

مجاهد افزوده که این نمایندگان با ارائه تصویری به گفتۀ او «نادرست» از افغانستان، «پیشرفت‌های بزرگ» را تحت شعاع قرار می‌دهند.

او تأکید کرده که باید تعامل مثبت و سازنده با طالبان انجام شود. بنیت گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان را به روز سه‌شنبه، ۲۹ ماه جوزا، به پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد پیشکش کرد.

او در این گزارش طالبان را به نهادینه کردن سیستم سرکوب جنسیتی در افغانستان، نقض حقوق بشر و اهانت به کرامت انسانی متهم کرد.

بنیت وضعیت دختران و زنان افغان را در افغانستان زیر حاکمیت طالبان تکان‌دهنده توصیف کرده است. این گزارش در حالی به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه شده است که قرار است ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را راه‌اندازی کند.

بنیت گفته که بحث‌های نشست سوم دوحه بیشتر بر حقوق زنان و دختران افغان متمرکز خواهد بود.

حکومت طالبان راه‌اندازی نشست سوم دوحه را به نفع افغانستان خوانده و گفته است که هیئتی را برای اشتراک در این نشست به قطر خواهد فرستاد.

استقبال رینا امیری از پخش گزارش تازۀ ریچارد بنیت در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، از آخرین گزارش ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان استقبال کرده است.

خانم امیری امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت که از گزارش قوی و ادامۀ حمایت از حقوق همه افغان‌ها، تأکید بر لغو احکام افراطی طالبان که حقوق زنان و دختران را سلب کرده و شمولیت زنان افغان در فرآیندهای سیاسی سپاسگزاری می‌کند.

آقای بنیت گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را روز سه‌شنبه، ۲۹ ماه جوزا، به پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد پیشکش کرد.

در این گزارش از حکومت طالبان خواسته شده تا تمامی فرمان‌هایی را که براساس آن حقوق اساسی دختران و زنان افغان محدود شده، لغو کند.

این گزارش در حالی به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه شده است که قرار است ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را راه‌اندازی کند.

بنیت گفته که بحث‌های نشست سوم دوحه بیشتر بر حقوق زنان و دختران افغان متمرکز خواهد بود.

حکومت طالبان راه‌اندازی نشست سوم دوحه را به نفع افغانستان خوانده و گفته است که هیئتی را برای اشتراک در این نشست به قطر خواهد فرستاد.

ادارۀ سروی جیولوجی امریکا: زلزله‌ای ولایت لغمان و مناطق اطرافش را تکان داد

افغانستان - نقشۀ ولایت لغمان
افغانستان - نقشۀ ولایت لغمان

زلزله‌ای به مقیاس ۴.۶ درجۀ ریشتر اوایل صبح امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، ولایت لغمان و مناطق اطرافش را تکان داد.

ادارۀ سروی جیولوجی امریکا در وب‌سایت خود نوشته که مرکز این زلزله در ۲۷ کیلومتری مرکز مهترلام در عمق ۶۷ کیلومتر زیر زمین بود.

تکان های این زلزله در ولایت‌‌های کابل، ننگرهار و کاپیسا نیز احساس شده است.

در بارۀ خساره‌های احتمالی این زلزله هنوز گزارش داده نشده است. مقامات حکومت طالبان نیز تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

ادارهٔ پناهندگان اتحادیه اروپا: زنان و دختران در افغانستان در معرض آزار و اذیت قرار دارند

تصویر آرشیف: زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان
تصویر آرشیف: زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان

ادارۀ امور پناهندگان اتحادیه اروپا می گوید، زنان، دختران و سایر گروه های آسیب پذیر همچنان در معرض خطر آزار و اذیت در افغانستان قرار دارند.

در گزارش اخیر این اداره که روز سه شنبه (۱۸ جون) در ریلیف ویب،نشریه سازمان ملل متحد، منتشر شد گفته شده که در سال ۲۰۲۳ میلادی، افغان ها حدود ۱۱۸ هزار درخواست پناهندگی را در کشورهای اتحادیه اروپا تسلیم کرده اند که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

در این گزارش آمده است که بیش از یک پنجم همۀ متقاضیان پناهندگی، زنان و دختران افغان بوده اند.

براساس این گزارش، جرمنی همچنان کشور مقصد اصلی پناهجویان افغان باقی مانده و رقم پذیرفته شدن افغان ها در کشورهای اتحادیۀ اروپا ۵۵ درصد بود، به این معنی که به حدود نصف متقاضیان، پناهندگی داده شده است.

ریچارد بنت امروز گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان را به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه می‌کند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر خاص ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان امروز سه‌شنبه، ۲۹ ماه جوزا، گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد در ژینو ارائه می‌کند.

او در پیامی در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» گفته که این گزارش شامل بررسی و توصیه‌ها است.

نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد در ژینو نیز گفته است که در این گزارش از محدودیت‌های طالبان بر آموزش و کار دختران و زنان و محدودیت در دسترسی آن‌ها به خدمات صحی، عدلی و قضایی و دیگر نقض‌های حقوق بشر یادآوری شده است.

نمایندگی دایمی افغانستان در دفتر ملل متحد در ژینو که از سوی نمایندگان نظام جمهوری مخلوع افغانستان اداره می‌شود، در اعلامیه‌ای در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» گفته است که ریچارد بنت به تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان اشاره خواهد کرد.

طالبان در این گزارش به توهین به کرامت انسانی دختران و زنان، و محروم کردن آن‌ها از حقوق اساسی متهم شده‌اند.

حکومت طالبان تا هنوز در مورد این گزارش واکنش نشان نداده است، اما در گذشته این‌چنین گزارش‌ها را دور از واقعیت خوانده و رد کرده است.

طالبان اصرار می‌ورزند که حقوق همه اتباع در چوکات شریعت اسلامی و عنعنات افغانی تامین شده است. اما نهادهای مدافع حقوق بشر و فعالان این ادعای طالبان را رد می‌کنند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG